Nekromanti Spånande funderingar...

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Hej.

Låt säga att man har ett system där färdigheterna, liksom i Star Wars D6, mäts i antal T6:or. Ponera vidare att man har ett begränsat antal Grundegenskaper med värden mellan 1-6. Så, då var en enkel grund lagd. Nu är det så att för att slå ett färdighetsslag satsar man valfritt antal T6:or för aktuell färdighet (taket för hur många T6:or man får satsa är ens färdighetsvärde. Har man t ex 3T6 i att "Slå någon på käften" får man satsa maximalt 3T6). Sedan adderar man värdet för aktuell Grundegenskap som Färdigheten baseras på (just "Slå någon på käften" baseras i detta system på Grundegenskapen Fysik). Målet med färdighetsslaget är antingen att övervinna en Svårighetsgrad för det man vill göra, eller att övervinna resultatet för en eventuell motståndares färdighetsslag.

Ok, här kommer poängen: Ju mer man satsar, desto större är risken att man råkar ut för ett "Kapitalt Misslyckande" (motsv. "Fummel" i andra rollspel). Ett KM innebär att resultatet av ens färdighetsslag halveras. Villkoren för ett KM är olika, beroende på hur mycket man väljer att satsa i förhållande till ens färdighetsvärde.

Låt säga att man har 5T6 i en färdighet och 3 i Grundegenskapen den baseras på (Grundegenskapsvärdet är "Naturlig Förutsättning" och Färdighetsvärdet är "Kompetens"). Väljer man att köra fullt ut och satsa 5T6 måste resultatet av färdighetsslaget, dividerat med antal tärningar, vara lika med eller överstiga 6 per tärning. Satsar man 4T6 är motsvarande tröskel för KM 5 per tärning. 3T6 ger KM 4 per tärning o s v. Som den vise redan insett underlättar ett högt värde i Grundegenskapen som Färdigheten baseras på, eftersom varje poäng "sänker" nödvändigt värde att uppnå på en av ens satsade tärningar med ett steg.

Jolle ska slå Boffkillen på käften. Jolle har 7T6 i "Slå någon på käften" och Boffkillen har 5T6 i "Försvara sig mot slag på käften". Jolle satsar 5T6 (2 under maxsatsning), och måste alltså slå ett resultat som innebär att snittvärdet på tärningarna minst blir 4 per träning för att undvika KM. Jolle har 3 i Fysik (som "Slå någon på käften" baseras på) och Jolle har 4 i Smidighet (Som "Försvara sig mot slag på käften" baseras på).

Färdighetsslag: Jolle slår 3+4+2+2+1= 12 (Satsade tärningar) + 3 (Fysik) = 15.

Beräkning av snittvärde: 15/5 = 3

Jolle får ett snittvärde på under 4 per tärning (3) och drabbas alltså av KM. Resultatet av färdighetsslaget halveras (15/2) till 8 (7,5 avrundat uppåt).

Boffkillen inser att han inte behöver satsa så jäkla mycket. Han satsar 2T6, vilket innebär att han måste uppnå ett snittvärde på minst 3 per tärning för att undgå KM. Boffkillen slår:

Färdighetsslag: 4+3 = 7 (Satsade tärningar) + 4 (Smidighet) = 11

Beräkning av snittvärde: 11/2 = 6 (5,5)

Boffkillen vinner alltså mätningen av Färdigheter med +3 (11-8) och parerar med lätthet Jolles högersving.

Är man riktigt bra kan man klara av saker, även om man råkar ut för ett KM. Vad KM innebär fär varje individ beror alltså på hur bra han/hon är på färdigheten som tillämpas (samt hur mycket som satsas).

Nu var detta endast en spontan idé som jag inte tänkt igenom så mycket, men jag tror på ett satsningssystem där "Fummelrisken" eller liknande ökar för hur mycket man satsar. Har ni några spånanden om satsning och misslyckande som kan vara värda att fundera över?
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Missat något?

Intressant, men jag gillar inte riktigt att ju bättre man är desto större risk är det att man klantar till det. I min värld så är det så att ju bättre man är desto mindre borde chansen vara till en fummel (eller KM som du nu vill kalla det)

Ett litet exempel:
Världsmästaren i ultimate fighting har 20T6 i "banka skiten ur folk" och han har med all sannolikhet också 6 i fysik. Han hamnar i slagsmål med den kaxige John Doe på den lokala krogen. John är inte riktigt lika skärpt och har bara 3T6 i "banka skiten ur folk" han är dessutom inte i lika god form och har bara 3 i fysik.

Världsmästaren bestämmer sig för att sätta John på plats ordentligt så att det inte händer igen så han satsar stenhårt med 10T6. Han måste alltså hamna på ett snitt som motsvarar 11, ett värde som är fullkomligt omöjligt att uppnå eftersom hans maximala resultat enbart kan bli 66, dvs. ett snitt på 6.6

Och hur ser det ut när en av världens farligaste människor i närstrid ständigt trampar på sina egna fötter men ändå lyckas spöa allt motstånd på något konstigt vänster.


