Nekromanti Spåna Ideér

jac

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
21
Location
Stockholm
Arbetar

Just nu ägnar jag minst 2 timmar om dagen till att spåna idéer och plöjja igenom rollspel, för inspiration och vägledning. Just för tillfället läser jag faktiskt Västmark, Krille, det måste ha varit minst 2 år sen sist jag gjorde det. Det blir en uppfräschning och jag måste säga att det är en schysst spelidé och jag förstår vad du menar med att mina önskningar finns i Västmark. Dock vill jag fortfarande skriva ett rollspel som också ska vara annorlunda, och inte "ett anorlunda" som liknar något annat. Jag kämpar vidare med att göra detta till något bra och roligt :gremsmile:.

Än sålänge har jag inte haft några extremt ljusa stunder som kommer sätta stilen för mitt grundkoncept, dock har jag en del idéer:

* Världen är viktig, men fortfarande vill jag inte lägga "spelmotorn" åt sidan, jag vill uppnå roliga, snabba, enkla men endå lagom avvägda regler gällande realismen kontra spelbarheten. Jag söker någonting som behåller Västmarks enkelhet men strävar mot Eons detaljism (realismen kommer på köpet) utan att det blir onödigt mycket av det plus att det ska gå snabbt som tusan att använda reglerna. Detta gäller främst stridregler och skador. Andra regler som "Att skapa en karaktär" ska också vara dundersnabba, dock skippar jag detaljismen här vad gäller alla värden, tabeller osv. Tyngden ska ligga på karaktärens person inte i vad han har för värde i "styrka". Sen har vi då magiregler och diverse som jag inte funderat såvärst mycket på en, det enda jag vill är att en magiker/trollkarl eller vad ni vill kalla det ska vara farlig och respekterad precis som en krigare vilket jag tycker saknas rent regelmässigt i många rollspel. Ni kanske totalt kommer såga idén men vänta tills jag skrivit reglerna :gremtongue:.

* Tidsåldern hör till människorna i mitt spel men det finns dvärgar och alver men de tillhör mera mystiken. Dock är dvärgarna lite mer vardagliga i och med deras handel, styrd av deras girighet, med människorna. Vad gäller orcher eller liknande har jag för tillfället uteslutit dem för jag just nu inte vill att rollspelet ska definiera ont och gott på ett konkret sätt.

* Som jag och Mörker talade om tidigare kommer jag försöka uppnå en underton av osäkerhet. Dock ska rollspelet inte bli något "Dark Age" rollspel. Jag har tänkt att simulera detta genom instabiliteten i världen. Vare sig denna värld är en planet eller en skiva, en kub eller en triangel så ska skalan vara ganska liten, ungefär som ett mindre Europa. Detta mindre Europa ska vara en anarki av något slag. Flera mindre riken och dömen, dessutom ska jag låta människan falla offer för naturens slump, man lever i en vild värld där naturen rspekteras som döden, det är inte bara att åka på närmaste landsväg för att komma till nästa land. Detta ska inte hindra äventyr och galenskaper utan snarare göra det lite mer spännande och farligt bara :gremsmile:. Detta kommer att utvecklas, det är fortfarande bara idéer.

* Den viktigaste idén jag har är nog att jag ska försöka bygga rollspelet kring ett antal noveller/historier jag ska skriva. Det är inte förens dessa noveller är skrivna som jag seriöst kan sätta mig ner och fundera på vad mitt rollspel verkligen är.

* Dessutom planerar jag att övertala några av mina goda vänner som är bra på att tecka att illustrera mina tankar och visioner av rollspelet, vilket jag tror kan vara till hjälp.

Allt det här är fortfarande bara idéer och en bit i mitt konceptpussel som förövrigt ser ganska opusslat ut än sålänge. Jag funderar på att låta detta rollspel bli mitt obligatoriska projektarbete tillsammans med mina noveller i tredje ring i gymnasiet. Detta innebär att jag har minst resten av andra ring, tills jag börjar tredje ring kvar till att bygga ett koncept. Därefter har jag hela tredje ring på mig att skriva rollspelet (alltså tid på både fritiden och i skolan att skriva detta rollspel). Kanske blir jag inte färdig i tid eller så kanske jag blir det, inget är helt bestämt. Som "topicen" sa: "Spåna idéer".

I övrigt fortsätt gärna skriva, ge kommentarer och bidra med egna idéer.

//Jac
 

jac

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
21
Location
Stockholm
Re: Arbetar

Eftersom jag var välldigt trött när jag skrev "Arbetar" posten så ska jag förtydliga några saker.

Spelmotorn:

Den kanske blev lite luddigt beskriven så jag ska sammanfatta den lite bättre. Huvudmålen är att kombinera snabbhet/enkelhet med trovärdighet och lagom detalj (detaljerna ska alltså ge en större realism men inte gå ut över snabbheten i systemet). Såklart kommer jag dra inspiration från olika andra regelsystem som jag gillar men det ska fortfarande inte likna dem praktiskt möjligtvis egenskapsmässigt.

Världen:

Aberopå det där med splittring, mindre riken och områden. Det ska leda till en småskalig anarki och till motsättningar mellan, och i länderna för att på så sätt göra befolkningen mer utsatt. I samspel med detta kommer naturen inte vara i människans makt som det kanske är i dagens samhälle (bortsett från naturkatastrofer som visserligen kan bero på människan). Naturen ska istället hota människan, skogarna ska vara farliga, dalarna djupa och bergen höga, fulla av farligheter spänning och mystik. Detta innebär i sin tur att världen är ganska outforskat och tämligen hemlig för människans öga vilket lämnar rum för roliga äventyrsmöjligheter. Samtidigt skapar detta en underton av ett hot som man inte riktigt kan greppa om, rädsla grundar sig ofta i det man inte känner till. Visst det har alltid funnits mörka skogar och farliga grottor i rollspel men här ska det bli mer påtagligt, man ska ha respekt för naturen. Ungefär som att man inte åker ut i ödemarkerna (kommer ej ihåg exakt vad de kallas) i rollspelet Mutant utan att förvänta sig fara. Men jag måste utveckla detta och avväga det så naturen inte isolerar länderna från varandra.

Ungefär åt det här hållet är allt påväg för tillfället. Det är framförallt världen som jag måste arbeta på, reglerna kommer vara det enklare, jämfört med världen, och det sista jag gör.
 
Top