Nekromanti Spaceship Dungeon

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Först ber jag om ursäkt för språket i nedanstående. Jag har skadat båda handlederna nyligen och har inte tålamod att arbeta för länge med text (skriver genom att flytta hela armen). :)

Jag har börjat göra ett jättelikt rymdskepp som kraschat på jorden (det är också därifrån skeppet kom) till min postapokalyptiska Xenogears/Thundarr/Gamma World/Flash Gordon/Hokuto no Ken-spelvärld. Jag har rätt bra koll på vad jag vill ha som anknyter direkt till världen utanför och skall locka rollpersonerna och vad konsekvenserna kan tänkas bli, så det jag skulle vilja ha hjälp med är förslag på vad som kan finnas på de övriga (många) våningarna, eller om någon vill göra en hel våning är det också ball. Skeppet är högre än det är brett, så funktionellt för utforskare som inte vet vad rymdskepp är är det ett (lutande) torn (kanske fem rum per våning, av varierande storlek).
Teknologinivån ombord är väldigt avancerad, fast som någon i slutet på 70-talet tänkte sig 90-talet. Det vill säga det finns kanske självmedveten AI, "life pods", strålvapen och svävarmotorcyklar, men alla datorer har datalagring på rullband och matar eventuellt ut på papper istället för skärm.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Tjena! Jag hade lite samma idé för ett tag sen, vet inte om det är av intresse. Tänkte mest på fraktioner ombord, men det kanske går att använda några av dem till det här? Gillar verkligen tech-nivån, tänker direkt på Akira filmen eller Star Wars. Finns det någonting som du har inspirerats av specifikt?

Great minds think alike antar jag :)

Här är en länk till blogginlägget
http://deusexmatteo.blogspot.se/2015/11/shiprock.html

 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,964
Location
Ludvika
Jag tänker att nån våning borde vara dedikerad till kommunikationsutrustning. Många skärmar som bara är döda, några visar vyer från olika delar av den egna världen, några visar fantastiska eller vansinniga vyer från andra världar. Nån skärm är en tvåvägskommunikation med hemplaneten, men signalerna drabbas av störningar, eller så finns bara ett inspelat autosvar i andra änden på den sedan länge döda hemplaneten, så allt man ser är iratiska bilder av någon som talar till en men det kommer inget ljud.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Gjutet att ha någon våning som är anpassad för hantering av livsformer från yttre rymden: skydds-slussar, skyddsdräkter, dissektionsbord, jättelika tankar för att ha djur i, samt stödsystem som ska hålla allt på rätt temperatur/luftfuktighet/metanhalt eller vad tusan som behövs. Ev fulla med utomjordingar beroende på vad som passar din plot.
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
mo.;n153376 said:
Finns det någonting som du har inspirerats av specifikt?
Jättefin bild!
Det här specifika rymdskeppet, för att svara på frågan, är nog 85% Thundarr the Barbarian, 6% Blackmark, 5% Xenogears och spridda skurar Och Världen Skälvde, Blixt Gordon och Ravenloft (de som bor omkring rymdskeppet). Än så länge har jag inte någon Gamma World i rymdskeppet, men det finns massa av det i resten av kampanjen.

Skärmarna som Rymdhamster föreslår gillar jag, och zonks tankar (fast tanken på tankar hade jag tänkt själv också), men det kommer inte vara så mycket vansinne på dem/i dem (kampanjen rör inte vare sig andra planeter eller dimensioner).
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Har inte tid att kommentera nu, men...

Godzillikles;n153352 said:
...till min postapokalyptiska Xenogears/Thundarr/Gamma World/Flash Gordon/Hokuto no Ken-spelvärld.
...genialt. <3
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
En våning kan vara ett arboretum för växter insamlade på främmande världar. Sedan skeppet kraschade har växterna kanske hunnit bli vildvuxna. Jag tänker mig iaf en liten djungel. Sedan finns det förstås växter med speciella egenskaper, typ sövande sporer, stjälkar som fungerar som tentakler, superklibbigt fångstslem som doftar oemotståndligt och frukter med helande egenskaper.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
En massa krigsrobotar som låsts in efter att de fått virus. Tyvärr finns något viktigt i samma del av skeppet.

Ett tempel för en massa rymdreligioner. Prästerna har fått kontakt med en gud.

Inga högteknologiska vapen fungerar ombord på skeppet som en säkerhetsåtgärd. Utanför skeppet fungerar de fint.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Kanske kan man tänka lite skönt flummigt 60-70-tal och ha en meditationsavdelning? som drar mer åt PSI-krafter och lätt filtrerad psykedelia än lågmäld gammeldags zenbuddism? Jag tänker typ sensory deprivation tanks, sjuka färger, udda möbler (tänk osittbara 60talsgrejer) och öht massa feeling från de där årtiondena. Sen kan stället ha haft ett mer handfast syfte (fjärrsyn, hypnos, etc som faktiskt funkar o är obehagligt) beroende på om PSI-grejer är nåt för dig.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
zonk;n155984 said:
Kanske kan man tänka lite skönt flummigt 60-70-tal och ha en meditationsavdelning? som drar mer åt PSI-krafter och lätt filtrerad psykedelia än lågmäld gammeldags zenbuddism? Jag tänker typ sensory deprivation tanks, sjuka färger, udda möbler (tänk osittbara 60talsgrejer) och öht massa feeling från de där årtiondena. Sen kan stället ha haft ett mer handfast syfte (fjärrsyn, hypnos, etc som faktiskt funkar o är obehagligt) beroende på om PSI-grejer är nåt för dig.
MK ULTRA nivån :) De kanske har extremt mycket behov av sina PSI användare när utrustningen krånglar för kommunikation och annat. Kanske är psionikerna lite som navigatörerna i 40K, användbara men konstiga rymdresare. De måste ha det rätt jobbigt när de har en annan gravitation än de är vara vid i rymden och så.
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Bra grejer! Jag fluffar om luddwigs växter till sådana som de tagit med sig från jorden som sedan muterat, för skeppet tog sig aldrig särskilt långt från jorden.
 
Top