Specifika rollspelsrelevanta användningar av AI

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
9,586
Tänkte skapa en tråd för specifika exempel som folk faktiskt använt. Jag tänker i första hand text-AI här, men verkar dumt att begränsa hårt.

Jag börjar:

Texter med sitt eget sorts standardiserade språkbruk. Det här kommer från när jag spelat Kriegspiel/Megagame, och ville skicka både diplomatiska dispatches och publicera propagandistiska nyhetsartiklar. Bägge dessa har sina egna sorts former för hur man skriver och uttrycker sig, och det är inte trivialt (eller i alla fall inte snabbt) att reproducera. Det är oerhört effektivt att skriva ihop punkterna för vad du vill formulera, kopiera in dem i en text-AI, och be den producera en text av rätt sort. AI fixar det här väldigt bra, just för att en av sakerna den är bäst på är att följa etablerade mönster. Det är också extremt enkelt att skruva på olika faktorer som längd, propagandanivå, vem som framställs som bra, och så vidare.

Exempel (använd AI: Grok).

1752406328164.png

Komplexa estimat. Ibland i åtminstone mer simulationistiska rollspel börjar man undra vad det gäller för matte kring ett fenomen som är både komplext och illa definierat, och inte sällan med källsiffror som man inte får tag på så enkelt. Om man i det läget inte vill göra en djupdykning, kan AI vara rätt bra på att hamna i rätt härad. Exemplet här är också Kriegspiel, där jag ville få en tummen-och pekfingret-gissning på hur underhållsläget skulle kunna se ut om Ryssarna marscherade 20 000 man nedför en väg i inlandet i Finska kriget (solklart för mycket för underhållskapaciteten, men hur snabbt går det?). Jag testade den först mot några värden som jag hade svaret på (1-2 brigader kan underhållas godtyckligt länge på vägens kapacitet), och testade den sedan mot det komplexa fallet (Grok även här). Bra AI är duktig på att presentera både premisserna och resonemanget. I en uppföljning bad jag den göra saker som jag inte ens vet var jag skulle börja med, som att gissa reducerad truppeffektivitet av kombinationen av fysiologiska och moraliska och moraliska faktorer av att ha varit på halv ration i en vecka.

1752406814139.png
Grok

Rimligtvis kan du beräkna hur många riddare en viss medeltida landsända kan underhålla på motsvarande vis.
 
Last edited:
Text- och stil-redigerare
Jag översatte min svenska text av InHuman till något som skulle skrivas på 1800-talet, med utgångspunkt från Edgar Allen Poe. Det tog säkert tre gånger så lång tid som om jag hade översatt spelet för egen hand, men jag ville testa.

InHuman
The hunt for the stalk-touched monster

As abruptly as they had come, the portals vanished. Yet in their wake, a malign influence lingered, its insidious tendrils burrowing deep into our realm. At any moment, the earth might tremble, and the stalk rise—ensnaring nature, twisting it to unknowable ends. The stalk-touched now walk among us.​
The common folk, burdened by the weary chains of their mundane lives, are powerless against such monstrous forces. To challenge this dark tide requires more than mere strength—it demands something otherworldly, something inhuman.​
Thus did guilds of stalkers arise. Knowledge was handed down from one to another, and the chronicles swelled with tales of valor. What began as a rare calling became an everyday reality. Gold, fame, and treasures untold were offered freely in return for the stalkers’ perilous labor. For only those whose reality had been reshaped by the plague could hope to oppose it.​

We have all found ourselves bound within the confines of stories—tales woven with danger, heroism, and the great and terrible unknown. In InHuman, you and your fellow companions shall craft these very tales, as if conjured by the hand of fate itself. The game tests your wits and comradery as you assume the mantle of stalkers in a world corrupted, its earth teeming with stalk-touched horrors born of an insidious force. Each action propels the tale through a dark and twisting path, guided by the success of your dice rolls and your narrative choices.

