Spela civ 6?

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Så, jag har äntligen lärt mig vad grejen är med civ.

Specifikt så har jag börjat fatta civ 6, och undrar om någon skulle vara intresserad av att köra ett multiplayer-parti?

Mitt schema just nu passar bäst ihop med det som kallas "cloud", vilket är asynkron multi. Notifieringarna verkar vara lite trasiga, men det tänker jag att man kan lösa med att pinga varandra på något sätt (discord, privat meddelandechat på wrnu eller vad som helst).

Någon som är på?

(Civ 6 är på rea just nu på steam, så bra tillfälle att hoppa på tåget om du inte redan har spelet).
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag gillar civ6 och hakar gärna på! Låter som att ett parti kan ta megalång tid dock om asynkront?
Säkert! Jag har än så länge bara lärt mig grunderna och inte spelat ett spel (vare sig singel eller multi) längre fram än kanske medeltiden? Ett parti verkar vara 330 rundor, vilket innebär att det blir nästan ett år om man kör ett drag om dagen (!)

Grejen är att jag inte har möjlighet att boka upp mig på 1-2 timmars dataspel med någon som helst tillförlitlighet närmsta tiden - så för mig är det asynkront eller inget, tyvärr.

Jag kan tänka mig att köra ett långt och långsamt spel, men jag fattar om det inte är så lockande för fler.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Om det inte finns spelmoder som går snabbare? Scenarios, inställningar eller... Något?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Det var flera år sedan jag spelade civ 6 och jag älskade det! Långsamt asynkront skulle eventuellt kunna funka för mig.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Har dålig koll på det men har det på telefon och iPad, kanske dator också iofs men datorn är aldrig igång, så skulle kunna vara på om det fungerar över plattformarna.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Om det inte finns spelmoder som går snabbare? Scenarios, inställningar eller... Något?
Det kommer säkert funka jättebra, en får bara ha förväntningar som lirar med tempot, och inte spela "tall" (få stora städer, var ok i 5:an som strategi men sämre i 6:an ändå) blir så himla lite att göra per runda då:)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Har dålig koll på det men har det på telefon och iPad, kanske dator också iofs men datorn är aldrig igång, så skulle kunna vara på om det fungerar över plattformarna.
Tror tyvärr att "cross platform" bara fugerar om man kör "vanlig" multiplayer - det vill säga varianten där alla behöver vara online samtidigt. Och det var inte riktigt görbart för mig.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Jag är usel på civ vi men gillar spelet. I långsammare tempo kanske jag till och med kan lära mig mer än grunderna. Är eventuellt intresserad.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Cool, verkar som att det finns ett visst intresse! Inväntar någon dag till sedan skapar jag ett spel!
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Generationsspel är en gammal tradition på civ-forum. En spelar kanske 50 rundor, sparar, och mailar .sav-filen. Så fortsätter nästa och nästa. Alla skriver en krönika efter. Kanske vore nåt om inte tiderna går ihop? Annars borde väl nån sorts hotseat/simultan-omgångar på regelbundna tider gå att ordna?

Jag har tagit bort Civ6 från mitt Steamkonto (för att det är för beroendeframkallande utan att vara motsvarande givande), skulle behöva köpa det igen för att vara med, vilket jag inte kommer göra, men ni får ha det så kul.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Man kan ju ställa in att köra ett visst antal rundor (typ 100 rundor). Det öppnar för lite mer speciella rundor när man försöker maxa poängen mot slutet. Bra om man framför allt gillar början av spelet bättre.
 
Top