Nekromanti Speciella Effekter av icke-magiskt hantverk

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag sitter och klurar på mitt system för hantverk och letar efter intressanta och användbara modifikationer man kan lägga till sina tillverkade prylar.

Det är ett BRP-system i en slags medeltida fantasyvärld efter en katastrof.

De effekter jag har knåpat ihop hittills är följande:
* Hållbart (ökat värde för hållbarhet)
* Vackert (ökat pengavärde)
* Skarpt (Ökad skada för huggvapen)
* Smalare spets (ökad skada och penetrationsvärde för stickvapen)
* Lätt (minskad belastning och lägre styrkekrav)
* Balanserat (förbättrat initiativ)

Så jag är med andra ord ute efter förslag på andra effekter som kan läggas till, både för vapen, rustningar, sköldar och andra slags prylar som kan tänkas användas. Effekterna får gärna vara applicerbara till flera typer av föremål, men det är också okej med specifika effekter; ex. Endast för hugg-, stick- resp. krossvapen.
Jag vill gärna ha ett fungerande namn på egenskapen också. Jag försöker exempelvis hitta på något bra namn för en egenskap som ökar skadan för krossvapen.
Förslag?
 
Just det, jag glömde de negativa effekterna:
* Trubbigt (sänker skadan för hugg-/stickvapen)
* Bräckligt (sänker hållbarheten)
* Otympligt (ökar belastning och höjer STY-krav)
* Obalanserat (försämrat initiativ)

Tar gärna emot fler förslag här också :)
 
* Lätt/Tungt (viktförändring utan prestationsförändring)
* Välskött/Slitet (mindre/större chans att något går snett, regelbunden vård krävs föratt bibehålla välvårdat)
* Förstärkt/Försvagat (tål mer/mindre stryk, mest applicerbart på rustningar och vapen som spjut, parerdolkar etc)
* Bekväm (rustning, gör att man är rörligare i den utan att vikten minskar)
 
Lättskött/svårskött borde kunna appliceras på vapen av exotiskt ursprung. Utan att kunna något om smide kanske man måste slipa på ett unikt sätt för att inte helt sabba eggen osv.
 
* Fult. Föremålet är fullt fungerande men det estetiska lämnar en del övrigt att önska. ex väldigt tydliga svetsmarkeringar och dylikyt
* Obekväm: föremålet är synnerligen obekvämt att använda. ex handtaget på ett svärd där parerstången slår in i handleden vid användning eller formen av handtaget inte passar.
 
Bekväm borde kanske även kunna användas för att göra kläder bättre mot elementen, så som regn, kyla och sån't. Eller så har du någon som heter typ motståndskraftig, som kan användas för att göra prylen tålig mot något (eld, vatten, kyla, värme, syra …).
 
Tack för dessa väldigt bra förslag!
Alla förslag hittills är dessutom rätt enkla att få in i systemet, så det är ju också ett plus!

Fortsätt gärna föreslå om ni kommer på några fler :)
 
Förstärkt: mer skada på krossvapen (ev. Nitförstärkt, metalförstärkt) tänk metal runt klura, eller klassiska mace taggar osv.
 
Förstärkt används redan för att minska skadan ett föremål tar per träff, alltså som ett skydd för dess hållbarhetsvärde.
Nitförsett eller något liknande skulle dock kunna användas till "ökad skada för krossvapen". Tack!
 
Förfalskad. Vapnet eller rustningen ser ut att vara tillverkad av någon specifik armé/grupp/folkslag. Användbart för att skapa alla möjliga diplomatiska förvecklingar eller för att rikta misstankar åt ett annat håll.
 
Nice! Jag la till förfalskad direkt som en positiv egenskap man kan lägga till;
?Ett förfalskat föremål är gjort för att likna ett annat av samma typ, oberoende av kvalitet. De som kan tänkas ana att det är en förfalskning måste lyckas med ett svårt försöksslag för att genomskåda förfalskningen (INT, PERC, Kunskap eller Hantverk). Ett förfalskat föremål ger inga övriga effekter och behåller sina normala värden.
 
Back
Top