/.../

Stalkers and The World

In InHuman, participants take on one of two roles: stalkers or the world. The stalkers are the protagonists, each defined by four attributes, one unique trait, and scars, and are tasked with hunting the stalk-touched monsters that infest this stained world. As the world, your role is to shape the structure of the game by guiding the flow of each act and presenting the players with challenges and obstacles to overcome. You provide the players with the context and instructions they need to move through the acts, while they, through their decisions and actions, propel the narrative ever forward.

Fraktionsmakare och tidslinjer
Jag beskriver delar av världen för AI:n och sedan ber om fraktioner, deras mål och en viktig person i varje fraktion.

Har även testat att fråga om tidslinjer.

Jag: "Jag skulle behöva fem tidslinjer med tre steg vardera i vad som händer i fantasystaden Redina [stort copy paste from ett avsnitt]."

1. Ambrierna (Kolonisatörer & Utbrytare)

  1. Etablering av bosättningar – Ambrierna expanderar och bygger nya kolonier vid skogsbrynet, sjöar och berg. Drottningens administratörer ser till att organisera mark och resurser.
  2. Konflikter med alver och barbarer – Expansionen leder till ökade spänningar med de gamla folken, och små strider blossar upp mellan nybyggarna och skogens väktare.
  3. Militär och ekonomisk konsolidering – För att säkra sina nybyggen förstärker ambrierna sin militära närvaro och bygger handelsvägar som länkar Redina till större städer.

2. Barbarstammarna

  1. Försöker leva i balans – Barbarstammarna fortsätter att leva enligt sina gamla seder, där de vördar naturen och följer häxornas vägledning.
  2. Ökat tryck från ambrierna – Koloniseringen av Redinas närhet tvingar barbarerna att omförhandla sin relation till både skogen och människorna. Vissa klaner söker samarbete, andra planerar motstånd.
  3. Ett splittrat folk – Vissa klaner ansluter sig till ambriernas handelsnätverk, medan andra dras djupare in i Davokar och närmar sig alverna för beskydd.

3. De gamla folken (Alver, dvärgar, svartalfer, resar)

  1. Ökad vaksamhet – Alverna och dvärgarna blir alltmer misstänksamma mot ambriernas expansion och skickar ut spejare för att övervaka bosättningarna.
  2. Fientligheter eskalerar – Strider mellan ambrier och alver blir allt vanligare, särskilt i områden där traktaten från Järnpakten brutits.
  3. Ofrivilliga allianser – Dvärgar och vissa svartalfer börjar handla med ambrierna, medan alverna förbereder sig för öppet krig för att skydda skogen.

4. Häxorna och deras inflytande

  1. Varningar och omen – Häxorna varnar barbarerna och ambriernas utbrytare för att balansens krafter rubbas, men få lyssnar.
  2. Förbannelser och ritualer – Häxorna genomför mäktiga ceremonier för att skydda naturen, men detta leder också till mystiska olyckor som drabbar Redinas kolonisatörer.
  3. Häxornas dom – När deras varningar ignoreras förklarar häxorna att en stor katastrof närmar sig och att hela Redina kan dras in i en konflikt mellan naturens andar och de mänskliga bosättarna.

5. Staden Redinas utveckling

  1. Tillväxt och handel – Redina blomstrar som en handelsknutpunkt, där ambrierna bygger marknader och smedjor för att förädla resurser från Davokar.
  2. Politiska intriger och splittring – Rivalitet uppstår mellan lojala kolonister och de mer självständiga utbrytarna, vilket hotar stadens enhet.
  3. Ett vägskäl – Redina står inför ett avgörande val: att stärka sitt försvar mot yttre hot eller försöka skapa fred med alver och barbarer genom diplomati.

Sammanfattningar
Jag: "Sammanfatta hur the awakening började i rollspelet Shadowrun. Översätt inte vad som är termer och slang-uttryck som är typiska för det rollspelet. Gör texten engagerande, mystisk."

År 2011 vaknade världen ur sin slummer.

