Nekromanti Speciella vapen och skurkar.

Badanka

Veteran
Joined
3 May 2003
Messages
40
Location
väsby
Hejsan,

jag tänkte bara höra efter om någon hade några förslag på design och effekter på superskurkens vapen,

ingen speciell skurk som jag tänker på och jag tar väldigt gärna emot förslag på skurkar också,
gärna sådana som ni använt i era egna kampanjer.

och om jag ser en massa som läser, men som inte svarar så vet jag att ni bara är lata :p
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag brukar inte ha speciella vapen till mina skurkar, det brukar i värsta fall röra sig om ett svärd från en annan kultur.

Men som förslag på skurkar med speciella vapen så skulle jag kunna tänka mig en religiös skurk, t.ex. xinudyrkare, med ett vapen som blivit välsignat. Det kanske ger +Ob1T6 blödningstakt när det skadar sin motståndare eller liknande. Dessutom kan välsignelsen enbart gälla xinutroende vilket gör att bonusen kan vara lite fetare.
Annars kan man ha ett mera legendariskt vapen till skurken som inte har fördelar i magi utan i ett väl smitt hantverk, tänk dvärgastål och välsmitt och hitta på nåt ballt utseende även om du använder ett redan existerande vapen som mall.

Sådär, nu kan du inte anklaga mig för att vara lat :gremtongue:
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Gillade länken till fukaste svärd. Passande för överdrivna saker.

Det viktiga är kanske inte att skurken har ett vapen som ser jättetufft ut när de väl möts, utan att spelarna 'vet om' att skurkens vapen är 'mäktigt' eller åtminstone omtalat långt innan de möter honom.

Den svarta klingan - svärdet saknar en blodsränna och behöver aldrig torkas av ty det dricker blod. Den skadade får Ob1T6 i blodförlust varje gång vapnet orsakar blödning. När vapnet väl är draget måste blod spillas innan det skidas igan annars drabbas bäraren av Ob2T6 Trauma och Ob2T6 blodförlust p.g.a. att han börjar hosta upp och kräkas blod.

Dödsdolk - folk säger sig kunna skymta ett fruktansvärt anlete när stålet blänker. Offrets måste alltid slå Dödsslag om han blir träffad- beroende på SL är detta mellan Ob1T6 -2T6 svårare. Skurken försöker ofta låsa hjältens vapen med sitt huvudvapen och stöta med dödsdolken från sin andra hand då även en skråma kan vara dödlig.

Tzarins bazirk bane - en falisk klinga som tillhört familjen Tzarin i flera generationer. Anfadern vann flera mindre sjöslag mot bazirk tiraker och såg svärdet som sin lyckoägodel. Han betalade väl för att göra det oförstörbart. Klenoden har använts av Tzarin familjens förkämpar och har även hamnat på avvägar flera gånger dock alltid återkommit till familjens ägo (rundliga hittelöner). Svärdet är vida känt och används bara för 'speciella situationer', folk tror att man inte vill svärta dess rykte med obetydliga skärmytslingar, egentligen så har svärssmideskonsten gått framåt och nya svärd är bättre balanserade (SI -1/-1). Svärdet är dock oförstörbart vilket ger andra fördelar i strid.

Den sista är viktig då den visar att omtalade svärd inte alltid är bättre, bara mer berömda.

A.
 

Anders91

Veteran
Joined
3 Jan 2006
Messages
15
Location
Mollösund på Orust i Bohuslän i Västra götalands l
Det beror ofta på vad för slags skurkar. Vanliga vägbanditer låter jag få ha klubba,påk, dolk,vadyxa eller i bästa fall kortsvärd, men skurkar som har planerat ett överfall mot rollspelarna brukar få ha båge, kortsvärd, dolk, handyxa, vedyxa, påk, jaktspjut, pik eller kastspjut. men det är också beroende på vad man själv tycker. Men ta inte vägbanditer med kraggsvärd bara det är lite ologiskt. :gremcool:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Ja jo... jag lade upp länken mest som skämt eftersom det kan bli lite Corny när skurkar har superskumma vapen med massor med kedjor och taggar. Personligen tycker jag inte att vapnet gör skurken. Visst kan ett vapen vara stilistiskt snyggt, kanske format på ett speciellt sätt, vara utsmyckat osv. Men sällan att det har särskilda egenskaper.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag när jag tänker superskurk tänker en hjärna bakom "ondskan" som drabbat rollpersonerna/landet/världen...
Jag tänker mig inte en fighter... När man väl fått tag på superskurken kan det för min del vara "slut"...

I kampanjen jag kör just nu är roten till ondskan död sedan länge... :gremwink:

Men, om man vill ha designade vapen så föreslår jag http://bjorn.foxtail.nu/swords.htm den sidan såg jag att någon annan länkade till i denna tråden, men länkade då till en lista på de fulaste svärden enligt han som skapat sidan... Men kollar du runt på sidan kan du säkerligen hitta en hel del snygga och onda svärd (mest svärd, lite andra vapen också) du kan använda...

Vad det gäller speciella krafter så är mitt Mundana fattigt på magiska vapen och magiska artefakter överhuvudtaget... Det ska vara något stort att möta någon med ett magiskt föremål... Eller ha ett i sin ägo... Alla ska inte springa runt med det bara för att det är bättre... Jag tror min spelgrupp har ett magiskt vapen som det är nu, och det är en dolk som ingen använder...

Men om du måste ha krafter, låt svärdet regernerera lite skada på ondingen, eller låt det utstråla ohelighet (ge det samma eftekt som helga vapen, fast det är helgat av någon ond demonisk gudom)...
Eller gör så att svärdet har stor chans att orsaka infektioner och/eller sjukdomar i rollpersonerna...
Gör det t.ex. 2 nivåer svårare att motstå infektion när man blivit alvarligt skadad av svärdet...
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Hej
Jag vet inte hur ni kör egentligen men vi har mycket improvisation, jag har en kampanj som mina spelare tar sig igenom tekniskt sett är dte bara en kvar från den första delen av skiten hehe... Men för att svara på frågan så är huvud personen ett riktigt åbäke som måste besegras

Han är en demon och väldigt läskig, man måste bära ett skydd för att inte dö direkt i hans närvaro.. men men bästa del är hans svärd, Det är inte ett materiellt svärd utan numera döpt till "Skuggsvärdet" tex, iallafall så är det inte ett svärd gjort utav materiella ting utan rent mörker ondska etc. Men poängen är att man kan parera det men svärdet tar sig igenom rustning och pareringen likt en svart rök.

SKADA: när vapnet träffar rpn så blir det en psy strid som det skulle vara på andeplanet. Svärdet försöker nämligen inte döda personen utan döda hans själ så rpn kan vara väldigt förskräckt då en träff på själen just sårat honom. När rpns själ dödas upphör han att existera. POFF personen borta från MUNDANA för evigt, inget återuppväcka inget Schamani.. gubben dog, trist men sant. och så bearbetar han dem en efter en... tycker själv att ideén är intressant och ni får givetvis låna den men... jag improviserar och kanske inte följer alla skriva regler om detta.. tycker de e kul iallafall... ger repsekt
 
Top