Spel under andra världskriget

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Av någon anledning (dvs jag såg om Örnnästet) har jag fått för mig att det skulle vara kul att spela en kort kampanj om agenter/specialstyrkor som gör uppdrag i en andra världskrigs-setting. Finns det några spel som gör den grejen? Jag är egentligen allra mest ute efter bra äventyr, men kommer det bra system med på köpet så varför inte. De jag redan hittat och dömt av:
  • World War Cthulhu - verkar vara till 7e utgåvan. Det är ett helt ok system men jag är ute efter något helt utan fantastiska inslag. Visserligen finns modulen Europe Ablaze med uppdrag till settingen, men jag anar att det är för mycket jobb att plocka bort mythos-inslagen utan att samtidigt göra dem odugliga som äventyr.
  • Achtung Cthulhu - tycks finnas i 2D20, ToC och FATE. Inte superförtjust i något av systemen (aldrig provat 2D20 men det verkar lite mastigt för min smak). Verkar ha en del äventyr till men det går bort av samma skäl som ovan.
  • Night Witches - sannolikt fel för agentuppdrag utifrån det lilla jag vet spelets tema och om pbta? Och kanske för hur systemet förhåller sig till preppade scenarion.
  • Set Europe Ablaze - till synes ett ambitiöst hobbyprojekt. Ett system som heter ONE10 som jag aldrig hört talas om och som nog är författarens egen skapelse. Köpte pdf:en med missions och läste första uppdraget. Helt ok men inte jättebra, skulle kräva en hel del handpåläggning. Ändå det bästa alternativet hittills.
Vad finns det för andra alternativ som jag missat? Skulle T2000 vara något rent systemmässigt?
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Jag har bara hört om det, så ingen koll på om det faktiskt är bra, men War Stories? Är väl mer tänkt för vanliga jäkla soldater, men borde gå att anpassa för i alla fall motståndrörelser/partisaner.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Om sommaren 1945 duger är det då som Stunde Null till nya Chock utspelar sig, med svenska agenter i det ockuperade Tyskland.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Wierd Wars finns med både d20- och Savage Worlds regler

Operation: Fallen Reich är ett trevligt svenskt spel
som har ett trevligt forum

Det finns också en hel serie GURPS-böcker om WWII
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
Fast det är bara setting, eller hur? Inte äventyr?
Jag vet inte, ity jag har inte läst den. Men det finns en massa expansioner och annat på samma sida. Se efter om något passar dig.

GURPS WWII: All the King's Men
GURPS WWII: Dogfaces
GURPS WWII: Doomed White Eagle
GURPS WWII: Frozen Hell
GURPS WWII: Grim Legions
GURPS WWII: Hand of Steel
GURPS WWII: Iron Cross
GURPS WWII: Leyte Gulf
GURPS WWII: Michael's Army
GURPS WWII: Motor Pool
GURPS WWII: Red Tide
GURPS WWII: Return to Honor
GURPS WWII: Their Finest Hour
GURPS WWII: Weird War II
GURPS Weird War II: The Secret of the Gneisenau
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Operation: Fallen Reich
Just det ja. Handlar inte det också om övernaturligheter? Sen var det något om humor med detbspelet, men jag kanske blandar ihop det med något annat?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Jag vet inte, ity jag har inte läst den. Men det finns en massa expansioner och annat på samma sida. Se efter om något passar dig.

GURPS WWII: All the King's Men
GURPS WWII: Dogfaces
GURPS WWII: Doomed White Eagle
GURPS WWII: Frozen Hell
GURPS WWII: Grim Legions
GURPS WWII: Hand of Steel
GURPS WWII: Iron Cross
GURPS WWII: Leyte Gulf
GURPS WWII: Michael's Army
GURPS WWII: Motor Pool
GURPS WWII: Red Tide
GURPS WWII: Return to Honor
GURPS WWII: Their Finest Hour
GURPS WWII: Weird War II
GURPS Weird War II: The Secret of the Gneisenau
Tack. Slog snabbt på några, verkade vara mer setting. Ska kolla mer noggrant imorgon.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Om sommaren 1945 duger är det då som Stunde Null till nya Chock utspelar sig, med svenska agenter i det ockuperade Tyskland.
Antar att det handlar om övernaturligheter (med tanke på Chock)?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Antar att det handlar om övernaturligheter (med tanke på Chock)?
Ja, men går antagligen förhållandevis lätt att modda till att man bara är ute efter försvarshemligheter istället.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Skulle T2000 vara något rent systemmässigt?
Absolut! Du får göra lite nya vapenlistor, eller iaf döpa om vapnen. Men det är en väldigt grov skala så bör inte vara några problem. I princip hade det räckt med "Gevär", "Kpist", "Kulspruta" m.m. Allt annat finns i T2000 och det hanteras utmärkt. Det är strömlinjeformat och inte alls speciellt tungt.
 
Last edited:

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Behind Enemy Lines är väl det uppenbara alternativet, där finns tom Kanonerna av Navarone som äventyr (boken skrevs av samma författare som Örnnästet)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Behind Enemy Lines är väl det uppenbara alternativet, där finns tom Kanonerna av Navarone som äventyr (boken skrevs av samma författare som Örnnästet)
MacClean, ja, jo det har jag koll på. Ska spana in. Fast det verkar hyfsat svåråtkomligt, och Navarone den enda äventyret. Tack
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Ja, men går antagligen förhållandevis lätt att modda till att man bara är ute efter försvarshemligheter istället.
Såg nu att den fanns i Fenix. Inte helt säker på hur enkel den vore att arbeta om men ska läsa.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Som du skriver så är Fallen Reich en del onaturligheter, men det borde ändå gå att plocka bort rätt enkelt utan att det nödvändigtvis går sönder.

Finns en del att tanka hem och ta en titt på här:

...och här:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
Vad finns det för andra alternativ som jag missat? Skulle T2000 vara något rent systemmässigt?
Expert Nova är skrivet för action och äventyr under 1900-talet. Spelet innehåller det mesta du behöver, även om du behöver husregla för handgranater, pansarfordon och artilleri. Sådana regler kommer i Expert Partisan, vilket jag håller på att skriva för närvarande.
 
Top