Ingen visste vad som orsakade det. Ingen kunde förklara varför det hände just då. Men tecknen gick inte att ignorera längre. Det började med förändringar – inte i teknologin, utan i själva verklighetens väv. Barn föddes annorlunda. Gamla blodslinjer rörde på sig. En del vaknade upp en morgon med krafter de inte kunde förstå, än mindre kontrollera. Magin hade återvänt.

De kallade det The Awakening.

En jätteorm, Ryumyo, sågs flyga över berget Fuji – den första draken som världen skådat på tusentals år. Strax därefter steg fler ur glömskans dimma: Dunkelzahn, Lofwyr, Hestaby – namn som skulle få korpledarens blod att isa. Urgammal makt hade återvänt till spelplanen.

Samtidigt började metamänniskor dyka upp. Människor som genomgått Goblinization – smärtsamma kroppsförändringar som förvandlade dem till orker eller troll, och som samhället snabbt stämplade som farliga, avvikande. Rasism och rädsla exploderade. Gatorna brann. Regeringar föll. Gränser ritades om.

Och i skuggorna började runners – de som levde mellan världarna, utanför lagen – ta sina första steg in i en ny, kaotisk verklighet där magi, maskin och mänsklighet kolliderade.

Det var början på något nytt. Något gammalt. Något som aldrig riktigt sov, utan bara väntade.

Det var The Awakening.


Tabeller
Jag har även bett om namnlistor till olika spel.

---

Allt detta behövs givetvis bearbetas. Det är i princip aldrig att jag känner att jag kan ta det som det genererats rakt av.
 
Last edited:
Kul att höra : ) Kör ni gratisversioner eller betalar ni?
Gratis Grok för mig. Funkar bra den majoritet av tiden då Musk inte petat på något och gjort den till nazist tills det återställs.

Gratis Claude och gratis ChatGPT är också bra. Undvik Google Gemini och för Guds skull den katastrofala inbyggda sök-AI:n i Google, som verkligen har fel majoriteten av tiden.
 
Last edited:
Gratis Grok för mig. Funkar bra den majoritet av tiden då Musk inte petat på något och gjort den till nazist tills det återställs.

Gratis Claude och gratis ChatGPT är också bra. Undvik Google Gemini och för Guds skull den katastrofala inbyggda sök-AI:n i Google, som verkligen har fel majoriteten av tiden.
Jag har använt gratisversionen av Claude senaste året. Det har funkat bra. Nu ska jag testa pro i en månad och se om det blir någon skillnad.
 
Jag använder NotebookLM innan och under spel. Läser in regler och äventyr och ställer sedan frågor till den, tex vilka ledtrådar pekar på att X är en förrädare eller vad är 7 på fumeltabellen.
Använder ChatGPT att skapa porträtt och landskapsbilder.
 
  • Igår lät jag den göra en lite förenklad och barnvänlig version av Svavelvinter.
    • Resultat: Väldigt lyckat och den kom med förslag på hur den kunde: "göra en karta över platsen eller lägga till vilka vänliga eller fientliga figurer barnen kan möta i varje rum", "sammanfatta personer och varelser separat i barnvänlig stil", "skapa stödmaterial – som handouts, enkla bilder eller minneskort för barnen", "skriva en scen där barnen får hjälpa till att tända fyrbåken innan Draken anfaller Arhem" etc etc.
  • Ritat kartor
    • Resultat (från text): Sådär. Ibland missförstånd och målat samma plats på flera ställen.
    • Resultat (från bild): T.ex. att göra i samma stil som Mutant År Noll kartor (t.ex. den HÄR oljeriggen) gjorde den rätt snyggt (även om den missade kopplingen mellan en rumsbild och en plats på översiktskartan).
  • Jag har bollat regelmekanik och idéer till ett mordutredarspel under flera månaders tid för att få dem minimalistiska och strömlinjeformade.
    • Resultat: Lyckat. Det händer att den missförstår och att den snöar in sig på text som jag gallrat bort, men i det stora hela så har den varit ett fantastiskt bollplank när jag slängt till den olika idéer och hittat benämningar när jag sökt efter passande ord.
  • Bollat mekanik och händelser/äventyrskrokar för ett tragkomiskt rollspel om en arbetsplats.
    • Resultat: Fantastiskt. Här har jag också bollat idéer som den kommenterat och ibland spetsat till så jag skrattat högt.
  • Jag har tagit hjälp av AI:n att omarbete premissen i ett färdigskrivet äventyr till en annan setting.
    • Resultat: Sådär. Men jag tror främst det handlar om att jag behöver ge den tid och vassare prompter för att den ska leverera bättre svar.
  • Jag har testat att låta den skapa tematiska bilder till rollspel.
    • Resultat: Ok, men tyvärr inte så imponerande. Att dra fram en rätt medioker skiss över något löser den, men ska den göra snygga bilder i en stil jag både beskriver och laddar upp referensmaterial till så har den rätt långt kvar för att komma i mål.
  • Jag har bett den summera äventyr som jag ville få en insikt i utan att läsa hela materialet.
    • Bra. Har provat detta flera ggr och den lyckas på en bra nivå summera det viktiga.
Jag kör med betalvarianten av ChatGPT (4o samt provat lite med betan 4.5). Provade först med gratisvarianten av CoPilot och tycker märkligt nog att den var vassare på att skapa tematiska bilder, men i övrigt så är ChatGPT (och speciellt då betalversionen) helt klart att föredra.

