Nekromanti Specialförmågor

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Håller på att skriva ett begränsat rollspelssystem, och använder därför inte färdigheter, utan begränsar mig till grundegenskaperna. Däremot skulle det vara intressant att innefatta en mängd specialförmågor i spelet. Typ "Tur", vilket då skulle innebära att rollpersonen i fråga kanske klarar sig lite bättre än genomsnitts rpn eftersom han har just... tur. Vad jag behöver hjälp med är att hitta fler dylika specialförmågor. Någon som har några tips på var man kan hitta sådana, eller kanske kan ge förslag på några direkt?

/boddi
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Någon som har några tips på var man kan hitta sådana, eller kanske kan ge förslag på några direkt?"

Trovärdighet kanske?

Första intrycket kanske gör att fler tror på vissa än andra, utan att ha pratat med en, eller känt personen.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
GURPS använder sig i hög grad av Advantages/Disadvantages som verkar vara ungefär det du är ute efter. I GURPS Compendium I eller II (det som handlar om karaktärsskapande) finns det massor av dylika, mer eller mindre bizarra.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Håller på att skriva ett begränsat rollspelssystem, och använder därför inte färdigheter, utan begränsar mig till grundegenskaperna. Däremot skulle det vara intressant att innefatta en mängd specialförmågor i spelet. Typ "Tur", vilket då skulle innebära att rollpersonen i fråga kanske klarar sig lite bättre än genomsnitts rpn eftersom han har just... tur.

Min spelgrupp har kört en friforms-variant i Mutant-världen som låter ungefär som du beskriver, förutom att vi bara använde "special"-förmågor och inga grundegenskaper. Man fick välja ett antal bra förmågor och ett antal dåliga. Jag tror min rollperson var PSI mutant och hade de bra förmågorna Karismatisk, Smart och Skicklig Med Vapen och de dåliga var Klen, Halt och Otrevlig... och så fick man rollspela de förmågor man hade och SL fick ta hänsyn till om man var bra eller dålig på nåt.

Vad jag behöver hjälp med är att hitta fler dylika specialförmågor. Någon som har några tips på var man kan hitta sådana, eller kanske kan ge förslag på några direkt?

Kolla i Kult. Där finns det en hel massa fördelar/nackdelar. Alla kanske inte passar in men en del, typ "Sjätte Sinne" kanske går att använda...

/Micke
http://www.noctum.da.ru
 

Frennevi

Veteran
Joined
16 Oct 2000
Messages
17
Location
Växjö, Sverige
Du kan alltid använda dig av t.ex. karismatisk, generös, lojal, osv. Du kan ju alltid kolla i Kult (som Hanås föreslog), men samtidigt kan du också kolla i Eon som använder sig av karaktärsdrag.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Måste fråga..

Illern, hur sjutton kom du på idéen att man kan ha telepatisk frisyr? (Hår som anpassar sig efter tanken.)


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Appropå tur..

Just tur är väl en av alla fördelar som måste vara svårast att ha med i ett rollspel. Iom att det är upp till SL att godtyckligt besluta när turen inträffar så kan det vara väldigt frustrerande när spelare inte har tur vid dom rätta tillfällena, utan bara vid dom mer "oviktiga" tillfällena. Givetvis gäller det att ha en SL som inte favoriserar sina egna SLP eller styr handlingen för mkt, men ibland är det svårt att få något flyt i handlingen och rollspelandet utan dessa faktorer, och därför kan just tur vara svårt att inkludera i ett rollspel. ..Makes any sense?

/Mvh Jonas Carlsson

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Måste fråga..

Njae, riktigt så väl är det väl inte men jag tycke att det kunde vara en kul fördel för som vill spela en kokett karaktär eller dylikt. Det finns ju folk som får stå nästan hur länge som helst framför spegeln för att få till en frisyr som de vågar gå till jobbet i. Då tänkte jag att man kunde ha ett attribut för kolossalt följsamt hår, sedan råkade jag janske uttrycka mig lite väl skämtsamt i attributsbeskrivningen...

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Appropå tur..

Jag har tur som en egenskap i Terra Draconis och jag brukar försöka att bara använda egenskapen när det inte går att använda någon normal färdighet eller annan förmåga. T. ex. om karaktärerna skall välja väg så kan man ha tur om man singlar en slant om vägvalet men inte tur för att träffa i en strid - då får man hålla till godo med smidighet.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Appropå tur..

<I>Just tur är väl en av alla fördelar som måste vara svårast att ha med i ett rollspel. Iom att det är upp till SL att godtyckligt besluta när turen inträffar så kan det vara väldigt frustrerande när spelare inte har tur vid dom rätta tillfällena,</I>

Beror på hur man gör... De gamla soloböckerna Fighting Fantasy kom ju även ut som ett rollspel en gång i tiden - jag har testat att spelleda en kortvarig kampanj i den.
Dess grisenkla spelsystem består av tre värden; Skill (hur bra man är), Stamina (hur mycket stryk man tål) och Luck.
Där används Luck så att man får slå mot den när man vill, men oavsett om man lyckas eller inte måste man dra av en Luck-poäng varje gång man försöker. SL kan också slå mot spelarens Luck som ett dolt slag då och då vid behov, men man gör inga avdrag då. Man kan få nya Luck-poäng när man "har tur" på vanligt sätt ("Jag letar under sängen!" "Hmm... (kollar papperen) Du hittar ett guldmynt i dammet! Lägg till en Luck".)

--
Åke
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Re: Appropå tur..

Ehrmm... I det här fallet kommer då "Luck" faktorn, samt alla andra Special Abilities att vara avhängiga en dators nycker, så ...

/boddi
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Appropå tur..

Det beror ju på hur man implementerar turfaktorn i reglerna. I till exempel GURPS är det spelaren som bestämmer när han vill använda sin tur. Han får då slå tre slag och välja det bästa.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Bimbofaktorn

Amen GUUUUUUUD asså, JAAG vet ju INGENTING om datorer, så DET kan jag inte SVARA på.

Men jo, det blir nog något sådant vi kommer att använda, ja :)

Risken är stor att jag enbart blir projektledare i det här fallet. :gremsmile:

/boddi
 
Top