Nekromanti Spåra

Malkavian

Veteran
Joined
26 Jan 2001
Messages
32
Location
Krokek
Hur lång tid tar det att spåra/lokalisera en telefon?

Hur lång tid tar det innan polis/företag vet vem det är som vart inne på en VR sida på laglig eller olaglig väg?
 

Jools

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
136
Location
Halmstad, Sverige
Angående telefonen
Om det tar, vad är det, 30 sekunder i alla filmer idag så borde det inte ta särskilt lång tid när n2 utspelar sig =)

Yeah. Er, "Give us some money, you old bag."
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
men filmerna är inte så himlans verklighetstrogna.

jag har för mig (det betyder inte att jag vet) att tiden faktiskt inte spelar någon roll eftersom fbi har något som kallas "lock in trace". när man ringer skickar man massa ampere genom linjen, när någon lyfter luren i andra sidan kopplas en resistor in som sänker strömmen. prova att ta bort resistorn, ringklockan kommer ringa hela tiden under samtalet men folk som ringer dig kommer inte att behöva betala något. vad lock in trace gör är att den drar på extra mycket ström i telefonlinjen så att skurkens resistor inte kan dra bort tillräkligt mycket och därigenom går aldrig telefonlinjen "låg" (skurken kommer inte att kunna lägga på, telefonen kommer hela tiden att ringa även om han lyft den). därigenom har fbi i stort sett hur mycket tid på sig som hellst, om då inte skurken råkar vara en elak lite elektriker som fattar galoppen och stoppar i (med gummihanskar!) två koppartrådar i telefonjacket (ja, telefonnätet har egen ström, det är oberoende av resten av världen, du kan ringa även om resten av husets alla proppar har gått) som han sedan kopplar till en.. glödlampa eller liknande som kommer att dra sheizmycket ström (gämfört med vad som behövs) och kanske i förbifarten kortsluta fbi's dator. [color:red]=o)</font color=red>

men det lär nog inte funka på mobiltelefoner [color:red]=o)</font color=red>, det jag försöker säga är bara att det kanske inte måste gå till som det gör i filmerna. antagligen har neotechpolisen också någon motsvarighet till lock in trace.

observera att det är olagligt att slita bort resistorer i era telefoner. telia ser er.

smaffy är jag. blä.
[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
30 sekunder med nummer-presentatören Anita (köpt i kosken runt hörnet)så får jag numret på den som ringer med första ringsignalen.
Nu kan man ju slå in en kod så att AXE växeln inte sänder numret men det borde dock vara möjligt att lägga in i växeln att alla som ringer på det bevakade numret (t.ex. SOS) blir kollade oavsett om man tryckt in spärr koden eller inte. Sedan finns det ju nummer som man får vara anonym då man ringer det kan man dock aldrig vara riktigt säker på att man är men det borde uppdagas av någon förr eller senare och då tar det hus i helvete.

Vad kan man då göra för att skydda sig.
Man kan använda sig av en stulen telefon (som man bör lämna efter samtalet)

Mobil telefon är svårare att pejla in men inte omöjligt (vet man numret så går det att pejla in även då man inte använder den måste dock vara på slagen)

Hack sig in i tele nätets dator så att datorn sänder fel adress (man blir nog spårad då man hackar sig in i datorn dock)

Koppla om i kvarters "växeln" (tror dom kallas plint1*1*0.2m mettal lådor brukar stå vid trottoarerna) ganska enkelt bara att ändra 2 kablar med varandra sen kan man sätta sig i grannhuset ringa, ta lite popcorn och vänta på att säkerhets styrkan ska göra sin ljusshow på den gamla gnälliga tantens hus mitt över gatan (man bör dock avlägsna sig ganska snart då säkerhets styrkor inte tycker om att bli lurade)

Det finns nog fler sätt att undgå att bli spårad på men det var dom ända vi fick lära oss på våran
utbildning: "Rollspelare mot maktens korridorer" ;)
 

Flyby

Veteran
Joined
21 Jan 2001
Messages
33
Location
Luleå
Det finns en hel "community" med folk som "cruisar" telesystemen. De kallar sig för phreaks eller phonephreaks. De har ett otal "boxar" som gör olika roliga saker med dagens telenät. Dessa boxar kan t.ex. skicka tonerna som en mynttelefon skickar när man lägger i ett mynt, vilket resulterar i att man kan ringa gratis. De har naturligtvis också byggt en box som motverkar 'Lock in trace'. Denna fungerar så att man sänker strömmen, så man kan lägga på iallafall.
Jag skulle iallafall när jag spelleder köra så att de kan spåra ett samtal från hemtelefon direkt. Det man då kan göra är att ringa från någon annans telefon, eller från en stulen mobiltelefon.
Mobiltelefoner kan redan idag lokaliseras med en metod som kallas triangulering. Hur denna fungerar vet jag dock inte, men år 2059 kan man nog lokalisera en mobiltelefon väldigt enkelt. Kanske har dom tom. implementerat GPS som standard i mobiltelefonerna =P

// Flyby
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
triangulering fungerar så att man tar ut riktningen signalen kommer ifrån i från två olika platser, sedan drar man så att säga en linje i de riktningarna och där de möts finns signalen.
På detta sätt kan man spåra en mobil telefon redan idag, även om den inte används, det räcker med att den är påslagen.
För exempel på detta läs Andy McNabs "Fjärrkontroll" ("Remote Control").

Så de så!
 

Gusman

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
56
Location
Stockholm, Norra
Nja.
Det fungerar nog inte riktigt så om man skall vara noggran.
Bas-stationerna kan idag inte pejla en mobiltelefon, det krävs lite mer för det. :)
Dom kan möjligen känna av nord, syd, väst eller öst beroende på hur antennen är uppsatt.
Men genom att mäta mottagen effekt ifrån kringliggande bas-stationer kan man räkna ut vart mobilen befinner sig,
på några hundra meter när.
Så ju tätare bas-stationerna står desto bättre kan man beräka läget.

// Jörgen

"He who runs away, lives to run another day!!"
 
Top