Sen är jag rätt säker på att eventuella dåliga resultat handlar om att jag behöver förbättra min promptning.
 
Last edited:
Jag har använt för fylla ut världen lite. Skapar en SLP, grupp, by eller något och sen matar in det i AI och ber den göra varianter på det.
Skapat stämningsbilder i samma stil. Också här går bra skicka in en bild och be den återskapa i stilen.
Skapat dikter, visioner, sägner etc utifrån punktlistor eller dåligt ihopkrafsad text.
 
Jag testade att använda AI för att estimera genomsnitt för sätt att rulla upp rollpersoner, specifikt den jag använt i RuneQuest:
  • Slå om alla ettor
  • Dumpa och slå om en uppsättning om den har under genomsnittet för en vanlig människa som slagits fram omodifierat (notera att människor slår 2d6+6 för SIZ och INT).
  • Slå fram två uppsättningar och välj den med högst summa (spelarna får välja mellan två uppsättningar och tar bevisligen ibland en litet lägre om den känns mer spännande, men det jobbet kan jag inte lägga på en AI).
Grok var helt värdelöst även efter att jag rättat den, och hävdade till exempel att genomsnittet på 1d5 var 3.5!!

Claude gjorde först ett överslag på 94-96, men sade också att det behövdes en Monte Carlo-simulering för att säga säkert. När jag bad om en kodade den kvickt upp en och fick 91,9 i upprepade rullningar över 100 000 utfall. Den kom med en rimlig förklaring till varför överslaget blivit fel.

ChatGPT vägrade räkna ut det för gratisanvändare. Jag har ingen aning om hur det skulle ha gått.

Qwen3-235b med Reasoning på resonerade sig fram till 91,9 på första försöket. Solklar vinnare!

Det känns som att det här är funktionellt, i alla fall om man kollar mot två olika AI. Det klart, inget man inte kan göra i Excel om man vet vad man gör, men ändå!
 
Jag använder betalversionen av ChatGPT.

Använder den för att formatera text för att likna en stil som jag inte behärskar, t.ex. Eddan. Då kan man lätt bolla fram och tillbaka tills man hittar en nivå som är läsbar men ändå har en fornnordik klang. Sen får man justera detaljer.

Låter den analysera mina texter för att hitta logiska luckor, motsägelser, etc. Väldigt kraftfullt och det har lett till stora förbättringar.

Hitta synonymer, hitta på kenningar, föreslå nya formuleringar, etc.

Generera fornnordiska namn på personer och platser.

Faktasökning. Vet att en del ser rött när man skriver det, men jag tycker det funkar bra om man gör det rätt. Jag ber alltid om referenser och citat och kollar upp dem. Sparar mycket tid jämfört med att googla och läsa åtskilliga tveksamma källor.

