Soul Blazer / Terranigma

Spelledarn

Raven King
Joined
10 Dec 2019
Messages
12
Location
Örebro
Vi är i mitten av en Symbaroum-kampanj som är väldigt underhållande, men jag har redan börjat spåna lite kring nästa projekt.

1992 släppte Enix & Quintet ett rollspel till SNES som hette Soul Blazer. Sammanfattningsvis kan man säg att det gick ut på att världens alla djur och människor blivit tillfångatagna av mörka makter. Genom att besegra monster och försegla dem så återuppväcker du världen en bit i taget. Räddar du en smed kommer hela dennes smedja tillbaka, räddar du en vakt återskapas även dennes bro över floden, räddar du en get återskapas dennes hage.
I samband med att du återuppväcker världen får du sakta reda på vad som hänt och varför.

Jag är väldigt intresserad av att spelleda en kampanj med ett liknande tema. Spelarna kommer in i en värld mestadels öde förutom monster. Spelet kommer bestå av tre etapper som repeteras ett antal gånger:
1. Utforska närområdet och hitta revor i världen som släpper in monster.
2. Planera / anfall / besegra / överlev våg efter våg av monster som väller ut från revan, försegla den.
3. Interagera med NPCs och butiker och byggnader som återuppstått.

Ett gemensamt mysterium ska knyta samman allt detta. För att lyckas vill jag lägga krut på dels sympatiska och intressanta NPCs, samt riktigt tuffa, välbalanserade strider.

Systemet blir med all sannolikhet D&D 4e för det är optimerat för just denna typ av våg-baserade strider.

Vad tror ni? Roligt eller inte roligt att spela?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Jag gillar tanken och vet inte huruvida det gör sig bra i spel eller ej. Utifrån vad jag kan utröna så verkar det som att du lutar dig väldigt hårt mot soul blazer (första delen i trilogin) stämmer det?

Oavsett så får du gärna uppdatera hur det går och hur du tänker dig få igenom det. Jag gillar inspirationskällan.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Punkt 1 och 3 ser jag inga problem med! Men hur är 2 tänkt att fungera? En rad förberedda strider som man bara ska beta av hade jag nog inte varit så förtjust i. Mysteriet och de intressanta NPCerna däremot...
 

Spelledarn

Raven King
Joined
10 Dec 2019
Messages
12
Location
Örebro
Jag gillar tanken och vet inte huruvida det gör sig bra i spel eller ej. Utifrån vad jag kan utröna så verkar det som att du lutar dig väldigt hårt mot soul blazer (första delen i trilogin) stämmer det?

Oavsett så får du gärna uppdatera hur det går och hur du tänker dig få igenom det. Jag gillar inspirationskällan.
Tack, får se om spelgruppen nappar. Och ja, du har rätt. Terranigma är ett fantastiskt spel, men där återuppväcker du hela världen. Det är nog lite för episkt.

Jag tänkte lägga krutet på exempelvis en rejäl dal med kanske en större tätort som sakta återskapas / återföds. Less is more!

Kolla också in indiespelet Loop Hero för att se mer på temat.
Tackar! Spelet är nu på min Steam wishlist.
 

Spelledarn

Raven King
Joined
10 Dec 2019
Messages
12
Location
Örebro
Punkt 1 och 3 ser jag inga problem med! Men hur är 2 tänkt att fungera? En rad förberedda strider som man bara ska beta av hade jag nog inte varit så förtjust i. Mysteriet och de intressanta NPCerna däremot...
Bra fråga. D&D 4e (med förbättringarna från Monster Manual 3) är ju byggt för att taktiskt nöta sig igenom rum efter rum efter rum, snarare än att bara hantera enskilda strider. Problemet där är ju att spelarna när som helst bara kan retirera från en dungeon, vila, komma tillbaka imorgon. Dessutom är konceptet lite trött.

Min tanke här är att när spelarna väl hittat en reva och spanat in lite vilken typ av eventuella fiender som kommer därifrån, så kan spelarna förbereda sig och initiera punkt 2.

En våg fiender materialiserar sig på stridskartan och spelarna får försöka effektivt slå ut dem. Efter en kort paus kommer nästa våg och därefter nästa. Miljön ska givetvis vara byggd så att den kan användas för/mot spelarna, exempelvis med stup, syra, lava, eller annat.

Om spelarna lyckas slå ut alla fiender, inklusive eventuellt någon boss för svårare revor, så kan de försegla revan. Området blir lugnt, och en eller flera NPCs återföds (människor och djur), inklusive deras byggnader. Karaktärerna kan då rollspela, få reda på mer om världen, och få hjälp att uppgradera sin utrustning. Om vid något tillfälle spelarna retirerar, så nollställs monstervågorna. På så sätt blir det verkligen strid på liv och död, en känsla man sällan får i en Dungeon Crawl.

Om världen är mer inspirerad av Soul Blazer, så tänker jag mig att striderna är lite mer åt Final Fantasy Tactics eller Fire Emblem. Svår men rättvis taktisk strid. Därav att jag valde just D&D 4e som system: det har många svagheter när det gäller rollspelande, men när det gäller ren taktik är det svårslaget.

Jag har tänkt skippa XP, och helt enkelt ge spelarna en level per förseglad reva. Kampanjen ska sträcka sig från level 1 till 10. :)
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Nappade spelarna?

Jag älskar Quintet-spelen. Ditt äventyr låter också lite som Dark Souls, där monster droppar själar när de dör och bossar droppar ännu fler samt föremål eller dylikt som öppnar upp nya områden, fast här går själarna direkt till att bygga upp NPC:er. I Quintet-spelen är man oftast Guds utvalde kämpe, medan i Dark Souls är man en bara förlorad själ bland många andra, som kan bli den utvalde under spelets gång.

Ska spelarna närvaro i dalen vara ett mysterium? De första själarna man frigör kanske är andra äventyrare som kallats dit på liknande sätt, medan revans slut håller någon som hör hemma i dalen och kan ge ledtrådar om huvudmysteriet. Sen kan det öppna upp sig så att spelarna kan välja bland flera olika revor, med målet att lista ut orsaken till allt och sätta stopp för den om det går.
 
Top