Spel med Spelledare med låg tröskel

Drakar och Demoner (2023) för min del. Jag skulle plocka lösa äventyr här och där, hitta på lite själv, och knyta ihop det ganska löst.

Lärdomen från att ha kört 3-5 äventyr med tre olika gäng är att jag skulle göra bäst i att klottra lite karta/ta lite anteckningar allt eftersom. Då skulle jag bli lite mindre förvirrad över vad det innebär för helheten om jag påstått att de rest österut i tre dagar och kommit fram till en flod, eller stad eller något berg.

Min spontana reaktion var Fate, men jag håller med @Khan om att något-du-redan-kan är det absolut bästa alternativet.

Tja, jag letade ju ett spel som skulle vara så enkelt som möjligt att komma igång med och hittade det i Fantasy World. Annars så kräver ju t.ex. Cy_borg ganska lite för att starta, däremot så upptäckte jag att jag inte har så lätt att köra cyberpunk utan förberedelse. Enklast för mig att bara improvisera ihop någonting i är inom fantasy genren. Även Järn är en kandidat, men man får mindre stöd för improvisation där under spelets gång, så jag skulle nog fortfarande har lättare att köra förutsättningslöst i Fantasy World.

Lustigt nog, så oavsett system och värld så är namnlistor fortfarande det jag har svårast att klara mig utan för att spela. Tack och lov är det väldigt lätt att fixa, framför allt nu när man kan använda LLM:er till det.

För egen del även om jag ogärna spelar det så skulle det nog vara DnD 5e eller nån DnD- 5e klon eller möjligen nått osr . Jag kan nog knåpa ihop en dunge och nån ultra generisk plot på 10 minuter och har nog såpass bra koll på reglerna att vi kan sätta igång och spela så fort spelarna skapat karaktärer.

Kanske AGON - även om jag inte minns reglerna har det en så tydlig inkluderad pitch och ett 20-tal inkluderade äventyrsplatser.

Jag väljer att tolka OP som att jag vill sätta igång men inte orkar, och ”sätta igång” inkluderar att hitta spelare. I min erfarenhet brukar folk svara lite dåligt på ”hej, vill ni bara spela rollspel?” (som jag skrivit en separat tråd om), så gäller att ha ett spel man enkelt kan pitcha. 😀

Blades in the Dark, Lasers and Feelings och Lady Blackbird faller in under samma kategori, känns som att John Harper gör mycket i denna stil. När jag tänker efter kanske Lady Blackbird passar ännu bättre för uppgiften…

Detta är svaret, tror jag. Alternativt nya spel som man känner sig entuastisk inför.
Ska jag ändå svara något så finns det ett gäng lovevraftska äventyr jag hade kunnat köra på en höft till Kutulu, och att improvisera fram äventyr med stöd från Electric Bastionland eller Shadowdark är rätt lätt gjort.

Det som man känner sig mest inläst på är ju lättast att bara plocka upp. Jag har mängder med dungeons liggande, och kan systemet utan och innan så jag skulle spela T&T, en mishmash av äldre utgåvor.

Fick jag tid och ork att läsa genom någon av alla CoC kampanjer som står på hyllan vore det också ett enkelt alternativ.

Back