Nekromanti Spåntråd: chrullcosa

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Om några ospecifierade enheter tid tänkte jag dra igång en kampanj baserat på Carcosa.
Jag hoppas på en lång, storslagen kampanj där rollpersonerna kan få chansen till att gå från förslavade murder hobos till fria, rika murder base owners. Om det är en oas av frihet, rättvisa och trygghet eller en maskin som drivs av ond magi och tortyr får spelarna själva avgöra.

Men ska man spela med Carcosa så måste några saker redas ut:
* Carcosa innehåller 13 raser av män(niskor) i olika färger:
Ben, Blå, Brun, Dolm, Grön, Gul, Jale, Lila, Orange, Röd, Svart, Uleld, Vit.
Jag tänkte försöka dela upp dem i olika kulturer och funderar på om jag ska göra om dem till lite andra raser också. Grön skulle kunna vara tex Aztek-inspirerade och eventuellt skulle de kunna vara Aztek-inspirerade Ödlemän. Orange skulle kunna vara baserade på Australisk urbefolkning, eller kanske nomadiskt hyenafolk.
Jag vet inte, vad låter mest spännande? Behålla dem som människor i olika färger eller göra om dem till något annat? Vilka kulturer är självklara att ha med som inspiration?

* Ska man använda sig av Carcosas rätt märkliga tärningssystem.
För er som inte vet så har alla på Carcosa bara X antal tärningar som HP. Vapen gör också X tärningar. Innan varje strid slår man på en tabell för att avgöra vilken typ av tärningar det rör sig om. Ett monster eller rollperson kan alltså ha 1d4 HP i en strid för att nästa gång ha 1d12. Ditt svärd kan göra 2d4 i skada idag men 2d10 imorgon. Ett 30HD monster kan alltså ha en medel HP på 75 (om det blir d4) eller 195 (om det blir d12).

* RAW så innehåller Carcosa två klasser: Fighters och Sorcerers, där den sistnämnde är som Fighters men kan använda sig av märkliga och onda ritualer för att förhoppningsvis skaffa sig makt.
Jag funderar på att istället använda:
- En klass. Alla kan utföra ritualer om de bara tar sig tid till att försöka. Klassen är i stort sett en Fighter.
- Två klasser: Fighters och Magic-Users. Alla kan fortfarande använda ritualer, men Magic-Users har tillgång till Lägre Magi, vilket i stort sett gör dem till D&D-magiker med mer begränsad spell list. Eventuellt är de mer baserade på Alv-klassen än MU.
- En öppen. Vid varje level kan man välja mellan att utöka sina vapenkonster alternativt (lägre) magiska konster.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Jag vet inte, vad låter mest spännande? Behålla dem som människor i olika färger eller göra om dem till något annat? Vilka kulturer är självklara att ha med som inspiration?
Jag har en tendens att bli lätt förvirad över vilken färg folken är om det och kultur är den enda skillnaden på dem. Så jag hade gjort om dem till annat. Aztek-inspirerade Ödlemän låter coolt och Hyena män är alltid nice :gremsmile: Jag hade behållit ben männen eftersom de är creepy men jag hade speciellt sätt till att ändra de som är av färger som inte finns på jorden eftersom de är så svåra att beskriva eller visualisera. Försök beskriva skillnaden mellan två färger som inte finns liksom: "Öh.. De är mer blåaktiga liksom..."

Ska man använda sig av Carcosas rätt märkliga tärningssystem.
Det verkar som om det mest lägger till en massa rullande precis innan strider så jag hade skippat det.

