Spel på gång (Roll20 och liknande onlinetjänster)

ingels

Veteran
Joined
14 Nov 2021
Messages
36
Location
Borlänge
Tänkte starta en tråd med tips på spel där någon av oss från forumet skall spela via onlinetjänster så som t.ex roll20 och andra liknande tjänster. För att hitta spel att vara med i så kan man använda sig av söktjänsten Startplaying.Games eller hos roll20 där GM/Spelledare annonserar ut sina spel.

Hur det hela fungerar

Man använder i regel Discord och ett headset för att kunna kommunicera och det är inget krav att man ska använda en webkamera utan det är i regel helt upp till deltagarna själva. Kan man det där med WWW och Internet så är det inte direkt krångligt.

Spelandet sker med största sannolikhet på Engelska eller något annat språk så sådana kunskaper kan krävas (Har själv enbart spelat med människor som talar Engelsk/Amerikanska).

Spelander sker som sagt online och med helt främmande människor men hittils så är det så här jag spelat rollspel och jag tycker det går riktigt bra.

Det finns en Spelledaren är den som har spelen tillgänglig och är även den som bestämmer vad det kostar, ibland är det gratis och ibland får man betala en liten slant. Om man vill och är nöjd så kan man även lämna lite dricks till spelledaren.

Kartor, tärningar och allting som används i rollspelandet finns digitalt så man behöver ingenting sådant. Om man är nybörjare så brukar det även finnas "introduktions spel" för nya spelare så möjligheter att hitta och prova något nytt rollspel är inte omöjliga.

Om någon har funderingar eller frågor så fråga på så ska jag göra mitt bästa att besvara era frågor.

----

Jag har gått med i en kampanj med Call Of Cthulhu som spelas följande Lördagar

  • Sa, Jan 22, 2022, 8:00 PM - session 0
  • Sat, Jan 29, 2022, 8:00 PM - session 1
  • Sat, Feb 5, 2022, 8:00 PM - session
Vill någon hoppa in (Spelet kommer inte att starta med mindre än 4 spelare, just nu är jag sist in som spelare #3). Varje omgång i denna kampanj kostar $15

Vill ni hänga på i ett Call of Cthulhu äventyr ett par sena lördagskvällar framöver så klicka på länken nedanför

Call of Cthulhu | New England Diggers Council
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Spelandet sker med största sannolikhet på Engelska eller något annat språk
Det här låter ju intressant! Engelska är jag inte intresserad av, men du hintar om spel på andra språk? Vilka språk och vart spelas detta? Kan bara se grejer på engelska på länken du ger.
 

ingels

Veteran
Joined
14 Nov 2021
Messages
36
Location
Borlänge
Spelande på Svenska har jag inte stött på än, det är ju som sagt på Internet så det vanligaste är nog att det sker på Engelska men jag har stött på både fransktalande och sett nåt spel där det skulle konverseras på Tyska vilket är inte är några språk jag har några kunskaper inom.

Länken i det första posten leder till en site där GM's kan posta kommande spel och det finns uppenbarligen en hel uppsjö med rollspel när man bläddrar lite i listorna över vad som erbjuds. Själva spelandet tar dock plats på roll20 allt som oftast, tror att spelet jag joinat sker på någon annan liknande webbplats
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Spelande på Svenska har jag inte stött på än, det är ju som sagt på Internet så det vanligaste är nog att det sker på Engelska men jag har stött på både fransktalande och sett nåt spel där det skulle konverseras på Tyska vilket är inte är några språk jag har några kunskaper inom.

Länken i det första posten leder till en söt där GM's kan posta kommande spel och det finns uppenbarligen en hel uppsjö med rollspel när man bläddrar lite i listorna över vad som erbjuds
Ah. Det fanns inget sätt att söka på språk, vad jag såg. Franska har jag redan en grupp att spela med, men det vore kul att få lira lite på spanska eller portugisiska. Tyskan behöver nog förbättras en del innan jag är redo för det.

Kul koncept med att ta betalt för spel, dock! Skoj att man verkar kunna tjäna lite pengar på att spelleda. Tyvärr spelar jag väl mest spelledarlösa spel, och då blir det kanske svårare att ta betalt; jag vet inte.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,241
Kul koncept med att ta betalt för spel, dock! Skoj att man verkar kunna tjäna lite pengar på att spelleda. Tyvärr spelar jag väl mest spelledarlösa spel, och då blir det kanske svårare att ta betalt; jag vet inte.
Intressant utveckling. Är plattformen bara till för marknadsföring/betalning eller har den andra tjänster också? Förbinder man sig för x sessioner?

Jag tänker att det riskerar att bli mycket spelare in-och-ut, hur funkar det för den som vill fortsätta. Kan det vara 4 nya spelare varje tillfälle i ett äventyr på 5 pass? Är rollpersonerna ofta färdiga?

