Nekromanti Sparkandet

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Varför är det mest Eddings det sparkas på?
Det finns många andra stora* fantsasy författare som också förtjärnar att sparkas till döds, eller ett regält försök i allafall.
Trerry Brooks, Elisabeth Moon och Maggie Furay till exempel.

(Någon annan som borde sparkas på är killen som lyckdes övertyga alla omslagstecknare att metall bh är jätte effektivt i strid, specellt om man har så stora bröst att man inte behöver några andra närstrids vapen.)

/Elin (som undrar om hon kommer få ångra det här inlägget)

*Uppblåsbara
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Varför är det mest Eddings det sparkas på?"

Jantelagen. Eddings syns mest, speciellt för den svenska fantasypubliken, och sparkas därför mest på. Huruvida han verkligen är så usel som han utpekas vara har inget med saken. Det är bara just det att han syns mest.

David Eddings - fantasygenrens Percy Barnevik, helt enkelt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Varför är det mest Eddings det sparkas på?
Det finns många andra stora* fantsasy författare som också förtjärnar att sparkas till döds, eller ett regält försök i allafall.
Trerry Brooks, Elisabeth Moon och Maggie Furay till exempel.


Och Mercedes Lackey, men jag tycker hon har ett kul namn iallafall... hihi. Ahem, ja, jo, jag tror att Eddings är den mest utsatte just för att han är den som är översattigast och allmänt generic-fantasy. Tycker jag iallafall, så slå inte mig om ni tycker annat.
Men jo, det borde nog sparkas på lite fler...

Någon annan som borde sparkas på är killen som lyckdes övertyga alla omslagstecknare att metall bh är jätte effektivt i strid, specellt om man har så stora bröst att man inte behöver några andra närstrids vapen.)

Det där är en konstig grej. Jag skulle föredragit en heltäckande rustning, just in case lede fi missar gargantuabysten. Sen skulle jag trott att en mindre... ehh.. storlek /images/icons/shy.gif skulle vara bättre i strid. Mindre som flyger runt på bringan liksom.
Umm, nu måste jag sitta och rodna ett tag här. /images/icons/blush.gif


Storuggla, högröd
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Fördelen med att vara tjej är att man har rätt att kläcka ur sig vad som helst. *Flinar brett och med många tänder*

/elin
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Kanske det, men det är inte hygglo mot oss killar som fortfarande håller upp dörrar åt folk och rodnar om man tittar på oss. /images/icons/blush.gif

Faan vad sorglig man låter helt plötsligt... /images/icons/sad.gif


Storuggla, ser över sitt liv
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Nja, de du nämner kanske inte ens är värda en taskspark.../images/icons/cool.gif


"Still confused, but on a higher level!"
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Lymmel! Ingen respekt hos dagens ungdom! Vaddmopsar hela bunten! /images/icons/mad.gif Gå omkring och skämma ut gamla ugglor och hoppa på folks dinkor! Tvi vale sa Pilatus!


Storuggla, my goodness my guinness
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag tycker att David Eddings böcker är underhållande (observera ordvalet) men att de kan bli lite enformiga. De andra har jag inte läst något av än men det kommer väl.

Jo, alla som målar borde fundera ett ögonblick på verkligeheten när det gäller kvinnors kroppar.

Du får nog inte ångra det.../images/icons/laugh.gif
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jo troligen, men här brukar juh diskussionerna ligga på såndan att nivå att folk sitter och tjafsar om tillfälliga ställföreträdare från manpower på ett ungefär.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Värre än Eddings på de punkter han bestylls för, übergoda überbar huvudpersoner, en onda goda uppdelning helt utan gråsoner och rädda värden från de onda fasoner (även om hon inte använd gudar utan magiker) och dessutom har hon ett ännu mer platt, trist och fantasilöst språk.
(Anledningen till att jag ens läste böckerna en gång var på grund av att jag var ung och dum och inte visste bättre (8 närmare bestämt) jag gjorde ett försök att läsa om det men hindrades pga att mina ögon tårades och min hjärna bröt ut i vildstrejk efter 50 sidor))

/Elin
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
På med järnpliggade kängor...

