Nekromanti Spel sökes!

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Hej! Har precis genomlidigt ännu ett parti av kortspelet Skip-Bo med familjen (som vi f ö spelar minst cirka två timmar varje gång min och mina farföräldrar träffas) och dragit följande slutsatts: Inte en gång till!

Därför är jag nu på jakt efter ett spel som kan ersätta detta djävulens påfund. De kriterier jag har är:

* Snabbt att lära sig, inga förkunskaper eller intressen som behövs (Det är ju jag och min familj + farmor och farfar som ska spela det).
* Taktiskt djup, men även tillräkligt med slump så att man (nästan) kan vinna på det.
* Portabelt. Man ska lätt kunna ta med det lite var som häls och kunna spela det om man har tillgång till ett bord. Inga förmycket smågrejer (ploppar, markörer, poäng, låtsaspengar etc), och hälst inga stora spelplaner.
* Snabbspelat. Det ska inte vara så stor sak av att spela det (tid att plocka fram/ställa iordning är inräknat här).
* Lättviktigt. Inte en massa regler utan mer rakt på. Man ska inte behöva tänka en massa, om man inte vill.
* Man ska kunna spela ungefär 3-6 spelare. Minst.

Jag har inte spela så mycket kort-/brädspel så man får gärna beskriva ev. förslag. Kortspel är att föredra, men om det finns ett brädspel som stämmer in på kriterierna ovan, så funkar det med.

/Gasten som tror att Fluxx är lite så, är det?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Fluxx faller på sitt taktiska djup, även om man som skicklig spelare gör många taktiska avvägningar. Det fyller dock precis alla andra kriterier hur bra som helst.

Jag tror det blir svårt att hitta ett spel som är både taktiskt och "lättviktigt". Jag vet inte hur hardcore gamers ni är i familjen (vi spelade rätt mycket tävlingsinriktad Gin Rummy och fyrmannawhist i min familj ett tag) men om ni bara gör det för att slå ihjäl tid eller mysa lite så passar Fluxx skitbra. Dessutom finns det en familjevariant, med kort som ger en olika bonusar beroende på vilken generation man tillhör.

Jag har ett Fluxx 3.0 du kan få köpa om du vill. :>
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Ett problem med Fluxx + Förslag

Fluxx har ett väldigt stort problem när man spelar med (väldigt mycket) äldre och (väldigt mycket) yngre, där engelskakunskaperna brister lite. För en engelsktalande familj är det inga som helst problem att lira det som ett familjespel, däremot har jag upplevt det att far- och morföräldrar och yngre syskon kan ha stora, för att inte säga enorma, problem att klura ut vad ett kort gör. Spelet tar mer tid och måste förklaras mer än de ganska många förklaringarna som måste göras för nya spelare.

Min familjefavorit, förutom vanliga kortspel som Poker (ja, varianten med fem kort) och Rummy, är The aMAZEing Labyrinth. Spelet är nästan helt det du efterfrågar. Det är max fyra spelare om man inte husreglar lite (då kanske man kan få det till åtta) och det är ju ett spel i en kartong. Det är knappt inga regler och väldigt taktiskt även om taktikmomentet är väl kamouflerat.
Ett mycket bra familjebrädspel.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Space Beans

Går att spela tokstressigt men då börjar alla deltagare över 30 att gråta så det är nog bäst att låta bli. :gremsmile:

(Enter kort beskrivning-mode) Annars är det ett kortspel (dvs portabelt) där varje kort har en färg och ett nummer. Man samlar på en färg i taget och vill bryta samlingen när ett av nummrena i samlingen överrensstämmer med antalet kort i samlingen. Låter det konstigt? Du lär dig efter mindre än en minuts spel (din farmor behöver kanske lite längre tid).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Carcassonne

Naturligtvis ska du skaffa Carcassonne! Det är ett brickläggningsspel med ett mikroskopiskt antal regler. Man lägger ut en bricka, om man vill ställer man en gubbe på den, sedan är det nästa spelares tur, klart! (Sedan finns det regler för hur man får ställa gubbarna och hur man får poäng också, men de är inte heller så svåra.)

