Spåna ett äventyr tillsammans!

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Hej! Jag har feber på min solsemester och har därmed rejält tråkigt, och tycker det vore kul om vi i denna församling kunde spåna ett äventyr till slumpvis vald setting. Jag börjar med att slumpa en setting och tre ord till inspiration med hjälp av olika slumpgeneratorer.

Setting: Fantasy
Inspirerande ord: sökte, begärde, gravar.

Nästa person som skriver här får spåna vidare: Vad är uppdraget? Vem är uppdragsgivare? Varför?
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
248
Location
Jönköping
En grisbonde sökte efter en bortsprungen gris och fann en gravkummel. Han insåg fort att det var för stort och tungt arbete att gräva ut kummeln själv och bestämde sig för att söka efter hjälp. Han gick då till den lilla byns värdshus för att se om där fanns ett par driftiga äventyrare som han kunde övertala att hjälpa till. Nu sitter han på värdshuset och förhandlar om den summa pengar han begär för att visa vägen till gravkummeln.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Slumptabell för vad som hänt med grisen (T4)
1. Kidnappad av en grupp halvalvsrövare
2. Gått vilse i en labyrintisk grav tillhörande en gammal baron
3. Slukad av en gast som assimilerat dess väsen
4. Leker kurragömma med odöda svin
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Det finns en mystisk person i den lilla byn som känner till gravkumlet och som använder det för att gömma tjuvgods som hans banditkompisar tar från handlare som reser i trakten (efter tips från den mystiska personen). Denna person hör vad som håller på att hända och beger sig skyndsamt (och misstänkt) ut från värdshuset för att varna sina kamrater att de måste försvara gömstället. Banditerna gömmer sig i skogen, men kommer att bege sig till gravkumlet så fort de kan. Beroende på hur SL vill spela det kommer de fram innan rollpersonerna, eller när rollpersonerna begett sig in i gravkumlet.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Bossfight Grisen!

Den förrymda grisen har på grisars vis smaskat i sig vad helst den kommit över i gravkumlet..... I detta fall en massa krimskrams och kvarlevor (kanske en magikers) med diverse magiska förmågor,,,,detta har i sin tur transformerat grisen till en formidabel fiende....med bara en tanka.... ÄTA!

Någon får skapa en slumptabell för grisens "krafter genom att ha ätit magiska föremål"
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Någon får skapa en slumptabell för grisens "krafter genom att ha ätit magiska föremål"
Griskrafter 1T6
1. Blixtklöv. Framklövarna skjuter blixtar som bränner och bländar. (Av en magisk stav i en trollkarls grav)
2. Trynslem. När grisen ätit förruttnade kroppar blev dess slem levande och tränger sig ut ur trynet. Slemmet agerar som ett klibbigt rep med eget liv, och kan snärja personer i närheten som misslyckas med relevant tärningsslag. Den som blir snärjd av slemrepet dras mot grisens käftar.
3. Spiktänder. Alla kistspikar har grävt sig fast i grisens käftar och längtar efter att få sätta röta och rost i alla levande varelsers mjukdelar.
4. Glosögon. Svinets ögon spärras upp och blir stora som tefat. Svarta hål med en mjölkvit pupill. Relevant tärningsslag eller bli skräckslagen/hypnotiserad.
5. Rakbladsborst. Grisens borst har blivit skarpa som nyvässade knivar efter att den slukat en magisk kniv som en äventyrare haft med sig i graven.
6. Spökröst. Grisen viskar med en nästan mänsklig röst för att locka folk att följa med den ner i gravkumlet och bli dess nästa måltid.
 
Top