DoD Spåna nytt monster med mig! Tema Hämnd!

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Man skulle ju kunna vända på det också, och har ett monster som skapar hämndbegär hos sitt offer. Ett andeväsen som besätter offret och driver ett begär efter hämnd på något, en tidigare befintlig oförätt eller nästa gång offret smädas så skapas ett behov av hämnd som inte stillas förrän hämnden genomförts.

Eller så tvingas offret genomföra en hämnd på något som oförättat anden. Hämnas dess död, eller liknande.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Vedergäldare
Med sitt sista andetag förbannar en SLP som dödats av en RP ett mynt. Myntet är betalning för Vedergäldaren, en storväxt riddare av metall, som växer fram ur myntet. Vedergäldaren är långsam, kraftfull och enormt stryktålig. Dess värden beror på vilken metall myntet är - koppar, silver eller guld. Den har behornad hjälm och ett väldigt slagsvärd och rör sig långsamt men obönhörligt mot RPn. Den vilar inte förrän RPn också är död och vedergällningen gäldad, varefter den smälter bort.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Ja, då har jag lite att välja på ... en hel monsterbok kan vi skaka fram ur det här. :)
  • Erinyerna
  • Urkraft (typ hämdlystet vildsvin/razorback/storskövlarsvin)
  • Inugami
  • Gloson
  • Skrämmor
  • Hämndspöke
  • Revanant/obeveklig hämnare (golem eller odöd)
  • Myling
  • Lyktgubbe
  • Bjära
  • Strandvaskare/draug
  • Bortbyting
  • Stalo
  • Vedergäldare
  • EDIT: Paals hämndbesättare! Den är supercool oxå!
Av dessa gillar jag alla på olika sätt. Erinyerna kommer jag nog att vänta lite med, känner att jag behöver ge dem lite mer kosmologisk grund så att de inte "bara" blir ett monster på KP. Inugamin vill jag utforska lite mer, så att jag inte slentrianmässigt slänger på lite rollspelsord på en japansk myt. Likaså tänker jag kring Stalon, som låter som en awesome grej! Och Gloson får bli i nått annat nummer.

"Urkraften", Strandvaskaren och Vedergäldaren kittlar nerven mest just nu, av olika anledningar.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Jag fick ett uppslag till ett iofs mer Kult-osande monster, en vålnad som ständigt försöker leda dig vilse. Du tittar på dörren och tycker handtaget ser konstigt ut, ruskar på huvudet, nej det ser ut som vanligt. Du kliver mot gränden men tycker den vindlar åt fel håll, blinkar, nej det ser ut som vanligt. Du kliver under valvet - utan att se murgröne-reliefen som aldrig funnits där innan - och är slutligen i dess händer, i en vrång skenvärld av döda vinklar och anti-euklidisk geometri, av cirkelresonemang och förvirring, och hittar aldrig ut igen, dör till slut av svält i en värld helt fri från allt annat liv.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag fick ett uppslag till ett iofs mer Kult-osande monster, en vålnad som ständigt försöker leda dig vilse. Du tittar på dörren och tycker handtaget ser konstigt ut, ruskar på huvudet, nej det ser ut som vanligt. Du kliver mot gränden men tycker den vindlar åt fel håll, blinkar, nej det ser ut som vanligt. Du kliver under valvet - utan att se murgröne-reliefen som aldrig funnits där innan - och är slutligen i dess händer, i en vrång skenvärld av döda vinklar och anti-euklidisk geometri, av cirkelresonemang och förvirring, och hittar aldrig ut igen, dör till slut av svält i en värld helt fri från allt annat liv.
Cool! Jag fick tanken att det är en vålnad som besätter portar och dörrar, och använder dem för att leda offren vilse till sitt eget bo.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
334
Location
Fruängen
Bergfru

Dvärgarna grävde för djupt...det är sen gammalt ;)

Finns säkert en massa annat än dvärgar som kan ha retat upp henne också....någon skapade en damm som dränkte/torrla partier av grottan som inte skulle rubbats på detta sätt.....Mjölnaren ligger pyrt till ;)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Kanske en skuggvarelse nere i grottor. Döda äventyrare som i formen av en skugga förföljer den som tar sig ner och stör deras tillvaro. Så länge man befinner inom en ljuskälla så är man trygg. Man kan ana hemska skepnader i utkanten av ljuskäglan men de kan inte skada fysiskt. Men hamnar man i mörker sliter de isär de störande på hemskaste vis, en efter en. Kamraterna hör bara de fruktansvärda skriken och när de får igång facklan igen krävs ett starkt psyke för att klara av synen!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Vitjätte
Inspirerat av Moby Dick, den vita hjorten, de stora vargarna i Mononoke Hime mfl. Och flera inlägg ovan :)

Djur och monster beskyddas av väldiga naturandar, bländande vita exemplar i jättestorlek. Dessa naturandars uppgift är att beskydda sina skyddsdjur och deras skogar, hav och berg. De är stolta försvarare av naturens urkraft.