Snabbt att lära sig, inga förkunskaper eller intressen som behövs

Ja, man måste vara dum i huvudet för att inte kunna lära sig carcassonne på mindre än fem minuter.

Taktiskt djup, men även tillräkligt med slump så att man (nästan) kan vinna på det.

Ja, definitivt. En hel del slump och förvånansvärt mycket skicklighet.

Portabelt. Man ska lätt kunna ta med det lite var som häls och kunna spela det om man har tillgång till ett bord. Inga förmycket smågrejer (ploppar, markörer, poäng, låtsaspengar etc), och hälst inga stora spelplaner.

Ja, det enda som tar någon plats alls är poängräkningsplanen, och den kan ersättas av ett papper, annars är det bara en hög brickor och några trägubbar.

Snabbspelat. Det ska inte vara så stor sak av att spela det

Det går på en halvtimme eller så, om inte Dimfrost och Walium är med! :gremwink:

Lättviktigt. Inte en massa regler utan mer rakt på. Man ska inte behöva tänka en massa, om man inte vill.

Det behöver man inte. Reglerna är så få att det nästan är pinsamt.

Man ska kunna spela ungefär 3-6 spelare. Minst.

Man kan spela 2-5. Om man köper expansionen (vilket man ska, för då blir spelet mycket bättre) kan man spela en till.

/tobias
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Carcassonne

Yepp, hålelr med dig här!
kan åxå rekomendera att man skaffar inns & Chatherdals samt traders & Builers. Då får man om något ännu roligare.
Prinsessan & Draken är bara tirst, så skaffa inte den !
 

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Re: Carcassonne

Cracassonne låter ju najs, även om det verkar finnas en hel del markörer... Jepp, det blir nog till Spel på Djerknegatan imorrn då (måste skaffa det innan midsommarafton, annars kommer jag inte överleva den kvällen..)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Fair tales

Fast det är bara 2-5 spelare, men i övrigt passar det bra på dina önskemål...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Jag skulle vilja föreslå Drakar och Demoner Trudvang. Det är nytt och har snygga bilder.

"* Snabbt att lära sig, inga förkunskaper eller intressen som behövs (Det är ju jag och min familj + farmor och farfar som ska spela det)."
Spelet är byggt på BRP, vilket är ett av de snabbare systemen på marknaden. Dessutom så är det fantasy i nordisk mytologi och alla har väl läst Tomtar och Troll och/eller sett/läst Sagan om Ringen?

"* Taktiskt djup, men även tillräkligt med slump så att man (nästan) kan vinna på det."
I strider har DDT fördjupningar som gör att man kan variera striderna grymt mycket, vilket gör de roligare.

"* Portabelt. Man ska lätt kunna ta med det lite var som häls och kunna spela det om man har tillgång till ett bord."
Det är inte för inte som DDT är ett bordsrollspel. Och grymt smidigt är det också, då du bara behöver släpa med dig minst en bok till spelmötet.

"* Snabbspelat. Det ska inte vara så stor sak av att spela det (tid att plocka fram/ställa iordning är inräknat här)."
Eftersom systemet är så smidigt tar det runt timmen att göra rollpersoner och sedan kan ni spela hur länge som helst. Det som är bra med rollspelet är att man kan avbryta mitt i ett äventyr och sedan återuppta det någon annan dag.

"* Lättviktigt. Inte en massa regler utan mer rakt på. Man ska inte behöva tänka en massa, om man inte vill."
DDT är som sagt var ett lätt system och det geniala är att du kan ta bort det som du inte gillar!

"* Man ska kunna spela ungefär 3-6 spelare. Minst."
Kan man spela rollspel med någon annan mängd?


Nä, jag kanske ska vara seriös också... Ska därför föreslå tre brädspel.

Kill Dr Lucky är ett brädspel som är jätteenkelt att komma igång med. Jag gillar inte direkt hur reglerna är skrivna, men det är på 3-4 sidor och därmed inte så mycket att läsa. Man spelar besökare i ett hus där alla hatar Dr Lucky av någon anledning och när strömmen går i huset så försöker alla dra nytta utav det. Lucky knatar omkring i huset och alla försöker vara den som dödar honom. Kul mekanik och få bluppar. Tar måhända runt timmen att spela. Spelet är dessutom skitbilligt. 75 spänn ungefär.

