DoD Soundtrack

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
507
Då var soundtracket ute för nedladdning för backare, vilket väl är merparten av folket här, så vad tyckte ni?

Hello!

It's time to deliver another stretch goal from the Kickstarter to you, dear backers - an original soundtrack for Drakar och Demoner / Dragonbane, by Andreas Lundström (of Sweden Rolls fame) and friends!
Här är låtnamnen:
  1. Bane of the Dragon
  2. The Three Stags Inn
  3. Destiny
  4. The Quest
  5. The Dungeon
  6. The Funeral
  7. Tower of Sighs
  8. The Bard
  9. Longing for Home
  10. Sagan om Drakar och Demoner
  11. The Drakar och Demoner Saga (instrumental)
  12. Madre Deus
  13. Saltarello
Dom kanske finns på svenska också, vet inte.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Tung Matt Hoenig-känsla, alltså Baldur's Gate-musiken.

Och Balladen om drakar och demoner är ju superbra! Andreas har fått en fråga på Facebook om att lägga upp texten, så den dyker nog snart upp. Även om jag hör det mesta av vad Emily sjunger så är det vid något ställe där jag inte riktigt hör ... "sinistra"? Hmmm
 

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
Många spår fyller sin funktion. Det vill säga: Ha som bakgrundsmusik för att sätta stämning, men inte alltför varierat för att sno uppmärksamheten (förutsatt att ljudvolymen är låg).

Det finns dock en 'udda anka' i högen och det är Tower of Sighs. Här låter det som ett säckpipesolo som blivit helt fel och repeteras om och om igen. Det beror bland annat på tonkombinationen, men också att när säckpipan går från ljust till plötsligt mörkt blir tonens intensitet för de mörkare tonerna mycket starkare, vilket får det att låta falskt och oharmoniskt. Detta hänger troligen ihop med hur den digitala säckpipan är ihopsatt, så det är mindre Andreas Lundströms fel. ...samtidigt kan du använda Tower of Sighs som komisk effekt, exempel:

Ni närmar er ert mål. Ur dimman framträder en mäktig tornruin... Plötsligt bryts tystnaden av en säckpipemusikant som dansar förbi! :p

Bästa spåren (enligt mig):
• The Three Stags Inn
• The Drakar och Demoner Daga (intrumental)
• Madre Deus (Moder Gud)
• Saltarello (Italiensk medeltidsdans)
 

Drelis

Veteran
Joined
26 Jul 2017
Messages
45
Då var soundtracket ute för nedladdning för backare, vilket väl är merparten av folket här, så vad tyckte ni?



Här är låtnamnen:
  1. Bane of the Dragon
  2. The Three Stags Inn
  3. Destiny
  4. The Quest
  5. The Dungeon
  6. The Funeral
  7. Tower of Sighs
  8. The Bard
  9. Longing for Home
  10. Sagan om Drakar och Demoner
  11. The Drakar och Demoner Saga (instrumental)
  12. Madre Deus
  13. Saltarello
Dom kanske finns på svenska också, vet inte.
Låtarnas titlar finns bara i denna form :)
 

Drelis

Veteran
Joined
26 Jul 2017
Messages
45
Har lyssnat igenom det och det funkar ju som stämningsmusik. Bonus att en av låtarna var med en sångare. Trevligt att höra det sjungas om Drakar och Demoner :)
Kul att du gillade det! :)
 

Drelis

Veteran
Joined
26 Jul 2017
Messages
45
Tung Matt Hoenig-känsla, alltså Baldur's Gate-musiken.

Och Balladen om drakar och demoner är ju superbra! Andreas har fått en fråga på Facebook om att lägga upp texten, så den dyker nog snart upp. Även om jag hör det mesta av vad Emily sjunger så är det vid något ställe där jag inte riktigt hör ... "sinistra"? Hmmm
Oj! Matt Hoenig, det var stora ord! :) Tusen tack!!
Sinister, det ordet finns även på svenska, är jag rätt säker på...?
 

Drelis

Veteran
Joined
26 Jul 2017
Messages
45
Många spår fyller sin funktion. Det vill säga: Ha som bakgrundsmusik för att sätta stämning, men inte alltför varierat för att sno uppmärksamheten (förutsatt att ljudvolymen är låg).

Det finns dock en 'udda anka' i högen och det är Tower of Sighs. Här låter det som ett säckpipesolo som blivit helt fel och repeteras om och om igen. Det beror bland annat på tonkombinationen, men också att när säckpipan går från ljust till plötsligt mörkt blir tonens intensitet för de mörkare tonerna mycket starkare, vilket får det att låta falskt och oharmoniskt. Detta hänger troligen ihop med hur den digitala säckpipan är ihopsatt, så det är mindre Andreas Lundströms fel. ...samtidigt kan du använda Tower of Sighs som komisk effekt, exempel:

Ni närmar er ert mål. Ur dimman framträder en mäktig tornruin... Plötsligt bryts tystnaden av en säckpipemusikant som dansar förbi! :p

Bästa spåren (enligt mig):
• The Three Stags Inn
• The Drakar och Demoner Daga (intrumental)
• Madre Deus (Moder Gud)
• Saltarello (Italiensk medeltidsdans)
Tack! Kul att du uppskattar att jag verkligen försökt att få till musik som ger stämning men inte stör för mkt.
Tower of sighs är det faktisktraka motsatsen mot din teori - det är just för att det är en riktig inspelad säckpipa (irländska Uillean pipes, spelade av Stefan Kayat). Jag har gjort vad jag kan för att dämpa den hårda tonen som blev på låga D (har jag för mig att det var iaf), skulle jag gjort mer hade det låtit väldigt konstigt. Låten är en gammal traditionell irländsk låt som jag och Stefan tyckte passade och den har inte så många vändor så samma melodi ska inte återkomma så värst många gånger.

Kul att 3/4 av dina favoritlåtar är "värdshuslåtar"! Eftersom två av dem är s.k. bonusspår så blev det lite obalans iom att det nu typ är fem-sex låtar som kan klassas som värdshuslåtar, så kul att många av dem då är favoriter!
 

Drelis

Veteran
Joined
26 Jul 2017
Messages
45
Vi använde soundtracket som bakgrund i förra spelmötet men mycket bra effekt. Flera av låtarna satte sig i huvudet ganska snabbt. Väl godkänt i betyg!
Wow, tack! Så roligt att höra!! :)
 

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
Tack! Kul att du uppskattar att jag verkligen försökt att få till musik som ger stämning men inte stör för mkt.
Tower of sighs är det faktisktraka motsatsen mot din teori - det är just för att det är en riktig inspelad säckpipa (irländska Uillean pipes, spelade av Stefan Kayat). Jag har gjort vad jag kan för att dämpa den hårda tonen som blev på låga D (har jag för mig att det var iaf), skulle jag gjort mer hade det låtit väldigt konstigt. Låten är en gammal traditionell irländsk låt som jag och Stefan tyckte passade och den har inte så många vändor så samma melodi ska inte återkomma så värst många gånger.

Kul att 3/4 av dina favoritlåtar är "värdshuslåtar"! Eftersom två av dem är s.k. bonusspår så blev det lite obalans iom att det nu typ är fem-sex låtar som kan klassas som värdshuslåtar, så kul att många av dem då är favoriter!
Oj! 😮
Det var en oväntad överraskning som fick mig ändra inställning till låten.
Hatten av Andreas för gediget arbete! 🎩
 
Top