Nekromanti Spara bokmärken ordentligt

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
  • En tjänst där jag kan spara bokmärken online
  • ... Gratis (eller
  • Helst en så enkel sådan som möjligt
  • En stabil och seriös tjänst. Inget halvdant dravel som kanske lägger ned om ett halvår.
  • Om man kan kategorisera och lista ordentligt är det ett plus men inget måste.
  • Öhm... Kommer inte på så mycket mer. Jag kör Ubuntu 10.04 och Firefox ifall that matters?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Xmarks.

Funkar bra, funkar med IE, Chrome, Firefox, alla OS, stabilt, kategoriserar inte mer eller mindre än du själv gör i din webbrowsers bokmärken.

Man kan komma åt bokmärkena via deras webinterface också, om man måste.

De blev nyligen uppköpta av LastPass, en annan tjänst jag gillar och kan rekommendera. De verkar vara mer stabila än andra liknande tjänster jag testat. I värsta fall går det att få deras plugin att synka mot ens egna server.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ah...
Hm, har något minne av att du talat om detta med mig tidigare?

Well, supertack iaf. :gremlaugh: Awesome. Nu ska jag bara börja gräva fram alla göttiga och bra trådar här på forumet. Fast det kanske man kunde använda tråden till nu?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Rekommendera guldkorn - samla bokmärken!

Ja, rätt så snabbt så fick jag hjälp. Med andra ord, tråden är inte till så mycket nytta längre.

... Om vi nu inte gör den nyttig förstås! =)
Jag skapade den för att kunna hålla ordning på mina bokmärken, främst för att kunna behålla guldkorn härifrån. Jag menar, så mycket najs som det finns att hämta kring speldesign, spelledartips och annat så måste man ju bara.

Så därför uppmanar jag nu folk att rekommendera de bästa guldkornen härifrån.
Vilka trådar/inlägg tycker du att folk bör ha bland sina bokmärken och bevakningslistor?

Det behöver inte vara spelrelaterat utan kan lika gärna vara OT som Kultur.
Ja, precis som rubriken säger alltså: Rekommendera guldkorn - samla bokmärken!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Rekommendera guldkorn - samla bokmärken!

Jag kan själv börja...
Kort innan detta påminde krank mig om hans trevliga tråd om fästytor som jag tycker är mycket intressant och lärorik.

Edit:
Och här kommer tråden om definitioner på trad och indie där Arvid definierar indie på ett sällsynt bra vis.

Edit: En tråd om spelledande och dylika, som är bra just för att Han länkar vidare till en massa intressanta spelledarrelaterade saker där.
Ska förövrigt försöka läsa Hans alla länkar där, för det finns en hel del saker som alltid är värda att färska upp.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
XMarks är awesome, men den har krank redan pushat för. Jag kan rekommendera Read it Later som komplement. Den skapar en knapp uppe i adressfältet, som om du trycker på snabbsparar bokmärket i en speciell mapp (utan att några extra menyer dyker upp, som annars). Alla bokmärken i den mappen kan du sen komma åt genom en lista som gömmer sig i hörnet.

Det är en schysst tjänst för att hålla reda på de bokmärken du inte är riktigt säker på om du vill spara, eller om du hittar något intressant som du inte riktigt har tid att läsa just nu.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
GnomviD said:
XMarks är awesome, men den har krank redan pushat för. Jag kan rekommendera Read it Later som komplement. Den skapar en knapp uppe i adressfältet, som om du trycker på snabbsparar bokmärket i en speciell mapp (utan att några extra menyer dyker upp, som annars). Alla bokmärken i den mappen kan du sen komma åt genom en lista som gömmer sig i hörnet.

Det är en schysst tjänst för att hålla reda på de bokmärken du inte är riktigt säker på om du vill spara, eller om du hittar något intressant som du inte riktigt har tid att läsa just nu.
Awesome, danke sjön!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Re: Rekommendera guldkorn - samla bokmärken!

Jag hittade just en Risingtråd jag tycker att ALLA som ens funderar på att spelleda skräck bör läsa. Och läsa igen.

Den är helt genial, och känns för mig som extremt kondenserad Risingsk visdom i ämnet skräck och sckeäckscener. En sammanfattning av mycket smart han sagt i ämnet på annat håll.

Jag har lagt den här tråden på bevakning, så nu ska jag väl inte tappa bort trådfanskapet igen.<span class="small" style="float: right;"><span id="number631142"></span></span>
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Re: Rekommendera guldkorn - samla bokmärken!

krank said:
Jag hittade just en Risingtråd jag tycker att ALLA som ens funderar på att spelleda skräck bör läsa. Och läsa igen.
OT:
Fucking briljant. (Detta skrevs innan jag följde forumet).

