Nekromanti Spel för nyårsafton?

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Jag ska på en middag på nyår, och har blivit tillfrågad att komma på någon "aktivitet eller spel" som vi kan göra. Tänker därför någon roligt och enkelt form av rollspel eller sällskapsspel!

Skulle vilja ha något som tål störande moment (barn, röka på balkongen, dessertmumsande och sånt) och håller på kanske 1 1/2 - 2 timmar. Ska passa sig för det ofokus som uppstår när folk druckit 2-3 glas vin. Hälften har spelat rollspel förut och hälften vet knappt vad det är. Åldern är 30-50, vissa har träffats förut, andra inte; men alla är socialt smarta och roliga typer.

Kanske är ett sällskapsspel enklast, men det vore roligt med rollspelsmoment och jag vill gärna att folk ska sätta sig in lite i en annan roll och utgå därifrån -- vill helt enkelt introducera formen för dem.

Någon som har några roliga förslag?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rollspel:

Hade ni haft lite mer tid (4-5 timmar) hade något av "End of the World"-spelen fungerat perfekt.
https://www.rollspel.nu/threads/632...rl]http://urverkspel.com/vara-spel/null-state

Andra spel:

Någon form av werewolf/maffia eftersom det lämpar sig väl till större grupper spelare
Förslagsvis Resistance för 5-10 spelare
http://www.sfbok.se/produkt/the-resistance-3rd-edition-150980
eftersom folk inte blir "utslagna" där som i andra werewolf-spel och alla får vara med till slutet..

Det finns även ett kortspel (som spelas med vanliga 52-korts kortlekar) som är gjort för för fest. Tyvärr kommer jag inte på vad det heter just nu, ska försöka ta reda på det och de kompletta reglerna när jag kommer hem.
Alla får tio kort var (man spelar med flera lekar), sedan går man runt och minglar med varandra och försöker byta kort: "har du ett hjärter kan du få en dam av mig" och försöker få ihop pokerhänder. När man fått ihop en bra pokerhand lämnar man in den, får poäng för sin hand och får nya kort.
Man kan spela precis hur länge man vill och spelet är gjort för att man INTE ska sitta ner, utan man ska röra sig runt och prata med andra i rummet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kortspelet heter Babel på engelska och Villervalla på svenska och är konstruerat av Robert Abbott, men jag kan inte för mitt liv hitta reglerna på nätet. Får se om jag har någon regelbok hemma.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Något mafia-derivat känns som det givna svaret.

Om inte tror jag att Codenames borde vara helrätt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Cards against humanity. Enkla regler, alla garvar, kan avslutas när som helst.Vanligt lir tar mellan 45 min till två timmar, men spelet tar som sagt slut när spelarna vill det.
 

P@n

Veteran
Joined
12 May 2009
Messages
72
Location
Stockholm, haninge, vändelsö
Vi skrev ut one night warewolf bilderna och stoppa in dem i magic the gathering plastfickor. Du kan göra samma sak med ultimate warewolf. Då har du spelet nu. Sök bara på google klicka sedan in bilder.
Måste försig ha skrivare. Men spelen finns på SF bokhandeln.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Spela maffia/varulv, extremt kul om man är ett hyfsat stort gäng. Cards against humanity är också jäkligt kul
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Quasimodo;n137386 said:
Finns "Ultimate Werewolf" på SF-bokhandeln. Funkar det?

http://www.sfbok.se/produkt/ultimate-werewolf-70243
Personligen är jag lite emot att man måste betala för att spela ett så pass enkelt spel som Werewolf.

I dess enklaste utförande har man en spelledare som delar ut lappar till de övriga. På c:a 1/4 av lapparna står det varulv, på övriga står det bybo.

Målet med spelet är att byborna ska försöka eliminera varulvarna och varulvarna ska försöka eliminera byborna.
Dör alla varulvar har byborna vunnit.

Sedan växlar man mellan dag-fas och natt-fas.

Man börjar med primär nattfas: spelledaren säger åt alla att blunda och säger sedan åt varulvarna att öppna ögonen (så varulvarna vet vilka andra som är varulvar). Sedan sluter varulvarna ögonen och så säger spelledaren åt alla att öppna ögonen.

Under dagfasen diskuterar alla vem de ska "hänga".

Sedan säger spelledaren åt alla att blunda, sedan ska varulvarna öppna ögonen och peka ut vem de vill mörda. Sedan sluter varulvarna ögonen och alla öppnar ögonen.

Spelledaren talar sedan om den som hängdes var varulv eller bybo, samt vem som mördades av varulvarna under natten.
De "döda" spelarna deltar inte längre i spelet och får inte kommentera något mer.

Här är wikipediasidan om spelet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mafia_(party_game)
med förlsag på flera roller än bybo/varulv.

Ska man vara elak kan man säga att man betalar 149 kr för en ask med kort som det står bybo eller varulv på. :)
Fördelen med att köpa spelet är att det föreslår lite andra roller så man får lite variation, samt pedagogiskt förklarar hur man spelar.

Mitt förslag, The Resistance, har fördelen att ingen slås ut och att alla får vara med och spela till slutet, samt att ingen spelledare behövs.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
The Resistance går också att köra med vanlig kortlek.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Sen ett generellt tips: handla inte spel på Sci-fi-bokhandeln om du inte är turist. Vill du handla i butik är DL både billigare och har bättre utbud.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Vimes;n137435 said:
Sen ett generellt tips: handla inte spel på Sci-fi-bokhandeln om du inte är turist. Vill du handla i butik är DL både billigare och har bättre utbud.
Vad är DL? Jag har inget emot att sponsra SF-bokhandeln om det bidrar till att rollspelsavdelningen blir kvar. Jag gillar atmosfären i rollspelsbutiker. Jag fasar för den dagen då det bara går att köpa rollspel på nätet.
 

P@n

Veteran
Joined
12 May 2009
Messages
72
Location
Stockholm, haninge, vändelsö
Resistens är det bästa men inget nybörjarspel. OM man inte är inne i brädspel generelt samt aldrig lirat maffia/varulv spelen. Då rekommenderar jag inte resistens.

Samt av erfarenhet funkar öl och spela resistens första gången. Sjukt dåligt.
 
Top