- En klass. Alla kan utföra ritualer om de bara tar sig tid till att försöka. Klassen är i stort sett en Fighter.
Den här är rätt trevlig :gremsmile:

- Två klasser: Fighters och Magic-Users. Alla kan fortfarande använda ritualer, men Magic-Users har tillgång till Lägre Magi, vilket i stort sett gör dem till D&D-magiker med mer begränsad spell list. Eventuellt är de mer baserade på Alv-klassen än MU.
Men eftersom jag gillar magi så tycker jag den här låter bäst. Jag hade kört på alv-klassen så de blir mindre mesiga boknördar och mer Elric.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
God45 said:
Jag vet inte, vad låter mest spännande? Behålla dem som människor i olika färger eller göra om dem till något annat? Vilka kulturer är självklara att ha med som inspiration?
Jag har en tendens att bli lätt förvirad över vilken färg folken är om det och kultur är den enda skillnaden på dem. Så jag hade gjort om dem till annat. Aztek-inspirerade Ödlemän låter coolt och Hyena män är alltid nice :gremsmile: Jag hade behållit ben männen eftersom de är creepy men jag hade speciellt sätt till att ändra de som är av färger som inte finns på jorden eftersom de är så svåra att beskriva eller visualisera. Försök beskriva skillnaden mellan två färger som inte finns liksom: "Öh.. De är mer blåaktiga liksom..."
Äh, Uleld är ju en blanding mellan Ultra och Eld, Jale är Blek Jade och Dolm en blanding av blå och Uleld. Om man dessutom ser till att de har en ganska lättgreppad kultur så blir det nog inte så svårt att skilja på dem: "Javisst ja, Uleld var ju Aztekerna och Dolm var vikingarna, då vet jag!".

Ska man använda sig av Carcosas rätt märkliga tärningssystem.
Det verkar som om det mest lägger till en massa rullande precis innan strider så jag hade skippat det.
Lägger ju till en hel del slump också. Det mesta tärningsrullandet kan också förberedas, precis som jag idag ofta har förberett HP-slumpandet när jag spelleder.

- En klass. Alla kan utföra ritualer om de bara tar sig tid till att försöka. Klassen är i stort sett en Fighter.
Den här är rätt trevlig :gremsmile:
- Två klasser: Fighters och Magic-Users. Alla kan fortfarande använda ritualer, men Magic-Users har tillgång till Lägre Magi, vilket i stort sett gör dem till D&D-magiker med mer begränsad spell list. Eventuellt är de mer baserade på Alv-klassen än MU.
Men eftersom jag gillar magi så tycker jag den här låter bäst. Jag hade kört på alv-klassen så de blir mindre mesiga boknördar och mer Elric.
Om jag har med Lägre Magi som funderar jag på att göra den lite mer kostsam och oberäknelig. Flitigt magiskt användande kan leda till saker som mutationer och liknande, även när det "bara" är lägre magi som används.

Ett tredje öga som gör all magisk text läsbar, men all vanlig text oläsbar ska vara ett möjligt resultat av dagligt magic missile-kastande.

En sak som jag glömde bort när jag skrev första inlägget är ju att Carcosa är en psionisk plats. Vem som helst KAN ha tillgång till Psioniska krafter (men de slumpas dagligen för vilka man har tillgång till) och ett möjligt alternativ skulle ju vara att uttöka de krafterna och ha en klass som har lite mer kontroll över dem.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Raser
De raser som finns tillgängiga för spelarna ska vara mänskliga.
Hela tanken med Carcosa är att man är människa och att de olika färgerna beror på genmanupilation för att människorna ska passa i olika offerriter.
Du kan ha med andra raser som ormmänniskor etc, men de ska INTE vara PC-raser.
Om du vill skilja de olika raserna åt föreslår jag att du tar dig en titt på rollspel som skiljer olika mänskliga folkslag åt:
- Conan the RPG från Mongoose
- Planet of Adventure från SJ Games
- Astonishing Swordsmen and Sorcerers of Hyperborea
- EON (?)

