Spark Joy och att bli bättre i skill system

God45

#PrayersForBahakan
Så Marie Kondo en städguru som har en princip att man bara ska behålla saker (förutom de rent praktiska) som ”Spark Joy”. Alltså, du ska känna att du blir glad av saken.

Detta är hur jag känner när jag ska spendera erfarenhetspoäng i spel så som Vampire som har en massa skills. Om jag inte blir glad av att min karaktär blir bättre på en sak så vill jag inte köpa en förbättring i den. Jag blir direkt störd när jag pressas att göra det av systemet.

Detta är nog det jag tycker sämst om med långa listor med skills i den här typen av rollspel. Vampire har få skills, så de har också få skills som får mig att känna så här (men fuck Animal Keen och Survival) så problemet dyker inte upp så ofta där. Men vissa spel har skills för allt från dans till granatkastare och där försvinner Spark Joy faktorn för mig.

Lösningen är att du aldrig ökar saker istället! Någon av mina Cyberpunk-spelare räknade ut att det skulle krävas ett 30-tal sessioner eller mer för att öka hens högsta stats. Vi har spelat kanske 7-8 gånger på ett år. ;)

Detta är nog det jag tycker sämst om med långa listor med skills i den här typen av rollspel. Vampire har få skills, så de har också få skills som får mig att känna så här (men fuck Animal Keen och Survival) så problemet dyker inte upp så ofta där. Men vissa spel har skills för allt från dans till granatkastare och där försvinner Spark Joy faktorn för mig.
Jag är lite åt andra hållet. Om det är få färdigheter i spel så mister jag lite glädje. Jag villa ha många, och gärna ett brett spann på dem och höjning varje spelomgång. Jag vill kunna välja från alla färdigheter från alla tilläggsböcker i AD&D 2nd ed, inte en lista som är kortare än mängden vapen min rollperson bär. AD&D tar dock från en lite glädje då man inte får höja ofta, eller i många färdigheter, där var 3E mycket bättre.

Jag känner nog personligen mer glädjegnistor i spel där man slår för att höja sina färdigheter, som i BRP. Det är kul att höja en färdighet man fått ett oväntat kryss på och det är kul den där gången när man höjer något man har 91 procent i.

En av flera saker som jag tror att många älskar med Pendragon är att man både höjer med kryss och varje spelmöte har chansen att få poäng (genom att välja träning i vinterfasen och/eller för att man fått glory-höjningar). Det gör att man både kan planera sin gubbes färdigheter och att slumpen kan skänka en gåvor.

Back