Nekromanti Spel med sporadisk fantastik?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
En idé som fascinerat mig ett tag är tanken på kampanjer i ett spel där det ibland men inte alltid är övernaturligheter med i spel. Jag har till exempel funderat på en kampanj som på ytan skulle vara typ Cops, och där de flesta äventyr skulle vara ganska ordinära polisgrejer, men där det nån gång ibland skulle dyka upp övernaturliga eller cthuloida element.

Eller en kampanj där man spelar CDC-agenter som åker runt och tar hand om virus och sånt, men någon gång ibland dyker det upp ett virus som har helt andra egenskaper, till exempel att det kommer från rymden.

I båda fallen tänker jag mig nog att den sporadiska övernaturligheten hänger ihop och att man under kampanjens gång tvingas titta närmare och så. Men min grundtanke är helt enkelt att bara för att ett spel har övernaturligheter i sig så kanske inte de flesta äventyr behöver ta med sånt.

Eller skulle man känna sig lurad som spelare de äventyr där det bara var "vanligt"? Om man som spelare blivit inbjuden till kampanjen och inte blivit informerad om att det skulle finnas något konstigt, skulle man bli besviken eller exalterad när det börjar bli underligt?

Finns det spel som gör sånt här? Gör de det bra? Har ni spelat något spel på det viset, t.ex. en längre kampanj i Trail of Cthulhu där de flesta investigations inte alls har med mythosen att göra ens litegrann?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
krank said:
Om man som spelare blivit inbjuden till kampanjen och inte blivit informerad om att det skulle finnas något konstigt, skulle man bli besviken eller exalterad när det börjar bli underligt?
Jag personligen skulle nog känna mig besviken, eftersom det känns så nytt och fräscht med ett spel utan aliens eller övernaturligheter, och så visar det sig vara som alla andra spel i alla fall, men jag tror inte att alla skulle reagera så.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Conspiracy X hade en hel del sånt "tänk" har jag för mig. Fast där var ju övernaturligheter/utomjordingar ganska väl etablerade från början, men mycket av det man gjorde hade inte direkt med det att göra. Eller ibland trodde man att det var övernaturligheter och så visade det sig vara sumpgas eller nåt. Ungefär som Arkiv X alltså.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Robban said:
Conspiracy X hade en hel del sånt "tänk" har jag för mig. Fast där var ju övernaturligheter/utomjordingar ganska väl etablerade från början, men mycket av det man gjorde hade inte direkt med det att göra. Eller ibland trodde man att det var övernaturligheter och så visade det sig vara sumpgas eller nåt. Ungefär som Arkiv X alltså.
Mjo, det är väl lite det normala. Det finns väl, har jag fått för mig, en del grejer till Mutant City Blues där det i själva verket inte alls handlar om superkrafter eller i Trail of Cthulhu där det i själva verket inte alls handlar om mythos också.

Jag vet inte, kanske är det bara jag som gillar den där twist-chocken. När det man trodde man visste vänds uppochner, när man tvingas hantera något man inte väntade sig. Och skulle vilja se det i spel. Jag menar, ingen blir egentligen jättechockad när man spelar Trail of Cthulhu och det visar sig vara en underlig kult eller ett slemmigt monster inblandat. Trots att rollpersonerna antagligen borde vara åtminstone aningen oförberedda på det.
 

Dharkos

Veteran
Joined
14 Feb 2010
Messages
35
Location
Göteborg
Det är i min mening ungefär så här man ska spela Kult. Allt i Kult blir mycket bättre utan en massa monster.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
krank said:
Robban said:
Conspiracy X hade en hel del sånt "tänk" har jag för mig. Fast där var ju övernaturligheter/utomjordingar ganska väl etablerade från början, men mycket av det man gjorde hade inte direkt med det att göra. Eller ibland trodde man att det var övernaturligheter och så visade det sig vara sumpgas eller nåt. Ungefär som Arkiv X alltså.
Mjo, det är väl lite det normala. Det finns väl, har jag fått för mig, en del grejer till Mutant City Blues där det i själva verket inte alls handlar om superkrafter eller i Trail of Cthulhu där det i själva verket inte alls handlar om mythos också.

