Nekromanti Specifika rollspelssystem till andra fiktiva världar

Zalozhniy

Veteran
Joined
20 Aug 2015
Messages
24
Jag läser en artikel i ett gammalt nummer av Fenix, det handlar om att använda Noirs regler och metodik till helt andra världar än det i spelvärlden. Har ni använt ett rollspel till andra fiktiva världar än det som nämns i de officiella spelböckerna? Hur har det gått, vad passar till vad, så att säga? :)
 

Zalozhniy

Veteran
Joined
20 Aug 2015
Messages
24
Renegade Crowns till Warhammer Fantasy Roleplay verkar lovande för spel kring makt och maktkonflikter, vet inte om det är på grund av system så mycket som beskrivningar :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,005
Location
Ett häxkräl
Nä, inte direkt. Det mest radikala jag gjort som spelledare är nog att köra Rolemaster (husreglat) till en Ringens-herre-kampanj (istället för MERP då).

Jag har länge funderat på att göra ett "hack" av Pendragon och köra i Tolkiens första ålder; det borde gå att skriva ihop reglerna på några timmar. Men det har inte blivit av.

Däremot har jag spelat i en orkkampanj i en annan SL:s hemgjorda värld med Warhammer FRP 2 som system. Mycket av det som binder ihop det spelet till Warhammervärlden sitter nämligen inte i systemet, som ganska lätt går att använda i andra fantasivärldar. Det räcker att man byter namn på yrkena och tar bort några av de mest ikoniska varelserna så har man filat bort serienumret som man säger. Det gick med andra ord utmärkt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
”Det har jag ju massor” tänkte jag först, men sen blev jag lite fundersam.

Oftast när jag gjort det har jag ändrat smått eller stort för att det ska passa bättre. För att spela medeltida Europa fast med pest och demoner så tog jag Dragon Age-rollspelet, plockade bort en grundegenskap (magi), kopplade bort levelsystemet, och tänkte om vapen och rustningslistan lite.

De flesta spel jag spelar är gjorda utan specifik setting även om det brukar vara ganska tydligt vilken typ av setting som spelet behöver. Gamla Dungeons & Dragons kräver dungeons att gå in i, bosättningar att köpa förnödenheter i, och så vidare. Zombie Cinema kan utspela sig i de flesta typer av eskalerande katastrofer om man tänker till lite (jag har varit med om att byta zombieutbrott mot rymdsporer på en koloni och skuggvarelser på en Hogwarts-aktig magiskola till exempel).

Just nu spelar jag i en Monsterhearts-kampanj där det som är givet är att vi är gymnasieelever och monster på samma gång. Var det utspelar sig och allt sånt lämnas till oss i spelgruppen så, ja … vi spelar ju som det står i boken, men jag tror helt enkelt inte det står någon färdig setting där.

Hur som helst upplever jag att olika system lämpar sig för olika typer av spelande, och jag spelar mer i hemmasnickrade settings än i såna som finns i böcker. Jag tycker det är helt rätt att mixa och matcha och plocka det man gillar. Korspollinera mera!
 
Top