Använd tärningssystemet!
När Stövelkatten spelledde Carcosa tror jag att den enda förändringen vi gjorde var att dela upp vapnen i tre kategorier: small, medium, large; som påverkade sannolikheten för vilken tärning man skulle använda.
Systemet är AWSUM och fungerar mycket bättre än man tror att det ska göra.
Som när vi skulle skjuta en brontosaurus (jag vet att de inte heter så) i baken för att den skulle bli skogstogig och rusa genom en pallisad; vi slog att brontosaurusen hade d4 som HD, vapnet hade d12, vi critade och jättedinosaurien stendog. :gremsmile:

Klasser
Jag kan bara säga att det inte är så meningsfullt att spela sorcerer i Carcosa. Ritualerna är så svårgenomförbara och har dessutom ofta meningslösa effekter att det inte är kul.
Så jag tycker att din tanke att ändra på klasserna är bra. Hur du ska ändra har jag däremot ingen åsikt om.
Vill du ha med nedtonade magiker föreslår jag att du tar en titt på Five Ancient Kingdoms där magikerna är kraftigt nedtonade (inga fireballs eller sånt bjäfs).
Tänk även på att man har psionics i Carcosa.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
anth said:
Raser
De raser som finns tillgängiga för spelarna ska vara mänskliga.
Hela tanken med Carcosa är att man är människa och att de olika färgerna beror på genmanupilation för att människorna ska passa i olika offerriter.
Du kan ha med andra raser som ormmänniskor etc, men de ska INTE vara PC-raser.
Om du vill skilja de olika raserna åt föreslår jag att du tar dig en titt på rollspel som skiljer olika mänskliga folkslag åt:
- Conan the RPG från Mongoose
- Planet of Adventure från SJ Games
- Astonishing Swordsmen and Sorcerers of Hyperborea
- EON (?)
Finns ju ingen anledning till varför de inte ska kunna ha genmodifierat fram ödlefolk att offra istället för bara gröna människor.
Och ingen anledning varför inte en rollperson skulle kunna vara en ödleman.
Regelmässigt tänker jag mig att det inte ska vara någon särskild skillnad på dem (annat än de regelskillnader som finns i Carcosa då. Röda män ska givetvis ta dubbel skada av Väte-baserade attacker och Orangea bara halv skada av potassium-baserade attacker...).

Använd tärningssystemet!
När Stövelkatten spelledde Carcosa tror jag att den enda förändringen vi gjorde var att dela upp vapnen i tre kategorier: small, medium, large; som påverkade sannolikheten för vilken tärning man skulle använda.
Systemet är AWSUM och fungerar mycket bättre än man tror att det ska göra.
Som när vi skulle skjuta en brontosaurus (jag vet att de inte heter så) i baken för att den skulle bli skogstogig och rusa genom en pallisad; vi slog att brontosaurusen hade d4 som HD, vapnet hade d12, vi critade och jättedinosaurien stendog. :gremsmile:
Jo, jag lutar nog starkt åt det håller. Antingen får jag försöka få tag på Carcosa-tärningar eller så får jag hacka några egna tärningar.

Klasser
Jag kan bara säga att det inte är så meningsfullt att spela sorcerer i Carcosa. Ritualerna är så svårgenomförbara och har dessutom ofta meningslösa effekter att det inte är kul.
Så jag tycker att din tanke att ändra på klasserna är bra. Hur du ska ändra har jag däremot ingen åsikt om.
Vill du ha med nedtonade magiker föreslår jag att du tar en titt på Five Ancient Kingdoms där magikerna är kraftigt nedtonade (inga fireballs eller sånt bjäfs).
Tänk även på att man har psionics i Carcosa.
Jag har heller inte riktigt sett varför man ska spela Sorc i Carcosa, annat än att om man verkligen hittar "rätt" ritual när man kan använda den så MÅSTE någon spela Sorc. Känns bara dumt, så att ge alla möjligheten att offra 20 Röda Barn för att försvaga Den Onda Guden och kanske befria Den Muterade Skogen känns vettigare.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull said:
En sak som jag glömde bort när jag skrev första inlägget är ju att Carcosa är en psionisk plats.
Det finns någon mutantklass i Tales of the Grotesque & Dungeonesque, som i sin tur bygger på Mutant Future.
Det kanske kan vara något att titta på.