Jag vet inte, kanske är det bara jag som gillar den där twist-chocken. När det man trodde man visste vänds uppochner, när man tvingas hantera något man inte väntade sig. Och skulle vilja se det i spel. Jag menar, ingen blir egentligen jättechockad när man spelar Trail of Cthulhu och det visar sig vara en underlig kult eller ett slemmigt monster inblandat. Trots att rollpersonerna antagligen borde vara åtminstone aningen oförberedda på det.
I så fall bör det väl vara bäst att ta ett helt oväntat system? Jag har gjort en liknande grej och gått in med ickefantastisk-CoC-mordgåta-hemskheter som fasad när spelet i fråga egentligen var Vampire (och spelarna vampyriserades i slutet av första "akten") och det var väl kul som engångsgrej men ett spel som gör detta varje gång blir, i mina ögon i alla fall, troligen förutsägbart.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
krank said:
Robban said:
Conspiracy X hade en hel del sånt "tänk" har jag för mig. Fast där var ju övernaturligheter/utomjordingar ganska väl etablerade från början, men mycket av det man gjorde hade inte direkt med det att göra. Eller ibland trodde man att det var övernaturligheter och så visade det sig vara sumpgas eller nåt. Ungefär som Arkiv X alltså.
Mjo, det är väl lite det normala. Det finns väl, har jag fått för mig, en del grejer till Mutant City Blues där det i själva verket inte alls handlar om superkrafter eller i Trail of Cthulhu där det i själva verket inte alls handlar om mythos också.

Jag vet inte, kanske är det bara jag som gillar den där twist-chocken. När det man trodde man visste vänds uppochner, när man tvingas hantera något man inte väntade sig. Och skulle vilja se det i spel. Jag menar, ingen blir egentligen jättechockad när man spelar Trail of Cthulhu och det visar sig vara en underlig kult eller ett slemmigt monster inblandat. Trots att rollpersonerna antagligen borde vara åtminstone aningen oförberedda på det.
En annan intressant grej här är att du, antar jag, lägger twisten på spelar-nivå för att förstärka och simulera inlevelsen rollpersonerna har? Där har man kanske ett mindre specifikt upplägg som lättare kan återanvändas?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
RasmusL said:
I så fall bör det väl vara bäst att ta ett helt oväntat system? Jag har gjort en liknande grej och gått in med ickefantastisk-CoC-mordgåta-hemskheter som fasad när spelet i fråga egentligen var Vampire (och spelarna vampyriserades i slutet av första "akten") och det var väl kul som engångsgrej men ett spel som gör detta varje gång blir, i mina ögon i alla fall, troligen förutsägbart.
Ja, alltså, "ett spel" för mig är ju nästan alltid "en kampanj"; jag spelar sällan eller aldrig flera kampanjer i samma spel... Så det är nog inte riktigt "ett spel som gör detta varje gång" jag tänker, utan mer "ett spel som gör detta den enda gången man spelar det".

Jag tänker en kortare kampanj på kanske 10-20 spelmöten/äventyr där kanske de första 10 är helt normala, man berättar inte för spelarna att man spelar ett skräckspel/scifispel eller vad det nu är. Och sedan kanske äventyr 11, 16, 19 och 20 är eskalerande weirdness. Typ äventyr 11 har kanske en religiös kult men inget faktiskt "övernaturligt", men i äventyr 16 är det svårt att inte acceptera att viruset har utomjordiskt ursprung, och i 19 och 20 kommer viruset tillbaks och man tvingas hantera det en gång för alla.

Kanske.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
RasmusL said:
En annan intressant grej här är att du, antar jag, lägger twisten på spelar-nivå för att förstärka och simulera inlevelsen rollpersonerna har?
Ja, det var lite så jag tänkte.

