Nekromanti Specialiseringar och förbättring i Eon IV

Joined
27 May 2014
Messages
90
Skrev en stridskonst-tråd ungefär nu på forumet men hade ett annat spörsmål som inte riktigt passade in i den tråden så skriver om det här istället. Stridskonsttekniker ger ju särprägling åt stridsfärdigheter men det borde finnas en motsvarighet för de övriga färdigheterna också. Men här kommer två exempel på hur jag tänkte specialiseringar fungerar.

Kulturkännedom
Specialisering:
Personen har lärt sig mer om en speciell kultur och får +1T6 på slaget för kulturkännedom när det handlar om att förstå/ interagera med just denna kultur

Överlevnad
Specialisering:
Personen har lärt sig överleva i en speciell miljö och får +1T6 på slaget för Överlevnad om denne rör sig genom dessa trakter.

Jag hade också tänkt att man kan skaffa en specialisering i en färdighet för varje T6 man har, så en person med 5T6 i en färdighet kan ha 5 specialisering. Den stora frågan är vad en specialisering borde kosta, de är rätt mäktiga men samtidigt avgränsade. Det som ska var lite poängen är att man slipper förbättringsslaget och blir garanterat bra inom ett speciellt område, men +1T6 kan såklart vara för mycket, man kanske borde få +2 per specialisering istället.

Sen hade jag ett annat spörsmål kring allmän förbättring. Jag är inte överdrivet förtjust i förbättringsslag, men tycker det är en befogad poäng att det ska vara lätt att avancera i början och svårt att nå väldigt mycket högre nivåer. Jag funderar dock på följande husregel, att när man slår förbättringsslaget men misslyckas, så antecknar man ett + bredvid färdigheten. Detta + läggs till förbättringsslaget (Varje + ger +1) och misslyckas man igen får man ytterligare ett +. Dessa + är intakta tills man når en ny tärningsnivå, då försvinner dem. Jag tycker att det inte gör det så mycket lättare att höja sig, men ger samtidigt någon känsla av avancemang när man försöker förbättra en hög färdighet men misslyckas. Jag vill också ha en distinktion mellan tärningsnivåer, särskilt om tärningsnivåer avgör hur många och vilka specialisering man kan köpa.

Vill gärna ha feedback på det här, känns som det kan bli en rätt stor modd av Eon IV och RP är redan rätt mäktiga som det är i rollpersonskapandet men samtidigt är avancemang en viktig del av rollspel.
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
baron Max Durhal;n57409 said:
Jag är inte överdrivet förtjust i förbättringsslag, men tycker det är en befogad poäng att det ska vara lätt att avancera i början och svårt att nå väldigt mycket högre nivåer. Jag funderar dock på följande husregel, att när man slår förbättringsslaget men misslyckas, så antecknar man ett + bredvid färdigheten. Detta + läggs till förbättringsslaget (Varje + ger +1) och misslyckas man igen får man ytterligare ett +. Dessa + är intakta tills man når en ny tärningsnivå, då försvinner dem. Jag tycker att det inte gör det så mycket lättare att höja sig, men ger samtidigt någon känsla av avancemang när man försöker förbättra en hög färdighet men misslyckas.
Jag tycker det låter som en bra idé. Det är definitivt ett inspel som jag kommer ha i åtanke nästa gång jag spelleder Eon IV.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
baron Max Durhal;n57409 said:
Sen hade jag ett annat spörsmål kring allmän förbättring. Jag är inte överdrivet förtjust i förbättringsslag, men tycker det är en befogad poäng att det ska vara lätt att avancera i början och svårt att nå väldigt mycket högre nivåer. Jag funderar dock på följande husregel, att när man slår förbättringsslaget men misslyckas, så antecknar man ett + bredvid färdigheten. Detta + läggs till förbättringsslaget (Varje + ger +1) och misslyckas man igen får man ytterligare ett +. Dessa + är intakta tills man når en ny tärningsnivå, då försvinner dem. Jag tycker att det inte gör det så mycket lättare att höja sig, men ger samtidigt någon känsla av avancemang när man försöker förbättra en hög färdighet men misslyckas. Jag vill också ha en distinktion mellan tärningsnivåer, särskilt om tärningsnivåer avgör hur många och vilka specialisering man kan köpa.

