Nekromanti Spel med få spelare?

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Min spelgrupp består av fyra spelare och en spelledare (jag) och den senaste tiden har vi haft en hel del problem med att samla ihop alla för speltillfällen och allt som oftast har det blivit antingen tre spelare (då har vi kunnat spela små avstickarscenarion) eller två (då har vi inte spelat alls). Men nu har jag bestämt mig för att försöka skriva ett scenario/äventyr/kampanj för dessa två spelare (de enda som i stort sett alltid kan spela), något som jag inte alls har någon erfarenhet av (äventyrsskrivande för få spelare). Anledningen till att jag postar detta på skräckforumet är naturligtvis att det är just ett skräckscenario jag vill skriva för det är vad jag tycker är roligast och har mest erfarenhet av. De spel jag har funderat på så här långt är främst Kult och möjligen också All flesh must be eaten. Men helst Kult, eftersom jag kan tänka mig att det fungerar bäst i det här fallet (dessutom är det ju mitt favoritspel).
Så det jag vill ha nu är helt enkelt er hjälp med allt möjligen gällande skrivandet av sådana här äventyr (för få spelare alltså). Vad bör man tänka på? Hur bör karaktärerna se ut? Tips på hur man håller tempot uppe? Och kanske lite mer spelspecifika tips, typ: Idéer på kultintriger för två rollpersoner? hur kan man lägga upp ett kultäventyr på bästa sätt för två spelare? karaktärsidéer för just kult?

Släng bara ur er allt ni kan komma på. Jag tror det här kan bli kul om jag bara får lite inspiration och idéer.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Så det jag vill ha nu är helt enkelt er hjälp med allt möjligen gällande skrivandet av sådana här äventyr (för få spelare alltså). Vad bör man tänka på? Hur bör karaktärerna se ut? Tips på hur man håller tempot uppe? Och kanske lite mer spelspecifika tips, typ: Idéer på kultintriger för två rollpersoner? hur kan man lägga upp ett kultäventyr på bästa sätt för två spelare? karaktärsidéer för just kult?"

Ahh... två pers? Det första jag kommer att tänka på är snutfilmer. Två poliser, vanligtvis civilare, utreder brott. Om det är Kult så torde brotten vara av någon avart karaktär men ändå... Poliskampanjer utav den mer investigativa sorten (ordbajsning så här dags på morgonen?) är lite svåra att ha mer än två pers i, enligt min erfarenhet, men två är en bra siffra för de kampanjerna. Två pers i framsätet på en bil, två pers i alla filmer ock så vidare...


Storuggla, funderar skarpt på den nordkoreanska whiskyn
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
I själva äventyrets idé och story är det nog inget som behövs ändras för att det är få spelare. Däremot finns det vissa saker som man måste tänka på när man har få spelare. Motståndet måste vara mindre i strider och andra liknande situationer. Få personer har färre egenskaper och mindre liv. Om bägge rollpersonerna är dammiga akademiker, då kan kanske minsta strid ta slut på äventyret.

Om du inte gör färdiga rollpersoner efter äventyret så får du anpassa äventyren efter rollpersonerna.

Skräckäventyr i sig tjänar på att ha få spelare, det är lättare att få kontakt och bibehålla uppmärksamheten då. När det gäller tempo, är färre spelare en nackdel om du har ledtrådsintensiva äventyr. Då gör du som så att du placerar ut så många ledtrådar du kan komma på, och sedan tar du bort alla de som är kvar när spelarna förstått var de ska härnäst/vad som hänt.

Exempel på rollpersonskonstellationer har du fått nedan och man kan fortsätta på den linjen med två bröder, broder-syster, andra familjekonstellationer.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Ett sätt att få det att vara naturligt att alla inte är närvarande hela tiden äratt skapa en spelmiljö och sammansättning av spelgruppen som gör detta naturligt.

Att låta rollspels äventyret kreta runt ett föremål på ett museum och låta spelarna spela personer ur detta usems personal eller likande löser hela grejen på ett naturligt sätt då folk inte är på jobbet samtidigt hela tiden även o det är troligt att de är det då och då eller att.

Man får helt enkelt begränsa spelarenas valfrihet i frågor som val av karaktärer osv för att få stotyn att fungera.
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Ghost dog

Jag tycker att du borde prova på att spela Ghost Dog Rpg från Guardians of order. Spelet bygger på filmen med Forest Whitaker och är gjort för EN(!?) spelare och en spelledare. I och för sig är det inte ett skräckspel men det är rätt lätt att göra moderna urbana äventyr med en skrämmande ton. Personligen tycker jag att hemska verklighetsbaserade historier är mycket obehagligare (läskigare) än historier om vampyrer eller monster.

Willie
 

BIB

Veteran
Joined
4 Dec 2002
Messages
21
Location
Ljungby, Kronoberg
Jag körde ett spel baserat mer eller mindre helt på boken Vintermåne (tror jag att den heter) av Dean R Koontz. Det hade förvisso tre spelare men det blev helt sagolikt i skräckstämning och dylikt. håller helt klart med de andra i att färre spelare främjar skräckmöjligheterna. Jag tycker att det funkade väldigt bra att ha det som i boken, nämligen att låta karaktärerna tillhöra samma familj.

Om man då har två personer som bor tillsammans så skulle man till exempel kunna göra något som snor lite av storyn i The Crow. Med andra ord att det kommer ett gäng personer och dödar en (inte båda som i filmen) i paret och denne sedan kommer tillbaka som någon slags hämnare så får man ju en trevlig skräck redan från början. Sen tonar man bara ner väldigt mycket på våldet och ökar investigator biten samtidigt som man ökar på de ockulta bitarna hos skurkarna väldigt mycket.

Kanske inte blev så genomtänkt förslag men jag tror det skulle kunna vara jävligt röj.

Nåt annat som kunde vara rätt så häftigt hade varit om man börjar med alla spelare (fyra då i det här fallet) och låter deras karaktärer vara vänner, typ gå i samma klass eller hobbygrupp eller liknande (se till att dom e jävligt tajta) för att sedan redan på typ andra mötet eller nåt sätta igång en slasher stämning genom att slå ihjäl de andra i klassen, skolan, gruppen eller dylikt. Och då även döda de två som inte brukar dyka upp så ofta och sedan låta de två kvarvarande (roliga spelarna) försöka klara sig undan den här mördaren men ändå känna sig jagade och självklart vara ute efter hämnd och rättvisa.

Blev nog inte heller så genomtänkt men vafan det är ju bara en början ändå. :gremsmile:
 

Netzach

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
71
Location
Malmö
Jag ser få spelare som en fördel jämfört med flera. Som tidigare påpekats är det mycket lättare att "skrämma upp" spelarna om de är färre. Jag har själv dessutom framgångsrikt spelat några av de grymmaste KULTscenarion jag varit med om solo (en Sl, en spelare) för några år sedan.

Lycka till
 
Top