Skapar mallar och låter den formatera in min text i dessa mallar, t.ex. håller jag på att sammaställa gudarna och då har jag skapat en mall. Sedan låter jag ChatGPT ta mina tidigare texter och skriva in i mallen. Sedan har jag itererat mallen ett par gånger och bett den uppdatera mina texten efter malluppdateringarna. Sparar tid och det är ett arbete som är tråkigt så jag är glad att slippa göra det.

Ber den sammanställa det jag skrivit i tabeller som jag skapat format åt. Då kan jag lätt få överblick och själv analysera om jag missat något.

Sen är det mitt bollplank. Min medskribent som hjälper mig när jag kör fast. Min fyr i mörkret. Min termos i kylan...

PS: Helt klart är det så att ju mer man använder verktyget ju mer lär man sig hur man använder det effektivt. I början så var nyttan rätt liten, men idag så kan jag inte tänka mig att jobba utan verktyget. Det vore som att gå från att skriva på datorn till att skriva på skrivmaskin.
 
Jag klottrar anteckningnar medans jag spelleder och sneglar lite på svaren den ger, mellan spelmöten använder jag den för att summera upp och planera framåt.

Jag har också börjat använda den för kartor men inte som bilder, typ såhär:

1758695989288.png
 
Själv använder jag Gemini för att skapa/generera bilder på framför allt de karaktärer jag har/använder. Det gör jag för att ge dem kött och ben så att de inte bara är ett karaktärsblad/rollformulär.
 
Jag har använt AI för att generera lite olika handouts till olika spel. Exempel från Star wars där rebellerna har uppdraget att diskret destabilisera en imperiebas på en avlägsen planet och som innehåller lite om eventuella svagheter hos basen.
Underhållsrapport 1

Bas-ID: DS-119 / Outpost Varn

Datum: Standardcykel 445.7.12

Rapporterad av: Chief Technician Ral Vorin

Granskad av: Oversector Engineering Corps

Energiflödesregulatorer: Mätvärden inom standardparametrar (genomsnitt 94% effektivitet). Inga temperaturavvikelser noterade under 48 timmars testperiod.

Kommunikationsreläer: Samtliga fyra redundanta noder operativa. Mindre signalfördröjning (<0.03 sek) registrerad men klassad som insignifikant.

Hangarens atmosfärskontroller: Gasblandning stabil. Filtreringsenheter nyligen utbytta (445.6.29). Förväntad livslängd: 11 standardmånader.

Skyddssköldsgenerator: Full kalibrering genomförd. Effektuttag 100% vid test.

Sammanfattning: Allmänt systemstatus grön. Nästa rutininspektion planerad till 446.1.2.



Underhållsrapport 2

Bas-ID: DS-119 / Outpost Varn

Datum: Standardcykel 446.3.04

Rapporterad av: Sub-Technician Lerna Jax

Livsuppehållssystem: Luftcirkulation stabil. Fuktighetsnivå 42%, inom standard. Reservfilter i lager (5 st).

Sensorarray, långdistans: Kalibrering slutförd. Fördröjning på 1.6% i mottagning från perifera sektorer, sannolikt orsakad av solstorm i Quadrant Beta. Inga åtgärder nödvändiga.

TIE-fighter laddstationer: Samtliga stationer rapporterar 98–100% kapacitet. En laddspole i Hangar C visar lätt missfärgning men fungerar enligt specifikation.

Stråltorn: Rotationssystem smorda och synkade. Inga avvikelser.

Sammanfattning: Allmänt systemstatus grön. Mindre noteringar dokumenterade men utan krav på åtgärd.



Underhållsrapport 3



Bas-ID: DS-119 / Outpost Varn

Datum: Standardcykel 447.1.18

Rapporterad av: Technician First Class Drenn Vuro

Magnetiska dockningsklor: Trycktester slutförda. Belastningskapacitet uppmätt till 101% av normal nivå.

Turbolaserbatterier: Samtliga laddningar simulerade. Fann marginell skillnad (2%) i omladdningscykel mellan Batteri B och C. Kompenserat genom omfördelning av energimoduler.

