Nekromanti Spöken?

Boldtaar

Warrior
Någon som har något bra ideer för hur man kan hantera spöken regelmässigt i Eon. Tänker nu mest på Mundana och inte andeplanet.

Fundera naturligt vis på att använda skräck reglerna som var med i Fenix och även att kanske vissa spöken kan använda psykotropiska besvärjelser.

Hittar inget i vandöda & nekromanti kan det komma med i Schamaner & Drömvandrare?

man kanske kan ta lite inspiration från Skuggan i V&N.

Magiska och heliga vapen är det enda som kanskada dem. Eventuellt kraftigt minskad skada från ickemagiska vapen, men lutar åt det första. Har aldrig läst sckräckreglerna, men kan tänka mig att man blir ganska skraj om man ser ett spöke. Man kan också driva bort ett spöke med andestrid eller nått i den stilen. För mig är det självklart att iallafall mäktiga spöken behärskar magi, isåfall Skototropi och Psykotropi.
//Purgatory

Du kan ju kolla det som står om dem i kapitlet om schamanism i regelboken, men annars borde det nog anpassas efter omständigheter och behov eftersom det finns såpass lite information.

Överlag kan jag dock säga att de lär vara väldigt svåra att skada eller tas hand om på annat sätt av någon annan än ett medium eller en schaman (eller möjligen en psykomantiker eller demonolog), eftersom de saknar fysisk form och troligen kan "retirera" helt in på andeplanet vid behov.

Har du något exempel på vad du ska ha spöket till blir det nog lättare att komma med förslag, fast det som står i regelboken antyder att det enda farliga de egentligen kan göra är att skrämmas.

Vissa (långt ifrån alla) nekrotopiska förmågor i Vandöda & Nekromanti kan nog funka som "spök-krafter"... Så titta lite där efter idéer...

Annars håller jag med, psykotropiska besvärjelser i större eller mindre utsträckning...
Info om just spöken är det dåligt med i Eon-litteraturen, hoppas det tas upp i schamaner & drömvandrare, och hoppas att den modulen kommer inom en någorlunda överskådlig framtid... Det är nog modulen jag längtar efter mest..

Men ska jobba vidare... (Jobba natt är... "kul"...)
Natti natt...

Back