Just det här med återanvändning vet jag inte om det känns så jätteviktigt för mig. Det blir ju trist om spelarna börjar förvänta sig en kampanjplottwist efter halva kampanjerna, då blir det ju inte så twistigt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
krank said:
RasmusL said:
I så fall bör det väl vara bäst att ta ett helt oväntat system? Jag har gjort en liknande grej och gått in med ickefantastisk-CoC-mordgåta-hemskheter som fasad när spelet i fråga egentligen var Vampire (och spelarna vampyriserades i slutet av första "akten") och det var väl kul som engångsgrej men ett spel som gör detta varje gång blir, i mina ögon i alla fall, troligen förutsägbart.
Ja, alltså, "ett spel" för mig är ju nästan alltid "en kampanj"; jag spelar sällan eller aldrig flera kampanjer i samma spel... Så det är nog inte riktigt "ett spel som gör detta varje gång" jag tänker, utan mer "ett spel som gör detta den enda gången man spelar det".
Då har jag inga invändningar :gremsmile:

krank said:
Jag tänker en kortare kampanj på kanske 10-20 spelmöten/äventyr där kanske de första 10 är helt normala, man berättar inte för spelarna att man spelar ett skräckspel/scifispel eller vad det nu är. Och sedan kanske äventyr 11, 16, 19 och 20 är eskalerande weirdness. Typ äventyr 11 har kanske en religiös kult men inget faktiskt "övernaturligt", men i äventyr 16 är det svårt att inte acceptera att viruset har utomjordiskt ursprung, och i 19 och 20 kommer viruset tillbaks och man tvingas hantera det en gång för alla.

Kanske.
Coolt! Behövs ett spel eller räcker det att fylla ut hålen i din "kampanj" ovan?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
När det gäller sporadisk fantastik så tycker jag att det passar bäst i "10 minuter in i framtiden" spel.

Frågan "spelar jag Cthulu-esque horror, science fiction eller urban fantasy?" ska vara öppen fram tills absolut sista plottwisten.

Och om det är science fiction så ska frågan om det är aliens eller superscience också vara öppen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
...alltså: behövs det ett helt skrivet spel för detta eller är det mer en template som kan appliceras på vilekt spel som helst?


Funderingar:

Kan man skriva spel som har som inbyggd funktion att överraska spelarna och låta detta blöda in i spel för att simulera överraskning för rollpersonerna ? Vad kan man använda för mekanik? Hur återanvändbart kan man göra det? Kan man tänka sig en emergens där man ju längre man kommer in i spelet mer och mer börjar ifrågasätta verkligheten omkring sig, sanity loss fruitful void style?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
RasmusL said:
Coolt! Behövs ett spel eller räcker det att fylla ut hålen i din "kampanj" ovan?
Vad är skillnaden mellan alternativen?

Om jag skulle bygga ett sånt spel så skulle jag typ... skriva äventyr 11, 16, 19 och 20 samt några av de mellanliggande, bygga en äventyrgenerator som hjälpte SL att hitta på valfritt antal äventyr att stoppa in mellan, och typ modda mitt regelsystem Krank till vad det nu är rollpersonerna gör. Klart: ett spel. Eller kanske en kampanj med regelsystem.

Beroende på hur man ser på saken.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
krank said:
RasmusL said:
Coolt! Behövs ett spel eller räcker det att fylla ut hålen i din "kampanj" ovan?
Vad är skillnaden mellan alternativen?

Om jag skulle bygga ett sånt spel så skulle jag typ... skriva äventyr 11, 16, 19 och 20 samt några av de mellanliggande, bygga en äventyrgenerator som hjälpte SL att hitta på valfritt antal äventyr att stoppa in mellan, och typ modda mitt regelsystem Krank till vad det nu är rollpersonerna gör. Klart: ett spel. Eller kanske en kampanj med regelsystem.

Beroende på hur man ser på saken.
Point taken, inga invändningar där.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
RasmusL said:
Funderingar:

Kan man skriva spel som har som inbyggd funktion att överraska spelarna och låta detta blöda in i spel för att simulera överraskning för rollpersonerna ? Vad kan man använda för mekanik? Hur återanvändbart kan man göra det? Kan man tänka sig en emergens där man ju längre man kommer in i spelet mer och mer börjar ifrågasätta verkligheten omkring sig, sanity loss fruitful void style?
Finns det något spel som gör detta?
 
Top