chrull said:
Jag har heller inte riktigt sett varför man ska spela Sorc i Carcosa, annat än att om man verkligen hittar "rätt" ritual när man kan använda den så MÅSTE någon spela Sorc.
Du skulle kunna låta magikerna vara svaga, men även titta på ritualerna i DnD4 för att ritualer ska kännas roligare.
Varning: att ha med en "Five Ancient Kingdoms"-magiker som har tillgång till DnD4-ritualer skulle fungera utmärkt i de flesta OSR-kampanjer, men kommer antagligen inte att kännas som Carcosa alls.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Varför inte sno bitar från magisystemet i Warhammer fantasy där magi har en rejäl chans att fucka upp en med mutationer och uppmärksamhet från mörka gudar och grejer.

Small but Vicious dog översätter redan hur magi funkar till ett D&D liknande system: Länk

Och här är Mutations tabellen från Realms of Chaos: Slaves to Darkness boken: Länk
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
God45 said:
Varför inte sno bitar från magisystemet i Warhammer fantasy där magi har en rejäl chans att fucka upp en med mutationer och uppmärksamhet från mörka gudar och grejer.

Small but Vicious dog översätter redan hur magi funkar till ett D&D liknande system: Länk

Och här är Mutations tabellen från Realms of Chaos: Slaves to Darkness boken: Länk
Ska kolla Vicious Dog, har redan en hel bok med random mutationer :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
What Went Wrong? är grym :gremlaugh:

Important Question #2: Are you a goddamn sorcerer?
Important Question #2b: Why the fuck are you a sorcerer?
Seriously, what the hell is the matter with you? If you don’t have a good in-character justification everyone at the table will assume you’re some sort of creepy-ass sicko.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Jaa, Carcosa! :gremlaugh:

Jag vet inte, vad låter mest spännande? Behålla dem som människor i olika färger eller göra om dem till något annat? Vilka kulturer är självklara att ha med som inspiration?
Förmindel så, jagtycker att det är bäst med dom som människormed knasiga färger. Det somär bäst skulle nog jag tyck ärom dom kulturerna beror mer på vilken by och område änpå färg. Tillexempel nära Icy Wastes såär alla lite Skyrimviking sådär, pälsar och ringbrynja och klossiga svärd. Och i junglerna såär dom olika... omdet spelar nån viktigt roll såkan ju en by vara azteker och en olmeker och en maya och sådär. Inte föratt jag kan seskillnad på en olmek... :gremcrazy:


Ska man använda sig av Carcosas rätt märkliga tärningssystem.
Använd dom reglarna för hit dice men inte fö rvapnen, sägerjag. Detär det bästa, det tarbort mesta krånglet och i längden såblir det samma i matten är jag rätt säker, att bara ha HD-biten somatt ha också vapnen menarjag. Sen också såär ju den biten mer ihopkopplad med resten med läkning och utmatning ochsånt.


En klass. Alla kan utföra ritualer om de bara tar sig tid till att försöka. Klassen är i stort sett en Fighter.
Detta ärbästa tycker jag av dom atlernativen som du hade. Vanliga D&D-magin tycker itne jag passar alls i Carcosa, iställetså skulle jag isåfall göra så skillnaden på Sorcerer och Fighter äratt, Sorcerer får psionic krafter (isåfall istället föratt man slår fördet då).
Samtigdigt då såtycker jag det ligger nått i klasserna som dom är iboken, det kännsrätt för settingnen med Lovecraft ochallt att manmåste ha lärt sig uttala dom hemliga orden särskilt. Sånasaker.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Dungeons & Dinosaurs

Någon som har tips på beskrivningar av små bosättningar/dungeons som enkelt kan passas in på Carcosa?
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Re: Dungeons & Dinosaurs

Det är svårt för, Carcosa är ju så jäkla olikt valig fantasy. Dyson antarjag att kännerdu redan till? Han har massa bra kartor iallafall. För innehållet i dungeonsen så skullenog jag ta ett par timmar med dungeon stocking tabellen i Moldvay/Mentzer och slåfram det fast med Carcosamonster :gremlaugh: Specials dykerupp sådär lagomt ofta och då kan dom vara blodröda stoder med onda glyfer eller ett Snake Man labb eller vadsom passar.