Nödgeneratorer: Reservdrift testad under 6 minuter. Stabil. Bränslereserver uppskattas räcka 37 dagar vid konstant drift.

Datakärnans kylsystem: Kylmedelstemperatur stabil på 12 grader. Cirkulation 100%.

Sammanfattning: Allmänt systemstatus grön. Förslag: fortsatta månadsvisa tester.



Underhållsrapport 4

Bas-ID: DS-119 / Outpost Varn

Datum: Standardcykel 447.9.22

Rapporterad av: Chief Technician Ral Vorin

Skyddssköldsgenerator: Normalt driftläge, inga avvikelser. Testad under full belastning i 3 minuter, resultat: stabil.

Hangarport hydraulik: Översyn genomförd. Mindre läckage upptäckt vid cylinder Gamma-2, åtgärdat med temporär tätning. Rekommenderas kontroll inom 60 dagar.

Avfallskompaktor: Normal funktion. 88% effektivitet, marginell förbättring jämfört med förra mätningen.

Hypermateriakonverterare: Utdata inom acceptabelt spann (87–91%). Dock noteras att två av de fyra katalysatorsegmenten uppvisar förhöjd vibrationsnivå (avvikelse: +12% från standard). Slitaget förväntas öka. Ingen omedelbar fara för driftstopp, men systemets ålder överstiger 20 standardår.

Sammanfattning: Övergripande systemstatus grön, dock bör hypermateriakonverteraren prioriteras för framtida service eller utbyte. Rekommenderas som “förebyggande underhåll”, ej akut.

Underhållsrapport 5



Bas-ID: DS-119 / Outpost Varn

Datum: Standardcykel 448.2.05

Rapporterad av: Sub-Technician Enri Tovak

Livsuppehåll: Gasnivåer stabila. O₂ 20.9%, CO₂ 0.02%. Filterbyte genomfört i sektor Beta.

Lokal gravitationskontroll: Kalibrerad till standardnivå. Ingen avvikelse.

Turboliftar: Full service slutförd, samtliga system återställda till 100%.

Fartygsidentifieringsscanner: Funktionstest utfört, signalstyrka 99.7%.

Sammanfattning: Samtliga system inom normal standard. Status: grön.



Underhållsrapport 6

Bas-ID: DS-119 / Outpost Varn

Datum: Standardcykel 448.4.18

Rapporterad av: Technician First Class Varo Kin

Reaktorflöde: Effektuttag på 93%. Ligger inom standardnivåer. Inga instabiliteter observerade.

Nödslussar: Trycktestade till 1.2x atmosfäriskt tryck. Täta.

Ytbevakningsradar: Kontrollscanning visade inga anomalier. Synkronisering med omloppssatellit 100%.

Vapenplattformar, lätta laserkanoner: Samtliga vapen genomgick 50 simuleringar. 100% träffsäkerhet på kalibreringsmål.

Sammanfattning: Systemstatus grön. Ingen åtgärd krävs.



Underhållsrapport 7



Bas-ID: DS-119 / Outpost Varn

Datum: Standardcykel 448.7.01

Rapporterad av: Chief Engineer Ral Vorin

Kommunikationsarray: Full funktionsduglighet. Ingen signalfördröjning, störningsfritt.

Dockningsslussar: Hydraultryck stabilt, inga läckor.

Atmosfärskontroller, sektor Gamma: Fuktighetsnivå 41%. Perfekt stabilitet.

Energimatriser: Status 100%. Fullt balanserade.

Sammanfattning: Allt inom standard. Systemstatus grön.



Underhållsrapport 8 (extern support krävs)



Bas-ID: DS-119 / Outpost Varn

Datum: Standardcykel 449.1.22

Rapporterad av: Technician Second Class Lerna Jax

Underhållsrapport – Perimeterförsvarssystem

Datum: Standardcykel 401.776.23

Ansvarig tekniker: Sgt. Rel Varro

System: Perimeterstaket och energiförsörjning

Sammanfattning:

Samtliga sektioner av perimeterstaketet är i drift och levererar nominell skyddskapacitet. Regelbundna tester av spänningsnivåer visar dock återkommande mindre fluktuationer i tre av kraftstolparna längs västsektorn (stolpe 14, 15 och 17).