Ett annat brädspel är Ticket to Ride där egentligen bakgrundsstoryn är helt oväsentlig. Det hade nog kunnat handla om vad som helst, men jag kan säga att mekaniken är helskoj. Det är enkelt och lära och på plussidan kan jag säga att en av mina vänners föräldrar sitter och spelar det här spelet hela tiden.

Sedan har vi slutligen Roborally där man spelar robotar i en fabrik som löpt amok. Du programmerar din robot med kommandon för att gå igenom vissa punkter i fabriken och kan på vägen ta livet och skada de andra robotarna eller bli skadad eller dö utav saker som händer i fabriken. Riktigt kul spel, särskilt när alla blivit skadade, vilket innebär att man får färre kort att programmera sin robot med. Fast det roligaste är när någon annan knuffar ens robot så att banan man tänkt att gå, via programmeringen man lagt upp, blir helt uppfuckad. :gremlaugh:

/Han håller sig kort som vanligt
 

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Låter bra!

Ska helt klart köpa DoDT, då! :gremlaugh: (btw, hur lättviktigt kan två böcker á 300 sidor vara egentligen? Tänkte väl det.)

Kill Dr Lucky var det ända av dem som jag inte spelat, men det låter fint så det ska nog inhandlas på SydCon.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Det spel jag spelat som överlägset passar in bäst på din beskrivning är Citadells. Det är ett helt grymt spel. Det är lätt att lära sig och nästan alla verkar gilla det. Jag har spelat det med mina föräldrar, kusiner, mostrar och spel-ointresserade kompisar, vilka tidigare knappast spelat andra spel än monopol. Samtidigt har det ett stort taktiskt djup, även folk som är inbitna brädspelare gillar det. Det går att vara 2-8 personer men spelet lämpar sig bäst för 4-7 personer (ju fler desto bättre). Det tar över 75 minuter att spela, längre tid ju fler personer man är. Man behöver bara använda sig av guldmarkörer och kort vilka är uppdelade i två högar.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Kill Dr. Lucky [ANT]

Testa inte spelet på för många bara, för då suuuger det. Jag och Yassilus hann spela flera omgångar Fluxx mellan varje drag när vi spelade på LinCon (2004 kanske?). Jag vet inte hur många som är för många dock. Tror vi var nästan tio.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ricochet Robots

"* Snabbt att lära sig, inga förkunskaper eller intressen som behövs (Det är ju jag och min familj + farmor och farfar som ska spela det)."

Det finns inte många regler i Ricochet Robots. Det finns fem robotar på spelplanen, och varje omgång så ska du flytta en robot av angiven färg till en ruta av samma färg med en angiven symbol. Du får flytta vilka robotar du vill för att nå dit, men det är den angivna roboten som ska till målet. Robotarna flyttar framåt, bakåt eller i sidled, men om du flyttar åt ett håll så får du inte stanna förrän du krockar med en vägg eller en annan robot. Målet är att kunna genomföra förflyttningen på så få drag som möjligt.

Spelet är lite annorlunda på så sätt att man tänker som fäen tills man kommer på hur man ska få roboten från startplatsen till målet. Då ropar man ut antalet drag som krävs. Då vänder man på timglaset, och därefter får alla spelare en minut på sig att komma på ett sätt att klara av det på färre antal drag.

Den som kommer på minst antal drag först vinner brickan som anger robot och målplats. Efter sexton brickor så vinner den som har flest brickor.

"* Taktiskt djup, men även tillräkligt med slump så att man (nästan) kan vinna på det."

Spelet kräver en viss vana och en viss tankemetod, men det är inte så mycket mer taktik än... säg... sudoku.

"* Portabelt. Man ska lätt kunna ta med det lite var som häls och kunna spela det om man har tillgång till ett bord. Inga förmycket smågrejer (ploppar, markörer, poäng, låtsaspengar etc), och hälst inga stora spelplaner."

