Space Viking

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Det coolaste i hela världen är H. Beam Pipers bok Space Viking om Lucas Trask som efter en tragedi ger sig ut på ett rymdäventyr.
Som tur är finns det redan ett rollspel om det här: Traveller.

Om någon undrar varför det är så mycket lorder och ladies i Traveller så hittar man en förklaring här. Monarki är det absolut bästa styrelseskicket i hela universum, alla andra har brister som leder till de-civilisation.

Det är en kort bok, väl värd att läsa, gratis att ladda ner från Gutenberg, och den som föredrar att lyssna på böckerna så finns den att lyssna på som podcast, sök i podspelaren och versionen från "Loyal Books" som har rätt OK ljudkvalitet.

(Läsare som önskar sig någon sorts intressanta kvinnor bland bokens figurer får söka sig vidare dock, här är de alla ytterst passiva.)

För att det inte skall bli OT av tråden så är rollspelsmakarvinkeln "Hur skulle du rollspela rymdstrider av det slag som finns i boken?"
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag har inte läst boken men utifrån ordet "viking" i titeln föreslår jag ett sätt att rollspela rymdstrid som Peter i min spelgrupp försökt sälja in till Världsrymdens vagabonder utan att lyckas. Sättet är följande: Eftersom all ära ligger i att möta sina fiender öga mot öga bordar man varandra och slåss med svärd, yxor, näbbar och klor.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Var länge sedan jag läste den så minns inte alls rymdstriderna, men minns hur sjukt mycket Traveller boken är. Är väl bara Dumarest of Terra som känns som mer Traveller än Space Viking. Men, håller på att läsa om den just nu faktiskt men eftersom det sker med fem böcker parallellt så tar det lite tid och bara kommit tills när de börjar bege sig ut och iväg. Så, återkommer när jag hunnit komma till lite rymdstrider. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Rymdskepp kan färdas genom hyperrymden med en hastighet av ett ljusår per timme.
De hoppar in och ut från solsystemens kanter. Inne i solsystemen går det att göra micro-hopp, med en handfull sådana tar man sig från dess rand till valfri planet.

Strider sker inom någon ljus-sekunds avstånd och går mycket snabbt, även skepp stora nog för att rymma hundratals personer kan hamna i något som liknas vid "garnnystan av stridande".

Att kriga i omloppsbana runt en planet är en grej, och att swisha runt på planeters frånsidor för att snabbt återhämta och sedan ge sig in i striden när skeppet kommer ut på andra sidan är en tänkbar strategi.

Huvudvapnen är missiler och mot-missiler för att skjuta ner motståndarens missiler. Att ha kärnladdningar i vapnen är närmast standard. På väldigt korta avstånd går det att skjuta på varandra med kanoner av olika slag, mot sådana finns det inga motmedel annat än pansar.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Nu vet jag inte om jag skulle designa det precis så, för tycker egentligen att mäta avstånd och flytta markörer osv är lite tröttsamt, men det låter ju rätt mycket som Classic Traveller, Mayday och Triplanetary.

Men skulle antagligen titta lite på Range and Cover från Burning Wheel en del och bygga något på samtidigt valda handlingar, positionering och hur ex missiler kanske inte så mycket handlar om att träffa sitt mål alltid, eller inledningsvis ialf, utav mer bryta av och begränsa rörelsefrihet.
 
Top