Det kanske inte låter mycket till tips men i pratktiken såär den tabellen alltid inspirerade för mej :gremlaugh:

Tillägg: denna kartan tyckerjag verkar passa bra till Carcos, den är iochförsej väldigt linjär. Fastatt eftersom den är liten sågör inte det såmycket skillnad tror jag. Man kan tillexempel läggatill grejer i den som gör attman vill gå mellan dom olika delarna, spaken som öppnar ett rum kanske är i rum i enannan koridor osv.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Dungeons & Dinosaurs

Kräkla said:
Det är svårt för, Carcosa är ju så jäkla olikt valig fantasy. Dyson antarjag att kännerdu redan till? Han har massa bra kartor iallafall. För innehållet i dungeonsen så skullenog jag ta ett par timmar med dungeon stocking tabellen i Moldvay/Mentzer och slåfram det fast med Carcosamonster :gremlaugh: Specials dykerupp sådär lagomt ofta och då kan dom vara blodröda stoder med onda glyfer eller ett Snake Man labb eller vadsom passar.

Det kanske inte låter mycket till tips men i pratktiken såär den tabellen alltid inspirerade för mej :gremlaugh:

Tillägg: denna kartan tyckerjag verkar passa bra till Carcos, den är iochförsej väldigt linjär. Fastatt eftersom den är liten sågör inte det såmycket skillnad tror jag. Man kan tillexempel läggatill grejer i den som gör attman vill gå mellan dom olika delarna, spaken som öppnar ett rum kanske är i rum i enannan koridor osv.
Tomma kartor har jag gått om. Det var mer dungeons med faktiskt fyllning eller framförallt: beskrivningar av NPCs i en bosättning jag var intresserad av.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
God45 skriver carcosa ritualer mm

Staden vid kullen

Staden vid kullen grundades av kung Ramiel den odödlige (Fighter nivå 10) och några av hans äventyrar kumpaner. Ramiel är den enda av dem som fortfarande lever och han är en gammal, gammal man. Hans namn kommer från den kraftrustning han bär när han försvarar staden och som han brukade bära på sina äventyr. Hans dotter, Ilaal (Fighter nivå 5), styr nu staden som prinsessa.

Staden vid kullen har cirka tvåtusen invånare som alla är gröna män och kvinnor, de flesta av kaotisk läggning. Staden består av flera trä och sten hus innanför en ringmur av oförstörbar svart sten som är 40 meter hög. Muren byggdes av Ramiels gamle kumpan Lars som var en mäktig magiker. Muren är så lång att staden inte har soldater nog att patrullera eller vakta hela muren och deras fält är alla innanför muren. Muren har ingen traditionell port utan en högteknologisk skärm av laser som kan startas och stängas av av befolkningen.

Intressanta platser:

Hela staden är byggd runt ett enorm tempel till Uvhash, blodguden. Templet är byggt inuti ett kraschat rymdvarelse rymdskepp av Ramiels gamla äventyrar grupp. Rymdskeppet/templet har flera aktiva laserkanoner som översteprästinnan kan kontrollera. Flera stjärnvampyrer vilka frammanas och kontrolleras av översteprästinnan kan också finnas i templet. Översteprästinna är Sara den röde (Sorcerer :gremcool:.

Staden har ett enorm bageri som har planetens bästa bagare. Petrovol är så bra på vad han gör att hans "special" bröd fungerar precis som läkande drycker. Detta eftersom han använder blodet från oskulderna som offras i templet när han bakar special brödet.