Spelplanen är 50x50 cm ungefär.

"* Snabbspelat. Det ska inte vara så stor sak av att spela det (tid att plocka fram/ställa iordning är inräknat här)."

Spelet förbereds genom att man lägger upp de fyra delarna av spelplanen, rinner ut tiden på timglaset, sätter ut de fem robotarna, lägger startmarkörerna under robotarna, och slumpar målbrickorna på lämpligt sätt. Sen kör man.

"* Lättviktigt. Inte en massa regler utan mer rakt på. Man ska inte behöva tänka en massa, om man inte vill."

Ajfan. Man måste tänka när man spelar Ricochet Robots. Där föll det.

"* Man ska kunna spela ungefär 3-6 spelare. Minst."

Obegränsat antal spelare. Du kan till och med spela ensam, om du vill.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Tänkte tipsa om följande spel...

Guillotine - Det är franska revolutionen, och man skall samla poäng genom att få de huvuden som är värt mest...Man har tre dagar på sig för detta. Dagen kan ta slut på följande sätt: folket i kön tar slut, man tar död på Robespierre eller någon spelar ut Röda Nejlikan.

På ens egen runda så kan man om man vill spela ut ett kort som antingen ändrar ordningen på delar av kön, slänger till mer folk eller gör andra skumma saker. Därefter så går bilan ner och personen som står först i kön får en snabb pensionering. Sedan drar man ett nytt kort oavsett om man spelat ett eller inte.

Probelemet är ju då att en del personer som är i kön nog inte borda vara där, exemeplvis "hero of the people" eller "innocent martyr", så då vill man ju helst att någon annan får dem då deras huvuden är värda minuspoäng.

Förberedelserna: Välj var guillotinen står. Lägg ut tolv personer i kön. Ge varje spelare fem kort som kan påverka kön.

Once Upon a time - Hör skall man berätta sagor med hjälp av sina kort. Spelet går ut på att kunna bli av med sina "story-cards så att man får spela sitt "happily ever after-kort". Men man måste se upp så att ingen annan stjäl berättelsen från en...

Här finns sedan två olika expansioner med, en med saker och slut från lite mörkare sagor (alla sagor slutar inte lyckligt), och en med tomma kort så man kan göra sina egna kort. Nackdelen här är att det blir lite konstigt att berätta sagorna på svenska när man har kort på engelska.

Men det spelet kan köpas bara för att det är ett snyggt spel.

/Ulfgeir
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Ricochet Robots

Fast RR ger mig huvudvärk och hela underhållningsvärdet med att spela spel försvinner då det känns som om jag är med i Matematik-SM...
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Ett par förslag:

Coloretto: Enkelt men intrikat kortspel där man försöker samla på sig få men långa serier av kort, medans de andra spelarna försöker tvinga dig att plocka på dig få kort från många olika serier. Man konkurerar med varandra, men det känns aldrig så där jätteelakt så att det kan bli olämpligt som familjespel. Kostar typ 105:-

Metro: Går ut på att lägga ett pussel av tunnelbanelinjer så att "dina" sträckor blir så långa som möjligt medans motståndarnas linjer blir så korta som möjligt. Lätt och snabbt. Lådan är rätt liten (Queen games låda om du är bekant med dom - något mindre än t ex Carcassone), det har en spelplan, men den är inte jättestor. Kostar typ 175:-
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Formula Dé

"* Snabbt att lära sig, inga förkunskaper eller intressen som behövs (Det är ju jag och min familj + farmor och farfar som ska spela det)."

Reglerna omfattar kurvtagning (måste sluta sitt drag i kurvan lika många gånger som kurvans svårighet), omkörning, filbyte, slipstream, växling och vad som händer om man inte klarar av att stoppa i kurvan. Utökade regler omfattar dessutom pit stops, så att man kan fixa däck och soppa.

"* Taktiskt djup, men även tillräkligt med slump så att man (nästan) kan vinna på det."

Taktiken omfattar att maximera farten i kurvorna och utnyttja slipstreams. Det gäller att ha precis rätt växel inne i kurvorna.