Jag läste Eddings ("Pawn of Prophecy") för första gången för 20 år sedan. Belgariaden är underhållande och skrivna med bra driv, men sedan börjar det halta i Malloreon. Eländium- och Tamefanuli-trilogierna är inte bara kopior av varandra, utan även rätt obehagliga i tonen. Sedan gav jag upp Eddings, även om jag funderar på ett 20-årsjubileumsläsande av Belgariaden i maj...

Problemet med Eddings är att han skriver fantasy för folk utan fantasi. Man vet vad man får. Överraskningar? Gud förbjude! Som andra redan påpekat, är Eddings' popularitet (hon torde ha övertagit Tolkiens plats som inkörsport till fantasyn) det som gör honom till en tacksam måltavla. Jag har bara läst en bok av Brooks, och det räckte. Jordan har jag slutat läsa - en författare som inte kan avsluta en story efter 7000 sidor ska inte skriva böcker! Däremot tyckte jag att Moon var bra, man kan inte låta bli att gilla en hjälte som rodnar!

Det är inte fel att läsa Eddings och gilla böckerna, men det finns bättre fantasy. Med bortåt 300 fantasyböcker under bältet kan jag säga att 10-15% håller måttet, 70% är standardfantasy (mentalt popcorn), och 15%-20% rena skräpet - och då har jag inte ens läst några böcker placerade i diverse spelvärldar! /images/icons/wink.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Sparkandets ädla konst

Som erfaren Eddingssparkare skulle jag kunna hålla en lång utläggning om saker som skostorlek, snörning, stålhättor och andra saker som börjar på s, men sånt måste var och en inse själv, så jag säger så här i stället: då man sparkar folk är det ju lättast om de redan ligger, men det är ju roligt om de åtminstone rör på sig också. *

Att kritisera Terry Brooks är som att sparka på en soppåse; det luktar illa och förr eller senare kommer någon att be dej städa upp efter dej (rätt snygg jämförelse, om jag får säga det själv). Och att kritisera Robert Jordan är väl ungefär som att dänga foten i hans samlade verk... Edding är helt enkelt i precis rätt höjd för en och annan spark.

Det vi egentligen sysslar med här på forumet är ju konstruktiva och utvecklande diskussioner om litteraur, diskussioner där allas åsikter är lika mycket värda och där personliga åsikter aldrig förleder oss till osaklig kritik.

-JPS-

* För säkerhets skull vill jag påpeka att jag aldrig sparkat någon, vare sig liggande eller i någon annan position. Då jag gick i lågstadiet kastade jag en penna på en av mina klasskamrater, men närmare än så har jag inte kommit.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Okay. Men det tycker jag _i sig_ inte är så farligt. Svartvita berättelser kan ha sin charm.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Re: På med järnpliggade kängor...

Ja, den vanligaste invändningen mot Eddings är ju just att han återanvänder samma berättelse om och om igen. Vilket han gör, det kan man inte förneka.

När jag läste Sagan om Belgarion vid 13 års ålder var det den andra fantasyserie jag kom i kontakt med (den första var Sagan om Ringen) och jag tyckte den var asbra. Faktum är att under flera år ansåg jag Eddings vara min favoritförfattare. Bedömmer man honom enbart från SoB så är han ju också bra, för SoB är faktiskt inte en dålig bokserie. Visst, nu när jag läst en jävla massa andra böcker kan jag ju säga att den är stereotyp, fylld av klyschor etc. Men det viste jag ju inte då. Och jag undrar om förekomsten av klyschor i sig gör en bok dålig.

Nej, det är först när man väger in Eddings senare alster - Maloreon och framåt - som man kan börja att klassa honom som en ganska dålig författare.

När det gäller andra författare... Brooks läste jag bara den där första serien som kom ut på svenska och den sög. Moon tycker jag är rätt bra faktiskt, eller tyckte när jag läste henne. Jordan... ja han kan aldrig avsluta en story. Jag började läsa honom i högstadiet för omkring 10 år sedan. Nu har jag tagit min examem på universitetet och börjat jobba och han är fortfarande inte klar med WoT. Käns lite skumt. Fast han är fortfarande underhållande att läsa, även om han inte är så fantastiskt bra som jag tyckte han var förr.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Re: Sparkandets ädla konst

Det vi egentligen sysslar med här på forumet är ju konstruktiva och utvecklande diskussioner om litteraur, diskussioner där allas åsikter är lika mycket värda och där personliga åsikter aldrig förleder oss till osaklig kritik.

Nu ska du inte vara oförskämd!
 
Top