Staden har ett imponerande colosseum där frivilliga slåss till döden i blodiga dueller för stora pengar mot varandra eller olika monster. Arena mästaren Harold är en sur gamma gubbe med ett träben, en krok hand och två cyber ögon (Fighter nivå 3). Nuvarande mästarinnan är Karla Merlon (Fighter nivå 5)

Staden har en stor marknad för genomresande köpmän där det mesta kan köpas och säljas. Den mest kända handlaren är dock den bofasta Ariel Blond (Sorcerer 3), en människa från en annan värld som handlar med avancerad teknologi och "magiska föremål". Ariel vill också kidnappa folk och tortera dem till döds i magiska ritualer, men hon verkar trevlig och lite blyg. Hon kommer bjuda in en spelarkaraktär på te som säkerligen inte har sömngift i det.

Saker som pågår:

Ramiel håller på att försöka göra sig själv odödlig genom att laga en maskin som kommer flytta hans själ in i sin dotters kropp. Han kommer försöka hyra in spelarkaraktär till att hitta ett datorkort i det närliggande "Smärtgrottan" som han tror kommer laga maskinen. Datorkortet är inte verkligt utan är ett rykte spritt av hans dotter Ilaal som fått reda på vad hennes far vill göra och inte är glad.

Nämnde jag att det pågår blodiga offer av oskulder till Uvhash, blodguden? Inte? Ok. Det pågår blodiga offer av oskulder till Uvhash, blodguden! Målet är att frammana stjärnvampyrer (som är bad mojo) och sedan kontrollera dem. Offren är sanktionerade av prinsessan, kungen och utförs av översteprästinnan Sara.

Det finns en motståndsrörelse som försöker stoppa blodsoffren av oskulder. Den leds av Jocobi (nivå 1 fighter). De är inkompetenta och kommer bli hittade och mördade... Om inte spelarkaraktären hjälper dem. De kommer kanske försöka rekrytera spelarkaraktärerna genom att erbjuda dem en ljussabel som betalning.


Stats för saker:

Ramiel den odödliges rustning: Det är mer eller mindre en Space marine rustning. +5 full plate, livsuppehållande system som gör att bäraren inte behöver äta, sova eller dricka. Rustningen är också power armour och ger +2 styrka.

Ljussabel: Svärd. +2 mot chaos.

Magiskt bröd: Som en läknings dryck.


Ritualler:

Stjärnvampyrs ritualerna som Sara den röde kan och utför.

Frammana stjärnvampyr: Ta en grön oskuld av kvinnligt kön. Bind henne på ett altare av metall. Hacka av hennes händer och fötter. Magikern samlar sedan upp hennes blod, dricker hälften av det och målar sitt ansikte med resten. Magikern dansar sedan naken förutom en dräkt gjord av mänskligt skin under två timmar runt altaret.

Kontrollera stjärnvampyr: Ta en grön oskuld av manligt kön. Häng honom upp och ner exakt tre meter upp från golvet. Skär ut hans ögon så att han blöder sakta till döds ur ögonhålorna. Magikern sätter sig sedan och mediterar under det droppande blodet under en timme för att sedan yttra ett enda ord.

Binda stjärnvampyr: Ta tre gröna oskulder av valfritt kön. Bind dem vid altare av trä. Skär upp deras handleder och låt dem börja blöda till döds. Samla upp blodet i en kopparbägare. Magikern dricker sedan av alla deras blod i en enda munfull och mumlar sedan magiska ord under ungefär en minut.

Straffa stjärnvampyr: Ta en grön oskuld av kvinnligt kön. Bind fast hennes kropp och huvud vid ett altare. Bind hennes armar och ben till fyra dragdjur som man sedan bränner med ett hettat järn ett i taget så att hennes lemmat slits av. Magikern skär sedan upp offrets hals, tar ett par droppar blod därifrån och målar en prick i sin panna innan hon dansar runt offret sjungandes oheliga ord.

Skicka bort stjärnvampyr: Magikern skriker tre ord och skär en stjärnform i sitt eget skin.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Re: Dungeons & Dinosaurs

Hum, ja. Det borde nog jag hafattat :gremtongue:
Jag försker hitta på nått senare :gremlaugh:
 
Top