Det skulle också vara intressant att höra vilken är din ingång personligen till att använda en betaltjänst? (Jag har hört om sådana men inte stött på någon som använt en förr.) Brist på spelare i andra sammanhang? Intresse för särskilda spel? Mer engagerade/bättre spelare och SL?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,241
Tyvärr spelar jag väl mest spelledarlösa spel, och då blir det kanske svårare att ta betalt; jag vet inte.
Inte nödvändigtvis tänker jag. Du är ju väldigt skicklig på att lära ut de spelen som är din grej och säkert finns det många som vill testa dem. Däremot kanske engelska är ett måste för att nå ut.
 

ingels

Veteran
Joined
14 Nov 2021
Messages
36
Location
Borlänge
Ah. Det fanns inget sätt att söka på språk, vad jag såg. Franska har jag redan en grupp att spela med, men det vore kul att få lira lite på spanska eller portugisiska. Tyskan behöver nog förbättras en del innan jag är redo för det.

Kul koncept med att ta betalt för spel, dock! Skoj att man verkar kunna tjäna lite pengar på att spelleda. Tyvärr spelar jag väl mest spelledarlösa spel, och då blir det kanske svårare att ta betalt; jag vet inte.
Innan jag kom på att man kunde spela rollspel med andra människor online så hade jag spelat Drakar & Demoner en enda gång som fjunig tonåring och den gången skulle jag inte riktigt påstå vara att vi spelade rollspel på riktigt alls. Körde dock Ensamma Vargens solo äventyr flitigt och det är kul att se att hela den scenen fortfarande frodas (och dessutom fritt tillgängligt i stora delar).

Började spela via ett spel som var för nya spelare där man fick skapa en karaktär med hjälp av en GM som förklarade allt väldigt bra. Fortsatte att köra en kampanj med samma GM (Call Of Cthulhu då jag av någon anledning har svårt för drakar och troll men är helt okej med kosmisk ondska). Hittintils är alla GM's hjälpsamma och förklara lite var man hittar det man ska trycka på i Roll20 när det blir svårt så för min del har hela världar öppnat sig (och vilka världar det är. Fantasi är ju banne mig det bästa som finns).

Är ju helt otroligt vilka möjligheter och tjänster Internet bär med sig. Att jag började med Rollspel är utan tvekan höjdpunkten under 2021 och fan vet om det inte gäller hela 2020-talet so far
 

ingels

Veteran
Joined
14 Nov 2021
Messages
36
Location
Borlänge
Intressant utveckling. Är plattformen bara till för marknadsföring/betalning eller har den andra tjänster också? Förbinder man sig för x sessioner?

Jag tänker att det riskerar att bli mycket spelare in-och-ut, hur funkar det för den som vill fortsätta. Kan det vara 4 nya spelare varje tillfälle i ett äventyr på 5 pass? Är rollpersonerna ofta färdiga?

Det skulle också vara intressant att höra vilken är din ingång personligen till att använda en betaltjänst? (Jag har hört om sådana men inte stött på någon som använt en förr.) Brist på spelare i andra sammanhang? Intresse för särskilda spel? Mer engagerade/bättre spelare och SL?
Man kan söka både på enstaka one-shots (ett enda speltillfälle) eller att köra kampanjer vilket innebär att man spelar flera sessioner. https://startplaying.games är som Google fast enbart för att hitta Rollspelandet online.


Rollfigurerna skall vi denna gång skapa under session 0 enligt vad jag förstår. Det är väl att bekanta sig med medspelare och GM lite först också. Man har ingen aning om vad det är för människor man spelar med men GM har då kört ett tag verkar det som så det blir nog både roligt och bra. Man kan lämna reviews på GM's och även lämna dricks om man vill.

Det kostar inget så länge inte spelet startar och du har alltid tid på dig att hoppa av om man får förhinder innan spelet börjar enl. utsatt tid och då betalar man inget (allt via startplaying.games där spelen hittas och man bokar sin plats)
I regel så skickas det en invite till en Discord server där man kopplar upp sig för att kommunicera (Headset rekommenderas) och sedan spelar man via tjänster som Roll20 på Webben.


När jag spelade en kampanj (Nameless Horrors / Call of Cthulhu) så var vi samma gäng alla fyra gångerna. En del gick riktigt in i karaktär, andra inte. Jag tror att platserna är permanenta så länge ingen väljer att hoppa av pga förhinder då någon annan kan hoppa in vilket inte är någon större fara då välja nytt kapitel är en fresh start med nya karaktärer varje ny spelomgång. Vi fick välja mellan olika redan skapade karaktärer för varje del i kampanjen.

Varför jag spelar så här är väl delvis för att jag inte har hittat några andra att spela med, är ju dessutom ett fan av just Lovecrafts historier och att få möjligheten att själv placera sig själv i en sådan historia var lite lockande och nu har den kosmiska ondskan och dess vansinne sina klor djupt förankrade i mig 😉

Sedan är jag nog en rätt social person men är glad om jag slipper gå utanför dörren (speciellt i dessa tider)
 
Last edited:

ingels

Veteran
Joined
14 Nov 2021
Messages
36
Location
Borlänge
Har bokat en introduktions session av Alien RPG under nästa veckas efterlängtade ledighet som går av stapeln på Roll20. Är någon att sugen på att testa på så är det bara att klicka här och vara med på Tisdag 1/3 20:00
 
Top