Nekromanti Spöken i WWII

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Funderar på att skriva en serie äventyr för tyska soldater under andra världskriget, där de kommer möta något de inte är tränade att slåss mot..

Jag hade tänkt att börja med några vanliga äventyr, utan övernaturliga saker, för att sedan gradvis smyga in läskigheterna. Få spelarna att tvivla och undra vad som egentligen händer. Det är systemlöst, och det är inte tänkt att någon ska veta att det rör sig om skräck när vi börjar. För om de då upptäcker sin döda kamrat Meyer försöker de hitta logiska förklaringar till att han ligger död i en ventilationstrumma. Kanske de allierade är här? Istället för att, om de visste att det var ett skräckrollspel, genast misstänker den Onde och alla hans vänner. Poängen är att de ska söka logiska förklaringar (även som spelare och inte bara som rollpersoner) och sedan se dessa slås sönder.

Jag tänkte använda mig av spöken som elakingar, främst för att spelarna inte kan skjuta sig ur alla problem (vilket måste vara lockande för en grupp beväpnade soldater). Hur kan man vända skjutandet emot dem? Få dem att inse att vapen är inte lösningen? Att bara låta dem skjuta på spökena och inse att det inte funkar är ju ett sätt, men ja... något utöver det.. Hmm, nåja.

I alla fall, jag har aldrig använt mig av spöken förut, och vad jag vet har vi inte gjort det i spelgruppen tidigare. Våra fiender har så gott som alltid varit i fast form. Detta gör att jag är lite osäker på hur man ska använda spöken. Hur ska de "attackera" spelarna? Hur skall de undvikas? Hur skall de fördrivas? Hur använder man spöken på bästa sätt ur skräcksynpunkt?

Jag hade tänkt att större delen skulle utspela sig i ett övergivet underjordiskt komplex, med allt vad det innebär. Instängda, ihopträngda, stressade och med viss klaustrofobisk underton.

/Mattias
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Jag läste i min eminenta bok "The Woeful Second World War" (eller kanske "The Frightful First World War") om en massa såna saker. Bl.a. ett kompani som hade en ledare som alltid tog dem ur faran, men en gång förlorade de honom i strid. Men senare när de hade tvingats in i ett Foxhole och fienden var precis på väg så dök den ledaren upp och tog dem i säkerhet, och försvann.En annan var en lastbil som körde förnödenheter, som plötsligt blev stoppad av en officer som sa att han var på väg ut på ett minfält och guideade honom över genom att gå framför bilen och visa vägen. När han kommit över med förnödenheterna till de tacksamma soldaterna frågade de hur han hade kommit över minfältet, och han beskrev officeren som hade guideat honom. Då bleknade soldaterna och berättade att det lät mycket som deras döde officer..Historierna är säkert inte så här. Men ändå, det här är allt jag minns.
 

teofagus

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
21
Location
Stockholm
"The Bunker" funkade inte riktigt för mig: nazister som pratar cockney?! (och uniformerna var lite lustiga...) Upplösningen var heller inte lyckad. En äldre film i samma genre är annars Michael Manns (Heat, Manhunter, Miami Vice, osv) "The Keep" (sv. titel "Satans borg"). Den har en hel del intressanta idéer även om den blir lite för "kosmisk" på slutet. "The Bunker" är i mångt och mycket en rip-off på den.


Någonting i stil med sf-filmen "Event Horizon" kunde kanske vara något: spökena tar formen av det individen fruktar mest. I nazisternas fall kanske något av deras offer eller deras mer ariske och tursamme kusin (tänk Alexander Lukas) som till skillnad från rollpersonen blev antagen till SS och som alltid hånat och drivit med rollpersonen. Eller kanske ett judiskt monster som kommit för att utkräva hämnd: en (astral?) golem eller en övermänniskojude? En död kamrat som dog genom rollpersonens försummlighet? Eller vad nu nazister kunde tänkas vara rädda för...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,538
Location
En mälarö
>Eller vad nu nazister kunde tänkas vara rädda för...

Brittiska commandos kanske...? /images/icons/grin.gif

/Anders
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
The Bunkers grundidé

Nej jag håller med om att filmen i sig inte var den bästa, men jag tycker att grundidén (soldater instängda med något övernaturligt) är klart värd att spara och använda.

Ja, varför pratar de engelska? Om de nu ville ha engelska kunde de väl låta allt utspela sig i en allierad grupp. Hela filmen hade lite B-filmskänsla, kändes gammal. För att inte tala om de trailers som var innan filmen, jag höll på att ge upp själva huvudfilmen bara på grund av de trailers de visade. Men ändå var det skådespelare som Kevin Spacey, som annars brukar göra rätt bra filmer. I en trailer alltså, inte filmen. Men att uniformerna var knas såg jag inte, men det är kanske detaljer bara den insatte ser? /images/icons/hairy.gif

Att spökena är individuella kanske är en idé att spinna vidare på, fast jag ser nog hellre att alla spelare får samma beskrivning (om någon inte har en idé hur man sköter olika beskrivningar till olika spelare på ett snyggt sätt). Nu har jag inte sett Event Horizon, ve och fasa, så jag vet inte vad som händer. Blir de bara skrämda, och i panik ser de till att dumheter sker, eller händer det något annat med dem?

Köpte CoC idag, och såg att det stod lite om spöken där så jag ska kolla upp det lite nogrannare. Dominate person fanns med på exempelspöket, och det skulle kanske göra sig bra.

Mattias
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,538
Location
En mälarö
>...och uniformerna var lite lustiga

Vad var det för lustigt med dem (har inte sett filmen alltså)? Var det de klassiska missarna med felaktiga gradbeteckningar och ordnar o.dyl eller?

/Anders
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Hmmm, det där låter lite som filmen "The bunker".

Här är ett utdrag ifrån baksidan:

"1944. En grupp krigströtta tyska soldater flyr de allierades styrkor och tar sin tillflykt ner i en öde pansarvagnsbunker.

Med oroväckande lite ammunition kvar gör de sig redo att möta fienden, väl medvetna om sina minemala chanser att överleva. I sin desperation hittar de en labyrint a underjordiska gångar, men räddningen visar sig vara deras värsta mardröm..."

Du kanske ska se den, då kan du kanske få lite idéer.
 
Top