Nekromanti Spanien: ano 1200

Flow

Veteran
Joined
5 May 2003
Messages
47
Location
Gothenburg.
hej. jag är lite nyfiken på om någon har något matnyttigt med händelser som är förknippat med den islamska sidan av spanien run 1200 talet.
jag har presis påbörjat en ny spelgrupp som jag plaserat i närheten av Cadíz, i en liten stad som heter Conil de la frontera.
om staden fanns på den tiden går att diskutera. men jag fann en notis om muslimska herrar då jag besökte staden förra nyår och tänkte att det kunde passa som en grogrund för ett äventyrande i den halvspanska miljön.. men som under deras levnad är muslimsk.. men på väg att bli spanskt.
El Cid var verksam runt 1167 noch lär ha sparkat ut moorerna.. men med lite historia bakom sig verkar det som om de inte alls blev utsparkade då.. men att de fick det dödliga slaget vid hans strider med dem.
intresant är vidare att se hur mycket olika rånarbaroner som lejdes av spanska sidan för att skapa problem för moorerna..

min grupp har satts att börja i 10års åldern.. undrar om någon annan testat detta. skildnaden jag lägger in är att de inte behöver skriva någon bakgrund, men att de nu måste rollspela sin bakgrund desto mera.

spelsystem som används är Shadowrun. D6 med lite tvists...
men med mycket inslag av friform.
 

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
Ett Ars Magica-supplement från atlas-games kanske vore till hjälp då det inriktar sig precis på den perioden med betoning på äventyr: Tribunal of Hermes:Iberia

Annars är det lokala biblioteket ett billigt alternativ. ;-)
 

Aborado

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
37
Location
Borås...nåväl en bit utanför.
Det är verkligen en mycket spännande tid att spela i även om jag tycker den kan vara lite väl svår att få grepp om. Precis kring 1200-talet är en turbulent period då reconquistan avslutades först i mitten på 1200-talet med bildandet av det mooriska kungadömet Granada. Lättare vore om tiden försköts kanske 100¨år bakot eller 100år framåt istället, då var situationen inte var lika spänd och då kan man spela i en fungerande muslimsk stat, Kungadömet Saragossa eller Granada.

Det finns gott om information om den Iberisk-Mooriska kulturen om du söker på internet för den historiska kopplingen.

Tilläggas bör väl att det inte fanns något "spanskt" under den här tiden eftersom inget Spanien existerade innan enandet av Aragonien och Castillien på 1400-talet och således man får tala om Iberisk kultur och inte Spansk.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"hej. jag är lite nyfiken på om någon har något matnyttigt med händelser som är förknippat med den islamska sidan av spanien run 1200 talet."

Jag med. Någon gång så skulle jag vilja titta närmare på området och tiden i och med Västmark, men givet mitt nuvarande schema så lär jag aldrig få tid för det.

Så varför inte passa på: är det någon av er som har svarat och verkar veta något som har lust att sammanställa en liten text om området iom slutet på 1100 och början på 1200 som kan användas i Västmark eller historiskt rollspel vid tiden?
 

Flow

Veteran
Joined
5 May 2003
Messages
47
Location
Gothenburg.
det du säger om att skicka äventyret frammåt eller bakåt 100 år kan vara intresant, om intew anledningen till att spela nu hade varit just ovisheten... det som lockade mest var nog att se hur en spelgrupp skulle tackla de olika turbulenser, samt friheten som speledaren kan erha då inget egentligen är skrivet.
biblioteket har jag i övrigt redan besökt. Fast några vidare titlar på ämnet hittade jag inte, det som kom närmast mina behov var en islamsk inricktad bok om livet i området kring cadíz 1100 fram till ikring 1400.
Men med lite fantasi kan man ju använda redogörelserna om El Cid som finns i stor kvantitet.
Men jag får nog låta det mesta ligga tills jag besöker landet igen till hösten.. om det är något som spanjorerna är stolta över, så är det uppresningen från de 31 tigrarna till att bli en supermakt som solen altid lyste på.
p.s är det någon som vet något om de mooriska fältherrarna och kan förklarar dem något? jag har haft lite svårt att ta till mig infon jag hittade angående dem.
 
Top