Observationer:

Mätinstrument indikerar återkommande spänningsfall på upp till 8% under hög belastning.

Trots fluktuationerna återhämtar sig systemet snabbt och funktionaliteten bedöms som fullgod för nuvarande operativa krav.

Det finns inga tecken på fysisk skada eller yttre sabotage. Slitage på energimoduler kan vara en möjlig orsak.

Rekommendation:

Fortsätt dagliga avläsningar i västsektorn.



Notera särskilt eventuella ökade avvikelser.

Planera in komponentbyte av energimoduler vid nästa schemalagda större service.

Status: GRÖN – Fullgod funktion, men observera trend

Primär kylningsenhet för datakärnan: Drift vid 72% kapacitet. Temperaturen har stigit 5 grader över nominellt värde under senaste månaden. Interna rengöringar utförda utan märkbar förbättring.

Reservkylningssystem: Aktiverades vid test, men gick in i säkerhetsläge efter 3 minuter. Troligen reläfel i huvudflödesmodulen.

Kommunikationssystem: Rapporteras stabila. Ingen störning.

Övriga system: Livsuppehåll, reaktorflöde och hangarsystem inom normala parametrar.

Sammanfattning: Basens drift är fortsatt möjlig, men datakärnans kylningssystem är i gul status. Lokala resurser otillräckliga för full reparation. Rekommenderas: ingenjörsteam från sektoröverkommando för inspektion och byte av relämodul.



Underhållsrapport – Perimeterförsvarssystem
Datum:
Standardcykel 401.776.23
Ansvarig tekniker: Sgt. Rel Varro

System: Perimeterstaket och energiförsörjning

Sammanfattning:
Samtliga sektioner av perimeterstaketet är i drift och levererar nominell skyddskapacitet. Regelbundna tester av spänningsnivåer visar dock återkommande mindre fluktuationer i tre av kraftstolparna längs västsektorn (stolpe 14, 15 och 17).

Observationer:

  • Mätinstrument indikerar återkommande spänningsfall på upp till 8% under hög belastning.
  • Trots fluktuationerna återhämtar sig systemet snabbt och funktionaliteten bedöms som fullgod för nuvarande operativa krav.
  • Det finns inga tecken på fysisk skada eller yttre sabotage. Slitage på energimoduler kan vara en möjlig orsak.
Rekommendation:

  • Fortsätt dagliga avläsningar i västsektorn.
  • Notera särskilt eventuella ökade avvikelser.
  • Planera in komponentbyte av energimoduler vid nästa schemalagda större service.
Status: GRÖN – Fullgod funktion, men observera trend
 
Jag har använt AI för att generera lite olika handouts till olika spel. Exempel från Star wars där rebellerna har uppdraget att diskret destabilisera en imperiebas på en avlägsen planet och som innehåller lite om eventuella svagheter hos basen.
Hur mycket av det här använde du i spel? Det är väldigt matigt (jag gillar det).
 
Hur mycket av det här använde du i spel? Det är väldigt matigt (jag gillar det).
Det har inte spelats ännu, men i scenariot så har spelarna en spion inne på basen som helt enkelt ger dem alla underhållsrapporterna. Det finns tre svagheter i rapporterna som spelarna kan hitta. En att staketet är halvtaskigt på ett ställe, ett att det finns problem med kraftförsörjning som man kanske kan påskynda och att ett fel kräver extern support som skulle kunna genomföras av slemme rebeller.

Men det är saker (krokar) som kan hittas av spelarna om de läser lite.
 
Jag använder AI som inspiration (och för att skapa poddar av krönikan). I vissa kampanjer har jag använt AI för SLP-porträtt.

I Daggerheart-kampanjen har jag dock några spelare som är extremt anti-AI, så där är det inte aktuellt med AI-bilder.
 
Back
Top