Nekromanti [Space Hulk] - Tyranid: Work in Progress

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag tröttnade ganska snabbt på Warhammer 40k, när jag insåg att en "komplett armé" skulle ta såpass lång tid att måla - om jag målade på mitt sätt - att jag aldrig skulle bli klar. I min värld är målningen en stor del av hobbyn.

Så, nu när jag har Space Hulk, vars enheter har den distinkt positiva egenskapen att de faktiskt bara finns i begränsat antal, så kunde jag givetvis inte hålla penseln borta.

Detta är min första Tyranid. Jag har experimenterat en del med toningar, inks och brushing, och är definitivt inte färdig ännu, men jag har inget annat för mig - så enjoy.

Jag lär posta fler bilder när den är färdig, och sedan kanske även på övriga. Blir jag riktigt nöjd kanske jag orkar skriva en "guide till målning Krank-style".


Just nu är jag givetvis inte nöjd med svans-och-ryggsköld, de har knappt blivit ordentligt grundade. Det finns massor av ställen som behöver snyggas till med lite finlirande vit drybrush. Jag hade tänkt göra ögonen röda också. Överväger att göra något med klorna, eller så får de vara som de är. Bottenplattan har jag inte rört.

Å, och det sitter greenstuff jag inte målat på än mellan över- och nederdelen av huvudet. Med lite tur syns det inte alltför tydligt.



Och, och alla bilderna har utsatts för mild bildbehandling; jag saknar ordentlig ljuslåda och får därmed fixa ljusnivåer och sådant i efterhand, så att det ser ut ungefär som det faktiskt gör i verkligheten. Har också photoshoppat bort en del bakgrundsmök; jag fotar mot ett vitt A4 och från vissa vinklar syns det...
 

Attachments

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Jag tycker att den är snygg. Det ska bli intressant att se hur den blir med målad ryggsköld och lite mer levande ögon. De delar du målat nu ser lite döda och fossiliserade ut, vilket kommer bli mycket bättre när den är klar såklart.

Råkade du bryta av tungan, förresten?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Vitulv said:
Jag tycker att den är snygg. Det ska bli intressant att se hur den blir med målad ryggsköld och lite mer levande ögon. De delar du målat nu ser lite döda och fossiliserade ut, vilket kommer bli mycket bättre när den är klar såklart.
Vänta dig inte alltför mycket; det lär aldrig bli någon GW-stil på det hela. Ögonen ska få en liten smula rött, men inte jättemycket - de kommer aldrig att... "pop out", så att säga.

Ryggskölden får vi se vad som händer med, just nu är jag osäker som fan.

Vitulv said:
Råkade du bryta av tungan, förresten?
Uh? Vettefan om just den här hade nån tunga. Det är väl möjligt att jag gjorde det, men jag är sjuuuuuukt emot alla former av hängande tungor på såna här grejer så jag sörjer nog inte om jag råkat göra det. Tungor blir liksom... tja, det är svårt att komma ifrån GW's comicbook-look när man tvingas ha med dem att göra.

Ett par av de andra modellerna har ju tyvärr tungor det blir svårt att göra något åt; jag får försöka måla dem lite diskret...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Fast tungan är ju en rätt central del i hela Genestealer-konceptet...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Den odödlige kejsaren said:
Fast tungan är ju en rätt central del i hela Genestealer-konceptet...
De kan väl hålla den innanför munnen! Jag vet att jag gärna inte låter mitt fortplantningsorgan hänga och dingla i stridssituation...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Men det är ju EXAKT det som är poängen. De vill sticka dig med sin tunga i strid.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Den odödlige kejsaren said:
Men det är ju EXAKT det som är poängen. De vill sticka dig med sin tunga i strid.

Men tungan är fuuuuuuul. Mina tyranider kanske är snabba på tungan, så de inte sträcker ut den förrän de kommer ganska nära? Och så kanske de har en tunga som är mer diskret färgad, så att folk inte ser "åhå, titta, en lysande tunga!" när den väl kommer...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Hajlajta med nått benigt eller brunt, så blir nog ryggskölden svinsnygg. Jag gillar att din tyranid inte är rosa eller turkos eller grön, den ser läbbigare ut på det viset, på något sätt.

Själv kommer jag väl måla mina i någon elak chockorange oavsett, för jag älskar att måla med klara färger. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Foggmock said:
Hajlajta med nått benigt eller brunt, så blir nog ryggskölden svinsnygg.
Hade en annan tanke först, men mörkare brun/ben/grejs tror jag på. Från början hade jag tänkt använda en nermörkad variant av "dusk grey", typ grått med lite blått i. Charmig färg, men såhäe i efterhand förstår jag inte hur jag tänkte och kan inte motivera mig till att måla så.

Foggmock said:
Jag gillar att din tyranid inte är rosa eller turkos eller grön, den ser läbbigare ut på det viset, på något sätt.
Javisst! Och inte är den blå eller lila heller. ärligt talat, hur kommer det sig att de flesta som målar figurspelsmodeller och sånt verkar satsa mer på nåt som verkar passa i typ smurfarna än nåt som ser läskigt/coolt/skitigt/realistiskt ut?

Foggmock said:
Själv kommer jag väl måla mina i någon elak chockorange oavsett, för jag älskar att måla med klara färger. :gremsmile:
haha =)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
ärligt talat, hur kommer det sig att de flesta som målar figurspelsmodeller och sånt verkar satsa mer på nåt som verkar passa i typ smurfarna än nåt som ser läskigt/coolt/skitigt/realistiskt ut?
Det vet du redan, för det har du sagt: för att det är svårt. Det är svårt att hantera klara färger och starka highlights på ett bra sätt, så jag misstänker att det är bakgrunden till den typen av målning.

Sedan tycker jag att det är snyggt, men jag gillar ju å andra sidan serietidningsestetik.
 
Top