Nekromanti Spara bokmärken ordentligt

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Re: Google Bookmarks?

Dante said:
Men inte för mig som hemmavid delar webbläsare (och bokmärken) med min fru. Så för min del föredrar jag att ha bokmärken som är kopplade till ett konto som bara är mitt.
Har man bara separata inloggningar, vilket generellt är smartast om man är flera vid datorn, så har Firefox gott profilstöd.

Man kan t.om ha olika profiler på samma inloggning, ifall man vill.

Och f.ö. måste du inte ha Google Toolbar, utan du kan komma åt dina bokmärken på nätet ändå. Vilket gör att du hittar dem från vilken dator som helst, utan att installera nånting.
Gäller för Xmarks också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Re: Google Bookmarks?

obscure said:
När jag använde google bookmarks så har jag för mig att de var så vackert integrerade med mina sökresultat (om jag var inloggad på mitt konto) att man inte behövde bry sig om toolsbar alls. Det var bara att söka så hittade man dem :gremsmile:
Kräver inte det att man kommer ihåg vad de heter? Då behövs ju inte ens bokmärken... Hela poängen är ju att man får en skön hierarki där man kan strukturera upp sina 2000+ bokmärken. och sen behöver man bara komma ihåg att man letar efter mjukvara/system/diskverktyg så hittar man de tio-tolv diskverktyg man lagt bokmärken till.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Re: Google Bookmarks?

Dante said:
Förvisso kräver det att du har ett Google-konto. Men har du det så kommer du åt dina bokmärken överallt ifrån. Installerar du dessutom Google Toolbar i din webbläsare kommer du enkelt åt dem direkt från verktygsfältet.
Toolbars gör webbläsaren segare och är fula.ö Och att inte kunna komma åt bokmärken utan antingen en toolbar eller genom att krångla med webinterface är definitivt no-go för mig. Kan man inte synka med sina vanliga webbläsarbokmärken är det nog, nu när jag tänker efter, no-go gör mig. Med, givetvis, bibehållen hierarki.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Google Bookmarks?

krank said:
Kan man inte synka med sina vanliga webbläsarbokmärken är det nog, nu när jag tänker efter, no-go gör mig.
Jag tycker nog att fördelen med att kunna komma åt mina bokmärken från en lånad dator, utan att installera ett smack, uppväger detta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Re: Google Bookmarks?

Dante said:
Jag tycker nog att fördelen med att kunna komma åt mina bokmärken från en lånad dator, utan att installera ett smack, uppväger detta.
Det kan man, som sagt, med Xmarks också. Äta kakan och ha den kvar: Webinterface på lånad dator; synka med sina vanliga bokmärken på egna datorer.
 

obscure

Veteran
Joined
10 Oct 2010
Messages
17
Location
Stockholm
Re: Google Bookmarks?

Jag testade lite nu och jag verkar helt klart vara ute och fiska. Jag trodde det vart en mer automatiskt integrering med Google Search så att man kunde skriva t.ex. "label: berättande", osv. men det verkar inte fungera så.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Google Bookmarks?

Det ska funka som så att Google svarar med de bokmärken högst upp som stämmer in på sökorden. Det är en genial idé och i mina ögon det allra bästa sättet att göra bookmarks, men när jag testat med Google så verkar det inte vara självklart att ett bookmark dyker upp när det är relevant för sökningen.

Poängen är att i alla fall jag alltid utgår från Google oavsett vad jag gör på nätet (kan inte minnas när jag skrev en url sist :gremwink: ). Och traditionella bokmärken tenderar bara att samla damm eftersom jag ändå alltid gör en ny sökning på Google när jag behöver ta reda på något.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Har en kontakt på facebook som tydligen letar efter samma sak, här kommer några av tipsen han fått. Nog för att jag inte vet ett dugg om de är vettiga, men "here goes nothing"

ett

två

samt som nummer fyra är ett förslag från en man här på forumet ett köra "evernote"... inte för att jag vet mer om det, så det får han förklara. :gremsmile:

Hoppas något gav något, om inte kanske saker att undvika?

tre
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Rekommendera guldkorn - samla bokmärken!

krank said:
Jag hittade just en Risingtråd jag tycker att ALLA som ens funderar på att spelleda skräck bör läsa. Och läsa igen.
Jag trodde att det var sånt här som Rollspels wiki skulle användas till.
D.v.s. lägga upp det bästa inläggen / trådarna som wiki-artiklar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Re: Rekommendera guldkorn - samla bokmärken!

Anthraxus said:
Jag trodde att det var sånt här som Rollspels wiki skulle användas till.
D.v.s. lägga upp det bästa inläggen / trådarna som wiki-artiklar.
Mja, jag kan tänka mig att man skriver artiklar i wikin baserade på inlägg, och refererar till inläggen. Men en wikiartikel är inte samma sak som ett foruminlägg, så i de flesta fall kan man inte kopiera rakt av.


Det finns en tråd nånstans på Rollspel.nu-forumet om vad wikin är tänkt att användas till, med struktur och så. jag har dock varit för upptagen med att tjura över att jag inte kommer åt wikin utan att manuellt logga in för att kunna fixa nåt.
 
Top