Nekromanti Spel utan spelledare, går det?

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Fick en idé häromdan. Vad sägs om att spela ett scenario där spelarna genom sin dialog för berättelsen vidare, helt utan spelledare? Först bestämmer man var man befinner sig och vem man är och efter det spinner man vidare med hjälp av tal. Det skulle kräva seriöst rollspelande från alla inblandande, annars skulle det flippa ur totalt, men jag tror att det är något att prova på. Någon som har gjort det?

/Gollum - som börjat skissa på sitt 1984-baserade rollspel

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Spännande

Hur har du tänkt att lägga upp det ?? Skulle vara klart kul att vara med på det, om det går.
 

Aagar

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
34
Location
Borås
Tveksamt

Tror inte någon hur seriös man än är kan vara opartisk mot sig själv

Aagar - Den okunnige
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
hittade ett spel på nätet igår som kanske kan tilltala den typ av friform som du söker...(dock har man en spelledare)
Puppetmaster heter det och går att finna här:
http://www.john.tynes.com/rl_gaming.html finns också ett spel baserat på Stargate att ladda ner,
tydligen så fick John Tynes uppdraget att skriva ett
Stargatespel, men så gick ju West End i kk och spelet
blev aldrig publicerat
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
<I>Vad sägs om att spela ett scenario där spelarna genom sin dialog för berättelsen vidare, helt utan spelledare?</I>

Det funkar ju på "Arenan", så varför inte i verkligheten? Man skulle kunna ha någon sorts objektiv spelbild och använda "jag gör ...hmhm.."-kort eller något.
Självklart så skulle det ju vara svårt att spela opartisk men om man har en rollperson som har klara och tydliga begränsningar som även andra är medvetna om så skulle det nog funka.

/Erik, som kört storytelling via en Cola-burk /images/icons/smile.gif

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
En vän till mig sa en gång efter att ha jobbat en vecka på dagis att de enda som skiljer rollspel från barns lekar är Spelledaren. Ni vet hur barn kan bråka om hur saker i leken skall vara, vem som är mamma och dotter o.s.v.

Han menade att det vi gör är att ha en oberoende dommare som sätter miljön och ett slumpmoment (tärningar)och jag måste hålla med om att det är det enda som skiljer barns lekar och rollspel. Sedan handlar historien i leken om andra saker men det är ett åldersfenomen.

_öRn
 

Erik_AS

Veteran
Joined
16 May 2000
Messages
11
Location
Uppsala
Medhåll, men fråga

Jag tror att jag håller med dig. Barnen leker och befinner sig 'totalt' i världen. När rollspel är som bäst är man på samma nivå som barnen. Men varför skulle det inte gå att utveckla en spelstil som saknar spelledare? Se syskonskapets chat http:/lajv.just.nu Här chattar man bara om vad man gör. Detta är väl en typ av friform som helt saknar spelledare, men problemet uppstår ju helt plötsligt om man vill förflytta sig i världen... Hur skulle det gå till?

Många frågor från
Erik
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Re: Medhåll, men fråga

Se syskonskapets chat http:/lajv.just.nu Här chattar man bara om vad man gör.

Samma på <A HREF="http://alfaweb.nu/drakar" target="_new">http://alfaweb.nu/drakar</A>. Det har skapats en värld där man spelar. Tyvärr så är det en viss begränsning på hur man kan förflytta sig när världen innehåller mer, men det funkar väldigt bra ändå (förutom när det kommer massa kobolder).

/Erik, som förespråkar Arena Magica som den bästa DoD-sidan.

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Erik_AS

Veteran
Joined
16 May 2000
Messages
11
Location
Uppsala
Vanliga rollspel utan spelledare

Jag vet att dessa spelstilar saknar spelledare. Min fråga var snarare riktad som en debattöppnare huruvida det går att spel bordsrollspel utan spelledare. vad tror ni?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Re: Medhåll, men fråga

MUD/MUCK/MUSH mfl förkortningar och varianter av Multi User Dungeon

Om det är den typ av MUD som jag tänker på, så blir ju datorn en slags SL.

- Zire
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Re: Vanliga rollspel utan spelledare

Precis, frågan är bara om det fortfarande är rollspel. Förresten, vad är definitionen för rollspel?
Hur som helst så borde det väl inte vara några problem, det kan nog vara ganska kul (varierande?).
Man resonerar om resultat och slår tärningar. Miljöbeskrivningar görs genom logiskt resonemang utifrån en spelvärld. SLP och spontana händelser "röstas" fram.
Men man kan nog inte tänka genom RP på samma sätt som i vanliga rollspel, utan man får se till helheten, som i lajv.

- Zire, det här bara måste jag testa någon gång...
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
Det största problemet med ett sånt skulle nog vara att spelarna måste vara de ENDA individerna i spelet.
Utan en spelledare är det svårt att använda spelledarpersoner. Det kanske går, om spelarna också spelar dessa, men det kan resultera i att det istället för enbart spelare blir enbart spelledare. Och DET kan nog bli rörigt.



- Lord Gehenna -
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
Förresten...

Förresten kom jag på att jag faktiskt HAR spelat utan spelledare. Det var iofs TOON, så så hemskt seriöst var det inte. Men eftersom det spelet är så extremt turordningsinriktat funkade det riktigt bra. SLP fick vi fram genom slumptabeller (mest vilda, stora och farliga djur) och vi kunde försöka övertala dessa att anfalla de andra spelarna.
Det var rätt kul, men inte speciellt seriöst...

- Lord Gehenna -
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hmm, jag gillar din liknelse. Det stämmer ju i princip. Man blir ju aldrig för gammal för att "leka" eller hur..../images/icons/smile.gif
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Puppetland...

Njae, skit är ett väl starkt ord, tycker jag. Det verkar lite charmigt, och har bra en del rätt mörka sidor. Ett skojsigt litet experiment som antagligen läses bra mycket mer än det spelas. :)

A discordian is anyone willing to look at the windmills and concede that they might be giants.
 
Top