DoD Spåna nytt monster med mig! Tema Hämnd!

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Jag kommer (troligen) att framstå som en småmätare (petimeter) men vågar min nacke med risken för att få huvudet avbitet. Så, jag tänker på kungen och stålsätter mig redan nu.

Jag föreslår ödmjukast att väga valet av ordet "nesligt" mot "nedrigt". Nesligt bär konnotationerna förargligt och förtrytsamt, ish. Spontant känns det inte som att något förtrytsamt skett. Nedrigt kanske bättre beskriver skeendet och samtidigt liknar orden varandra till formen, så det kan vara en väg. Jämte nesligt har ordet nedrigt å sin sida mörka konnotationer och en något arkaisk klang vilket kan bidra stilistiskt (killgissade Kakan, för han vet inte riktigt vad stilistiskt egentligen är). Samtidigt kan det låta litet Anderssonskans Kalle med nedrigt i fel kontext, så man får väl gå varligt fram även där.

Sådär, nu har jag alltså varit näsvis med icke mindre än två publicerade författare simultant. Då återstår det bara att säga: på edra platser, klara, färdiga - bit!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Och sen, om det inte är förmätet har jag några korrekturförslag av typen min egen redaktör brukar ge mig. Vill du inte ha dem så klicka inte på spoilern:
Jag vore en bräcklig själ om jag inte tog emot sådan hjälp från dig! Tack!

Jag har ändrat enligt korrekturen på de flesta ställena, gjorde lite annorlunda än föreslagit.

En sak som jag strävar efter är att Måns Skanke, mitt alter ego, ska uttrycka sig blommigt och omständligt, vilket "förklarar" några av de mer invecklade meningarna, men det är ju ett skyll som inte får gå ut över textens kvalitet! :)

Önskar du ditt namn med i listan över bollplank, så messa mig!

:)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag kommer (troligen) att framstå som en småmätare (petimeter) men vågar min nacke med risken för att få huvudet avbitet. Så, jag tänker på kungen och stålsätter mig redan nu.
Mycket bra input! Gjort!

Messa mig ditt namn om du vill ha med det i Bollplankslistan!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Kanske kan man hoppas på mer, i någon form? Ett litet bestiarie skrivet av någon som studerar hur just hämndens mörka kraft bryter fram i naturen och övernaturen, och förvränger både sinnen och kroppar.
Jag har fått så mycket bra input i den här tråden så att jag kan skriva ett nytt monster om hämnd till Fenix varje nummer i två år framåt eller nått sånt! :D Sen nån gång kanske sammanställa det hela till en "Fenix-special"!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Nu är vredern inskickad till Fenix. Jag hoppas att den kommer med i nästa nummer, men det är tydligen rätt fullmatat redan, så vi får se om Anders lyckas få till det med illustration och plats. Annars kommer den i nästa nummer!

Ni som inte skrivit era namn till mig får ert användarnamn under "BOLLPLANK FRÅN WRNU"!

Jag vill understryka att jag inte hade hittat på vredern utan er hjälp. Många av era inspel har gett inspiration och idéer så att monstret är mycket bättre än vad jag själv skulle kunnat hitta på.

Så fort jag har nästa Fenix i handen kommer jag att skriva nästa monster från den här tråden, och kommer att ha en omröstning om vilket ni tycker att jag ska skriva om, baserat på era förslag.

Tack för all hjälp! Vi siktar vidare på fler monster!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det är jag som ska tacka dig och alla som var med i tråden! Jag har nog aldrig skrivit en text med så mycket input, och det blir ju väldigt bra så det kommer jag att fortsätta med!
Jag var ju inspirerad av Storskövlarsvinet från MUA, som i sin tur var inspirerat av megasvinet från M2. Och det var nog inspirerat av Razorback.
 

Sunilor

Veteran
Joined
11 Oct 2021
Messages
9
Skuggängsling - Sitt dåliga samvete/ångest manifesterat som en skuggvarelse som förföljer en för en orätt man begått
 
Top