Som den vise redan insett underlättar ett högt värde i Grundegenskapen som Färdigheten baseras på, eftersom varje poäng "sänker" nödvändigt värde att uppnå på en av ens satsade tärningar med ett steg.
Hur då? Det framgår inte alls av texten hur grundegenskapsvärdet skulle påverka det slutgiltiga resultatet på ett annat sätt än att höja det med egenskapsvärdet. Ingenstans beskrivs det hur grundegenskapen sänker det snittvärde som man måste uppnå. Den enda mekanik som framgår är att:

(XT6+GE-värde)/X = X+1

Som du ser så innebär detta att efter ett tag så kommer man aldrig att kunna göra något annat än att fumla. Missade att skriva något?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Spånat svar

Det känns som att man i varje given situation har ett optimalt antal tärningar att satsa. Alltså är det egentligen inget satsningssystem, utan en följd av sannolikhetsberäkningar. Jag tycker inte det känns så kul, och jag är ändå matematiker.

I allmänhet är jag inte mycket för satsningssystem, och jag har svårt att se poängen med det här också, tyvärr. Om man inte tjänar mycket på det ska man inte krångla till något så enkelt som att utföra en grundläggande handling, tycker jag. Det är samma sak med form/erfarenhetsregler.


/Dimfrost
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Re: Missat något?

Jag var nog lite otydlig angående risken att råka ut för KM (Kapitalt Misslyckande).

Om vi tar världsmästaren i Ultimate Fighting igen:

Han har 20T6 i "banka skiten ur folk". MEN snittet han måste uppnå för att undvika att råka ut för KM kommer aldrig att överstiga 6. Varför? Jo, jag utgår ifrån att om man satsar fullt (i det här fallet 20T6) så är KM-tröskeln alltid 6. Satsar han 19T6 är KM-tröskeln 5. 18 = 4. o s v. Världsmästaren kan alltså inte råka ut för KM om han satsar 15T6 eller mindre (då KM-tröskeln är 1). Jag hastade ihop mitt första inlägg, så det framgår kanske inte. Alltså, fummelrisken minskar egentligen ju bättre man är, samtidigt som man är överlägsen en motståndare som är mycket sämre. Dessutom är ett KM inte så farligt för världsmästaren, eftersom ett halverat resultat inte spelar någon större roll i relation till den kasse, kaxige John Doe. Hoppas det blev klarare nu... :gremsmile:

Och du har rätt, GE sänker ingenting, utan minskar bara risken att komma under aktuell KM-tröskel. GE spelar iofs mindre roll då man ligger på värden uppemot 20T6.

Tack för responsen, btw! :gremsmile:
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Re: Spånat svar

Hehe, det var bara en idé jag fick idag. Jag tyckte det var intressant med tanken att få ta i "överblaffemycket", men med en risk att misslyckas ordentligt. Sen ville jag försöka införa att effekterna av ett riktigt misslyckande är olika i relation till vilken som begår misstaget. En riktig mästare inom en färdighet kan t ex inte klanta till det lika mycket som en absolut nybörjare.

Men jag har inte funderat så mycket på hur det skulle funka i praktiken. Jag tror att det blir lite för mycket onödiga beräkningar som gör spelet segare. Jag ska fundera lite till och se om det finns några andra varianter för det jag vill simulera. Tack för responsen!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Mmm, ett ordentligt pölsystem, du tror inte att du kan baka in något med obegränsade tärningar där också?
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Re: Missat något?

Då blev det ganska så mycket klarare, det maximala snittet är alltså 6 oavsett vad man kan tänkas hitta på.

Dessutom är ett KM inte så farligt för världsmästaren, eftersom ett halverat resultat inte spelar någon större roll i relation till den kasse, kaxige John Doe. Hoppas det blev klarare nu...
Lite vidare respons på det här med KM, att få ett så kallat Katastrofalt misslyckande blir ju sällan så farligt att det egentligen kan kallas för katastrofalt. Vad sägs om att kalla ditt beskrivna system för fummel, tabbe eller något liknande och sen införa en helt ny mekanik för KM. När jag hör ordet katastrofalt så tänker jag i fallet om världsmästaren att han halkar på resterna av en utspilld drink, lyckas falla handlöst och när han ska ta emot sig själv i fallet så lyckas han få in den numera krossade ölflaskan han hade i handen under sin kropp och skär sig därmed fördärvad.

Hur en sådan mekanik ska fungera lämnar jag dock till dig att utforma.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Re: Missat något?

Vad sägs om att kalla ditt beskrivna system för fummel, tabbe eller något liknande och sen införa en helt ny mekanik för KM

Håller med. "Katastrofalt", eller "Kapitalt", låter som om man verkligen gör bort sig, och det gör ju inte en kille som satsar 15+ T6:or som halveras vid KM. Egentligen gillar jag inte min "lösning" för just fumlande, så jag ska fundera ut ett annat sätt att hantera just den biten på. Kommer att testa upplägget med några gamla rollspelspolare och se om jag kan få ytterligare input därifrån.

Tack än en gång för dina synpunkter. :gremsmile:
 
Top