Nekromanti Space Alert - The first missions!

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
På begäran så postar jag en videorapport från vår första omgång med Space Alert. Vid det här laget så har vi redan kört ett gäng simuleringar, men jag hade inte lyckats få kamera eller mikrofon riktigt på plats tills dess.

Så här kan det alltså se ut:

Försnack och presentation
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/C3poywbcBVk"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/C3poywbcBVk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Action Round
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Di3j08zZZEk"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Di3j08zZZEk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Resolution Round
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Ba4-af7DQ4I"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Ba4-af7DQ4I" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Spelet var SVÅRT! Men kul, vi hade tänkt spela några uppdrag, men sedan visade det sig att vi hade hållt på i sex timmar! Vi hade kunnat hålla på längre, fast Robin skulle upp tidigt på morgonen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hahahaha! Fan vad häftigt!

Filmerna fångar verkligen precis den känsla som jag föreställde mig att spelet skulle ha: Först när man ska planera draget så blir det lite rörigt och organisationsproblem; några är lite enspåriga och kör sitt eget race, andra är lite tystlåtna och passiva, osv, men sedan så tycker man att man får lite ordning på saker och ting och känner att man börjar få koll på läget. Mot slutet så blir alla alltmer nöjda med hur rundan kommer att fortlöpa och är nästan på väg att gratulera varandra för en välförtjänt seger i förtid, och när rundan är över så sitter alla med ett belåtet leende på läpparna och känner förtröstan inför hur händelsena kommer att utspela sig.

...och sedan går allt åt helvete på en gång, då något litet missförstånd i inledningen växer sig större och större som ett rullande snöklot och får hela organisationen att falla ihop som ett korthus. Folk skjuter mitt ut i tomma luften, tömmer kanonerna på energi så att dessa inte längre fungerar när det väl behövs och börjar snubbla omkring i korridorerna och slösar bort sina handlingar; varpå allt mer och mer går ifrån en representation av det väloljade maskineriet i Star Trek för att istället alltmer börja likna Helan & Halvan i rymden.

När saker och ting började fuckas upp för er så kunde jag inte låta bli att skratta. Det var precis sånt jag hoppades att spelet skulle frammana.

---

Ett stort tack för att du spelade in den här videon, och ett tack till alla medverkande. Jag har läst reglerna och tagit del av en massa diskussioner och recensioner på boardgamegeek, men det här var ett sådant där spel som jag bara var tvungen att få se "in action" för att riktigt kunna grokka hur det skulle upplevas.

Det ser rejält coolt ut, alltså. Jag gissar dock att det är ett spel som vore ren tortyr att spela med en viss typ av människor.

Jag hoppas att jag får spela det här någon gång.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Grymt bra spel faktiskt. Men det var kul att se sig själv i detta... Jag måste gå en snällhets kurs för jag verkar fan skit elak i dessa videos.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Jag tycker att Arvid ska ha lite credd för att han vågade lägga ut video från den omgången när han sabbade allt från runda två och framåt :gremwink:

Aproligt spel iallafall
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Lexx said:
Verkar riktigt fräckt, har läst lite om det på www.boardgamegeek.com så jag är sugen. Var köper man billigast? :)
Jag köpte det på Goblin Games, men han var tvungen att ta in det från sin dyra distributör för att få in det till slut. Men där finns det på lager! :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rising said:
Hahahaha! Fan vad häftigt!

Filmerna fångar verkligen precis den känsla som jag föreställde mig att spelet skulle ha: Först när man ska planera draget så blir det lite rörigt och organisationsproblem; några är lite enspåriga och kör sitt eget race, andra är lite tystlåtna och passiva, osv, men sedan så tycker man att man får lite ordning på saker och ting och känner att man börjar få koll på läget. Mot slutet så blir alla alltmer nöjda med hur rundan kommer att fortlöpa och är nästan på väg att gratulera varandra för en välförtjänt seger i förtid, och när rundan är över så sitter alla med ett belåtet leende på läpparna och känner förtröstan inför hur händelsena kommer att utspela sig.

...och sedan går allt åt helvete på en gång, då något litet missförstånd i inledningen växer sig större och större som ett rullande snöklot och får hela organisationen att falla ihop som ett korthus. Folk skjuter mitt ut i tomma luften, tömmer kanonerna på energi så att dessa inte längre fungerar när det väl behövs och börjar snubbla omkring i korridorerna och slösar bort sina handlingar; varpå allt mer och mer går ifrån en representation av det väloljade maskineriet i Star Trek för att istället alltmer börja likna Helan & Halvan i rymden.

När saker och ting började fuckas upp för er så kunde jag inte låta bli att skratta. Det var precis sånt jag hoppades att spelet skulle frammana.

---

Ett stort tack för att du spelade in den här videon, och ett tack till alla medverkande. Jag har läst reglerna och tagit del av en massa diskussioner och recensioner på boardgamegeek, men det här var ett sådant där spel som jag bara var tvungen att få se "in action" för att riktigt kunna grokka hur det skulle upplevas.

Det ser rejält coolt ut, alltså. Jag gissar dock att det är ett spel som vore ren tortyr att spela med en viss typ av människor.

Jag hoppas att jag får spela det här någon gång.
Ja, jag har läst iallafall ett inlägg på the geek om hur spelet suger med fel spelare.

Tyvärr så klarade inte webcamprogrammet mer än 20 minuter, så Resolution Round blev avhuggen. Men ja, vi blev fett shaftade. :gremsmile:

Vi kommer kanske filma nästa uppdrag också, det var väldigt lärorik att titta på sig utifrån... Fast förhoppningsvis med mer strategi. (Det är något väldigt trevligt med det här spelet, iallafall jag sitter och klurar på hur jag ska organisera skeppet nästa gång de låter mig vara kapten) Är det något speciellt du, eller någon annan, vill se nästa gång?

Mer fokus på brädet? Info om vilka hot och handlingar som kom i spel? Eftersnack? Spelgruppen recenserar, tekopp med ekorrfattning?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Är det något speciellt du, eller någon annan, vill se nästa gång?
Mer fokus på brädet? Info om vilka hot och handlingar som kom i spel? Eftersnack? Spelgruppen recenserar, tekopp med ekorrfattning?
Jag tycker inte att man ska försöka visa så mycket av brädet. Det roliga för mig som betraktare är inte att få se spelet utan själva spelupplevelsen. Men jag hade gärna hört lite eftersnack och kommentarer i efterhand.
 
Top