Samtidigt så vet man aldrig hur man får gå: växeln avgör vilken tärning man får slå för att se hur många steg man får gå. På lägsta växeln är det ett eller två steg, men på den högsta växeln är det mellan 20 och 30 steg.

"* Portabelt. Man ska lätt kunna ta med det lite var som häls och kunna spela det om man har tillgång till ett bord. Inga förmycket smågrejer (ploppar, markörer, poäng, låtsaspengar etc), och hälst inga stora spelplaner."

Varje spelare har ett litet papper där han håller reda på däck, soppa, motor etc. Där ställer man också växelspaken, dvs en plopp som håller reda på vilken växel man har. Man kan skriva förarens namn på papperet också (min förare brukar heta Hikka Mäkkinen). Sen har man en bil på spelplanen, och en klase specialtärningar, en för varje växel.

Nackdelen är att spelplanerna är rätt stora, så man behöver ett någorlunda stort bord. Jo, spelplanerna är i plural: man får med ett antal banor i grundspelet, och kan köpa extrabanor. Varje plan har två banor, en på varje sida. Varje bana består av två halvor som läggs bredvid varandra. Jag har för mig att man får med fyra banor i grundspelet och sedan kan man köpa packar med två banor till separat. Banorna är löst baserade på riktiga Formel 1-banor.

"* Snabbspelat. Det ska inte vara så stor sak av att spela det (tid att plocka fram/ställa iordning är inräknat här)."

Snorlätt: vik ut spelplan, plocka ett papper, ställ växelspaken i friläge, slå ordningen på startfältet, sätt ut bilen på banan, börja spela.

"* Lättviktigt. Inte en massa regler utan mer rakt på. Man ska inte behöva tänka en massa, om man inte vill."

Bilen som ligger först flyttar först, därefter den som är näst först, osv. När du flyttar bilen, växla upp eller ner ett steg eller inte alls. Om du vill, växla ner fler steg till genom att bränna en motor eller en broms per extra steg. Slå rätt tärning. Flytta bilen så många steg. Hamnar du efter en bil med högre växel får du gå tre steg till (slipstream).

Varje kurva har en svårighet från 1 till 3. Du måste sluta ditt drag i kurvan lika många gånger som kurvans svårighet, vilket ofta innebär en brutal nerväxling inför kurvan. Missar du det så får du bränna bromsar, däck och motor, en för varje steg som du missar att stanna i kurvan. Bränns för mycket så kan du spinna och bränner du ännu mer så går bilen sönder och du är ute ur loppet.

Först i mål efter överenskommet antal varv vinner.

"* Man ska kunna spela ungefär 3-6 spelare. Minst."

No probs. Jag tror att det går att spela upp till 10 pers utan problem.

---

På samma tema men mer portabelt och utan de coola banorna eller växlingstärningarna, Formula Motor Racing. Här har man en liten rad med tolv bilar, två per spelare (icke-deltagande spelares bilar är också med). Sedan har man fem kort på hand. Korten kan ändra ordningen på bilarna i raden (exvis, flytta fram en orange bil två steg), eller till och med skicka ut bilar ur loppet. När det är din tur, spela ett kort och dra ett nytt. När draghögen är slut är loppet slut, och då räknar man poäng baserat på placeringen i raden. Dessvärre är det begränsat till 6 spelare, men det är kul och lurigt.
 

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Jupp, då har man varit i Malmö och innförskaffat två spel som kan tänkas fungera--i alla fall till min närmaste familj+kompisar. Det blev Fluxx, eftersom jag har hört en jäkla massa bra saker om det (Och jäklar vad det var kul!), och Kill Dr Lucky, eftersom att det var så billigt (jag köpte det iofs för 99 spän istället för det 75, men herregud! Man måste väl främja hobbyn?). Har dock inte hunnit testa det.

Fortsätt dock att spamma på med spelförslag så att man kan få en inblick i vad man missat under sina år i trotsåldern.

//Gasten som kanske måste åka tillbaka till Malmö för att införskaffa Fluxx-expansionen (på familjens begäran) och de där tärningarna han glömde köpa...
 
Top