DoD Spåna nytt monster med mig! Tema Hämnd!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hej!

Jag skrev ju Landmanter i Drakar och Demoner i senaste Fenix. Det är kul att skriva nya monster, så till nästa nummer tänkte jag skicka in ett monster på temat hämnd.

Så jag tänkte att vi kunde spåna lite.

- Finns det monster redan som har det temat? Banshee kanske? Vad skulle banshee heta på svenska? Finns det något i svensk folktro?
- Snackar vi en odöd eller en manifestation av känslor? Eller nått annat?
- Vilka förmågor och attacker skulle ett sådant monster ha?

Hjälp mig komma igång! Alla som hjälper till kommer att anges som medskapare.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Erinyerna är great hämndmonster! Fruktansvärda anti-gudinnor som dyker upp när någon behöver bli hämnad på.
Jaha, det var ju en otroligt bra start! Det var de som sabbade för Sandman väl till slut?

Hur göra dem så att de känns "Drakar och Demoner"?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag gillar stora lite orimliga hämdmonster, som Hajen i de senare filmerna som skuggar flygplan. Alltså monster som aldrig ger upp, men som inte är direkt övernaturliga. Bara jäkligt envisa. Och livsfarliga. Typ ett jättevildsvin som konstant smyger i den mörka skogen, och rollpersonerna kan bara ana att det finns där, höra dess frustanden, se dess röda ögon på håll. Men det bidar sin tid. Väntar.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag gillar stora lite orimliga hämdmonster, som Hajen i de senare filmerna som skuggar flygplan. Alltså monster som aldrig ger upp, men som inte är direkt övernaturliga. Bara jäkligt envisa. Och livsfarliga. Typ ett jättevildsvin som konstant smyger i den mörka skogen, och rollpersonerna kan bara ana att det finns där, höra dess frustanden, se dess röda ögon på håll. Men det bidar sin tid. Väntar.
Vad fan ska ni komma med så här bra input måste jag ju skriva fler monster! :(

Razorback with a grudge. Princess Mononoke hade väl typ sånt?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jaha, det var ju en otroligt bra start! Det var de som sabbade för Sandman väl till slut?

Hur göra dem så att de känns "Drakar och Demoner"?
Jag tror att man vill göra att de har begränsningar som gör att man inte måste slåss mot dem. Om de måste följa artighetsregler kan man göra den där typen av ”Vi beter oss som karaktärer i en folksaga för det är effektivast” som är kul i Drakar.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Jag har läst en del tolkningar av den japanska myten om inugami där de används som familiarer eller bundna andar för att utkräva hämnd. Det återkommande temat brukar vara att den oförrättade inte tar vilken hund som helst och svälter och torterar till döds, utan en familjehund eller en hund de föder upp och tar hand om först. Resultatet av ritualen där hunden slutligen dödas och dess kvarlevor skändas är en vredefull och destruktiv ande som söker upp sin ägares fiender och sliter dem i stycken (vid midnatt, under nymånen eller liknande mystiska tider, inte mitt på ljusan dag). Tricket för att besegra dem utan att ta till exorcism eller välsignade svärd borde vara att få anden att minnas vad som hände med den och få den att vända sig mot sin mästare.
Även vanligt folk verkar kunna skapa en inugami om de bara vet hur och är villiga att göra vad som helst för att utkräva hämnd. Alla de gånger jag läst om inugami som använts på det här sättet har det varit kvinnor som skapat dem, vilket kanske inte är så konstigt eftersom en vanlig bondfru eller hemmafru inte har så många möjligheter att själv utkräva blodig hämnd mot till exempel en yakuzaboss.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Det återkommande temat brukar vara att den oförrättade inte tar vilken hund som helst och svälter och torterar till döds, utan en familjehund eller en hund de föder upp och tar hand om först.
Herregud om jag ska skriva den blir det jobbigt, jag som älskar mina hundar! Men det är ju en fantastiskt grej, det där med att först föda upp något med kärlek för att sedan döda och göra det till ett verktyg för hämnd! Wow!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Typ ett jättevildsvin som konstant smyger i den mörka skogen, och rollpersonerna kan bara ana att det finns där, höra dess frustanden, se dess röda ögon på håll. Men det bidar sin tid. Väntar.
Gloson är ett sjukt underskattat monster från nordisk folktro. Vassa borst på ryggen så att du blir upprättad när den springer mellan dina ben.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Skrämmorna i Bertil Mårtenssons fantasytrilogi är väl inne på samma tema? Den hämndlystne bygger ihop nån slags fågelskrämma (?) som förföljer dig dag och natt tills du slutligen bryter ihop i galenskap. Eller minns jag fel? Var länge sen jag läste böckerna. Minns att konceptet skrämde mig rejält när det begav sig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag tänker på spöket i skräckfilmen It follows som hela tiden förföljer sitt offer. Spöket går med rätt sakta steg men i och med att det rör sig hela tiden kommer det hinna ifatt förr eller senare om man själv inte rör sig hela tiden. Och när spöket väl är ifatt är du körd. Det skulle ju kunna göras som något slags hämndspöke.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Om man blivit oskyldigt anklagad för nått, tänker du? :D
Ja, hämdkopplingen är ju inte självklar i originalmyten. Men ett fantastiskt monster!


Edit: ha ha, såg inte felstavningen förren nu och kopplade inte alls. Jag skyller på mobilens rättstavningsfunktion...
 
Last edited:

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Det finns ett monster i Numenera som jag gillar. Offret får visioner om hur "hämnaren" rör sig genom världen på jakt efter den drabbade. Det ger en krypande "Terminator" känsla om att något hemskt kommer sakta men säkert mot en, och att man då och då får se att den är på väg, följer efter obeveklig och konstant.
Kanske det skulle funka för en odöd, eller kanske något skapat typ något Golem-liknande? Skapad för ett syfte, hämnas. Till slut måste man konfrontera sin hämnare i någon episk strid!
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Revenant är ju ett bra hämndmonster. Odöd som kommer tillbaka till liv bara för att hämnas på sina mördare eller andra som har gjort hen orätt. Och Revenanten återkommer igen och igen så länge de har en oförrätt att hämnas
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Myling är döda nyfödda barn som tar hämnd på modern. En variant är nattramnen som jag tycker andas mer Drakar och demoner.

Lyktgubbar brukar dyka upp om det skett någon oförrätt.

Monster kan också skapas av någon för att utkräva hämnd. Zombie och golem är inte så DoD:iga för mig, men jag skulle kunna tänka mig att en bjära funkar bättre, skapad av magisk kraft.

På samma sätt känns strandvaskaren - en död sjöman som inte fått en kristen begravning - så himla DoD:ig, men den skulle funka bättre om man klädde upp den som draugen.
 
Top