Någon borde tusanimig ge ut en bok med material som detta. Det är ju världens guldgruva.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Ett annat alternativ är att använda Firefox eller Chromes sync-funktioner. Det är inte lika smidigt att få tillgång till bokmärken på en annan dator som inte är din, men det är mer integrerat med browsern.

Själv använder jag just nu Firefox Sync får att få samma bokmärken, historik, lösenord mm i datorn hemma, på jobbet och på virtuella maskinen på jobbdatorn.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ok. Najs, nej jag har faktiskt inte kollat in de funktionerna. Men... Mja, det sparar inte bokmärkena någonstans online väl - som en backup?

Det är just det, jag vill ha ett konto någonstans där mina uppgifter blir kvar, även om min dator sprängs, drunknar eller installeras om.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
solvebring said:
Ok. Najs, nej jag har faktiskt inte kollat in de funktionerna. Men... Mja, det sparar inte bokmärkena någonstans online väl - som en backup?

Det är just det, jag vill ha ett konto någonstans där mina uppgifter blir kvar, även om min dator sprängs, drunknar eller installeras om.
Jo, men nackdelarna är:

1) inget webinterface och
2) inget stöd för flera webbläsare. Det är aspraktiskt att kunna ha samma bokmärken i IE, Firefox och Chrome. Och Safari, om man nu nån gång skulle vara tvungen att använda den.

Betalar man lite får man dessutom tillgång till iphone-app och android-dito, så man kan komma åt sina bokmärken den vägen också.
 

obscure

Veteran
Joined
10 Oct 2010
Messages
17
Location
Stockholm
http://pinboard.in/ är förmodligen allt du behöver. Den är allt vad man hoppades på att Delicious skulle bli innan Yahoo köpte upp dem. Snabb, enkel, minimalistisk.

- Enkelt att spara bokmärken direkt från sidan
- Lätt att märka bokmärken som lästa eller olästa
- Kan markera bokmärken som extra intressanta
- Snabb som bara den
- Kan dessutom spara ren text på samma vis

Tjänsten har en engångskostnad på $6.87 alt. årsavgift på $25 men då sparar tjänsten dessutom direkt kopia utav sidan du sparat så att du alltid kommer ha tillgång till den. (Du kan dessutom ladda ner ditt arkiv.)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Google Bookmarks?

Jag är lite förvånad över att ingen nämnt det (för mig) uppenbara alternativet Google Bookmarks.

Förvisso kräver det att du har ett Google-konto. Men har du det så kommer du åt dina bokmärken överallt ifrån. Installerar du dessutom Google Toolbar i din webbläsare kommer du enkelt åt dem direkt från verktygsfältet.

Nu kommer säkert någon snart att förklara för mig varför Google Bookmarks är djävulens avföda, men jag har använt det länge och tycker att det funkar utmärkt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Google Bookmarks?

Aha, ja, det ska jag verkligen överväga - eftersom jag har ett googlekonto och använder flera andra tjänster från google. Tack, Dante! =)

... Ska dock avvakta och höra på när nackdels-snacket rullar in. För att se om jag bör switcha eller ej, menar jag.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Google Bookmarks?

Problemet med google bookmarks är väl att det kräver en egen tool-bar. Och sådana vill man inte ha.

Xmarks uppdaterar och syncar webbläsarens egna bokmärken, det är mycket smidigare, för mig då självklart.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Google Bookmarks?

Möller said:
Xmarks uppdaterar och syncar webbläsarens egna bokmärken, det är mycket smidigare, för mig då självklart.
Men inte för mig som hemmavid delar webbläsare (och bokmärken) med min fru. Så för min del föredrar jag att ha bokmärken som är kopplade till ett konto som bara är mitt.

Och f.ö. måste du inte ha Google Toolbar, utan du kan komma åt dina bokmärken på nätet ändå. Vilket gör att du hittar dem från vilken dator som helst, utan att installera nånting.
 

obscure

Veteran
Joined
10 Oct 2010
Messages
17
Location
Stockholm
Re: Google Bookmarks?

Möller said:
Problemet med google bookmarks är väl att det kräver en egen tool-bar..
När jag använde google bookmarks så har jag för mig att de var så vackert integrerade med mina sökresultat (om jag var inloggad på mitt konto) att man inte behövde bry sig om toolsbar alls. Det var bara att söka så hittade man dem :gremsmile:
 
Top