Vill gärna ha feedback på det här, känns som det kan bli en rätt stor modd av Eon IV och RP är redan rätt mäktiga som det är i rollpersonskapandet men samtidigt är avancemang en viktig del av rollspel.
den centrala frågan här blir: följer resten av världen regelsystemet, eller bara rollisarna? I det förra fallet borde en sån här modd nämligen resultera i att alla drakar, kamorfer, lischar och andra odödliga springer runt med (i Eon 3-termer) tresiffriga färdighetsvärden i sina mest optade skills. Men om bara rollisarna följer regelsystemet, och det är er uttryckliga vilja att man ska kunna bli bra (väldigt bra) relativt fort i Eon, då är det såklart en fungerande lösning. Men jag vill betona det här att rollisarna nog kommer bli väldigt väldigt bra; man behöver trots allt bara en färdighet (Svärd) för att äga i Eon IV, och spelarna kommer fort nå upp i 6T6 i den, vilket får ganska mycket motstånd att kännas rätt vekt. Men om ni spelar tämligen korta kampanjer tror jag det är ett icke-problem; det befintliga förbättringsslag-systemet kommer mest till sin rätt i längre kampanjer, då det naturligt hindrar rollpersonerna från att nå D&D-nivåer där inget vanligt mänskligt motstånd kan stoppa dem.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Vi körde det systemet i Eon 3 och det funkade helt okej.

Jag har dock funderat lite på det där för Eon 4 och tror jag kommer köra mer fokus på utbildning för att bli bättre efter ett tag. För som det är nu börjar det ju bli svårt när man når 4T6 vilket ändå är en hyfsat ok kunskapsnivå.

Min tanke är att man kanske bör hitta en svärdsmästare när man känner för att ta nästa steg. Regelmässigt tänker jag mig att Läraren slår för utbildning där ett lyckat slag sänker nivån som krävs på förbättringsslaget med -2. För varje övertag sänks nivån med ytterligare 1. Vilken svårighet utbildningsslaget ska slås emot är jag inte helt hundra på, men det kommer säkert bero väldigt mycket på exakt vad som lärs ut, hur många studenterna är osv. Lär ta inspiration från Eon 3 där. Jag tror dock att jag kommer sätta ett krav någonstans på att efter en viss nivå blir det genast väldigt svårt att lära sig själv.

Dina specialiseringar känns spontant som att de dock täcks av Expertiser men det kanske inte behöver vara så. Tror inte heller att man direkt behöver sätta en gräns på antal specialiseringar. Det blir ju mycket bookkeeping men det gör ju även karaktärer ytterligare unika vid sidan av expertiser. Sen att det skulle bli för övermäktigt har jag svårt att se så länge man inte gör specialiseringarna för breda. Man bör ju göra skillnad på Kulturen hos Thism i Iracskogen och Sunari, eller mellan de olika Raunländska stammarna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
som jag ser det är det redundant att ha specialiseringar när expertiser finns, men jag skulle personligen hellre nog ha specialiseringar än expertiser. Kör man båda två tror jag dock det är stor risk att de tar ut varandra, och expertiser och kännetecken kommer verkligen till sin rätt i utmaning/konflikt-systemet, så jag är kluven. Det finns i princip inga magi- eller stridsrelaterade expertiser och hade kunnat bli lätt brutet om det fanns eftersom man börjar på så hög nivå i expertiser och de alltid är lättlärda, och där i synnerhet ser jag en nisch för specialiseringar, men det tar inte bort det faktum att specialiseringar på andra områden känns kaka på kaka med expertiserna. Jag är helt enkelt extremt kluven och behöver fundera.
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Håller nog med om att kännetecken och expertiser är en bättre lösning i samband med det sociala systemet. Funderade på om man kunde "föda" en relaterad expertis istället för att höja en viss färdighet ett steg, men kom inte på exakt hur det skulle gå till.
 
Top