Men ibland räcker de inte till. Deras skyddslingar blir villebråd för människornas pilar. Deras skogar röjs för att bli åkrar, deras berg gröps ur för att blir gruvor och deras hav töms på fisk. Då blir beskyddaren en hämnare med glödande röda ögon, en rasande Vitjätte på jakt efter de usla människor som vanhelgat dess skydd. En hämndlysten Vitjätte är outtrötlig, envis och fullständigt hänsynslös. Dess instinkt att beskydda har förvandlats till ett kall att hämnas.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Fortsätt mata på med idéer! Jag måste tänka om litegrann, jag skämtar inte när jag säger att ni ger mig så mycket input att det kan bli en hel monsterbok. I alla fall en monsterserie i Fenix som kan gå i flera år! Men jag väntar lite med att välja vilken jag börjar med, och sen återkommer jag med en helt egen tråd för det monstret.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
En lite ofärdig tanke...
Ett monster av en väktartyp, typ dödsriddare eller liknande odöd, som när det besegrats första gången låser sig på den/de som besgrat den och återuppstår för att hämnas på dem men denna gången är den starkare än tidigare, sen återkommer den starkare för varje gång de besegrar den, jagandes dem för evigt... eller tills de lyckas klura ut just det speciella sättet den måsta dräpas på för att vila för evigt, typ dränkas/eldas upp/få skallen krossad... eller något mer kreativt. Man kan ju ha en tabell där man slumpar fram vilket är det permanenta sättet att dräpa den på.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Kanske en skuggvarelse nere i grottor. Döda äventyrare som i formen av en skugga förföljer den som tar sig ner och stör deras tillvaro. Så länge man befinner inom en ljuskälla så är man trygg. Man kan ana hemska skepnader i utkanten av ljuskäglan men de kan inte skada fysiskt. Men hamnar man i mörker sliter de isär de störande på hemskaste vis, en efter en. Kamraterna hör bara de fruktansvärda skriken och när de får igång facklan igen krävs ett starkt psyke för att klara av synen!
Tänker att det kan vara "guldgastar" som är fallna äventyrare som vill hämnas på alla som lyckas med det de själva inte klarade: att hitta skatten och undkomma med livet i behåll.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
En lite ofärdig tanke...
Ett monster av en väktartyp, typ dödsriddare eller liknande odöd, som när det besegrats första gången låser sig på den/de som besgrat den och återuppstår för att hämnas på dem men denna gången är den starkare än tidigare, sen återkommer den starkare för varje gång de besegrar den, jagandes dem för evigt... eller tills de lyckas klura ut just det speciella sättet den måsta dräpas på för att vila för evigt, typ dränkas/eldas upp/få skallen krossad... eller något mer kreativt. Man kan ju ha en tabell där man slumpar fram vilket är det permanenta sättet att dräpa den på.
Första gången är det såklart något litet fjompigt skelett som man sopar ur vägen utan vidare tanke. Femte gången den dyker upp, boostad fyra gånger, är man kanske inte lika kaxig... :devilish:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
En lite ofärdig tanke...
Ett monster av en väktartyp, typ dödsriddare eller liknande odöd, som när det besegrats första gången låser sig på den/de som besgrat den och återuppstår för att hämnas på dem men denna gången är den starkare än tidigare, sen återkommer den starkare för varje gång de besegrar den, jagandes dem för evigt... eller tills de lyckas klura ut just det speciella sättet den måsta dräpas på för att vila för evigt, typ dränkas/eldas upp/få skallen krossad... eller något mer kreativt. Man kan ju ha en tabell där man slumpar fram vilket är det permanenta sättet att dräpa den på.
Första gången är det såklart något litet fjompigt skelett som man sopar ur vägen utan vidare tanke. Femte gången den dyker upp, boostad fyra gånger, är man kanske inte lika kaxig... :devilish:
Det här är urcoolt! För extra dramatisk spänning så är det inte sin död som väktarbesten vill hämnas, utan att RP skändat det tempel/heliga lund/grav etc som den är satt att väkta.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Vildror/kummelhäxor
I forntiden sades det att man offrade till dessa systrar och prästinnor så att de kunde ledsaga krigare, jägare och de som dödats med vapen, till dödsriket. Men tiderna gick och nya läror trängde undan de gamla. Och äldre begravningsplatser föll i glömska. Fast systrarna blev kvar. Bundna med löften och blodsbunden magi. För att bli fria sina eder krävs de tusentals själar av dödsrikenas gudomligheter. Vildror är inte odöda, men inte heller levande. De är fångade i gränslandet där tiden saknar makt och åldrandet inte finns. Vildror dräper med hjälp av magi, och med vapen i hand.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag tänkte på hur hustomtar kan bli svinförbannade om man glömmer ge dem gröt. Att dom, som hämd, kan vända kossornas ben bakochfram, eller värre!
Kanske ett oknytt som tigger mat vid äventyrarnas lägereld, och som gör livet riktigt surt för dem om det inte får något gott.
 
Top