Spela äventyr skrivna för Expert med svarta lådans regler

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Hojt.

Jag misstänker att någon i forumets långa historia tänkt tanken förrut. Igår damp det ner ett exemplar av Marsklandet, och jag funderade på om man kunde spela det med reglerna i svarta lådan istället. Det slog mig att magireglerna med skolor och annat kanske behövde ändras. Jag gillade konceptet med magiskolor, men inte att det var så förbenat dyrt att skapa en kompetent trollkarl.

En NPC man man ju bara ta och multiplicera alla världen med 5 för, men hur skapar man nya rollpersoner som potentiellt har tillgång till alla nya roliga formler? Min första tanke var att skriva in svårighetsgrader på alla formler från Expert och bra tut och köra. Men, det kanske finns bättre/roligare sätt?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Fast om du tänker köra med reglerna från svarta lådan hur ska du då kunna göra på annat vis än att, som du säger, ge alla nya besvärjelser en svårighetsgrad och bara köra på? Eller frågar du om hur man skulle kunna inkorperera magiskolor i de befintliga reglerna?

Om det är det senare så är det nog enklare än det verkar. Enligt min erfarenhet av magikunniga i Expert så väljer de i praktiken aldrig att lära sig flera magiskolor utan håller sig till en. Det blir annars, precis som du säger, för dyrt för att vara praktiskt att blanda. Så säg att spelartrollisar får välja en skola när de skapas och sedan hålla sig till den.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Min första tanke var att skriva in svårighetsgrader på alla formler från Expert och bra tut och köra.
De har ju redan en "svårighetsgrad" i Skolvärdet. Det är bara att dela med 5, så får du Svara lådans svårighetsgrad.

//EvilSpook
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Fast om du tänker köra med reglerna från svarta lådan hur ska du då kunna göra på annat vis än att, som du säger, ge alla nya besvärjelser en svårighetsgrad och bara köra på? Eller frågar du om hur man skulle kunna inkorperera magiskolor i de befintliga reglerna?

Om det är det senare så är det nog enklare än det verkar. Enligt min erfarenhet av magikunniga i Expert så väljer de i praktiken aldrig att lära sig flera magiskolor utan håller sig till en. Det blir annars, precis som du säger, för dyrt för att vara praktiskt att blanda. Så säg att spelartrollisar får välja en skola när de skapas och sedan hålla sig till den.
Ja det var lite så mina tankar gick, men det är väl som du säger att man väljer ju aldrig mer än en, så då kan man ju bara välja och sedan köra på. Ibland behöver någon säga det uppenbara.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
De har ju redan en "svårighetsgrad" i Skolvärdet. Det är bara att dela med 5, så får du Svara lådans svårighetsgrad.

//EvilSpook
Hmm. Är det så enkelt? Jag hade tänkt att man bara hittade på, men finns det en sådan bra relation så... nu måste jag plocka fram böckerna och testa lite.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Sorry för sent svar, men det är 3 man ska dela med. Skolvärde 1-3 motsvarar svårighet 1, 4-6 motsvarar 2 och så vidare. Lätt att verifiera med enkla besvärjelser (och förklaras även i Magiboxen om jag minns rätt).
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Ok, dividera med 3 alltså. Det är fint när designers har ett system för sådant där.
 
Top