Nekromanti Sorgset jubileum

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
O ja !

Jovisst går tiden fort !!
Tänk va´mycket man åxå har spelat...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>"tog emot en konkursbegäran för firman Lancelot Games HB."</I>

Stupade Lancelot pga. att spelen inte sålde eller för att
produktionskostnaderna var för stora? Annan anledning?

/Alexander Gyhlesten - Sörjer över Lancelot, hedrar minnet

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Sorgligt.

Jag mins att jag saknade Rubikon nå hemskt året efter.

Och nya Khelataargrejer. Fan vad jag skulle vilja se en ny Khelataarverre.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Stupade Lancelot pga. att spelen inte sålde eller för att produktionskostnaderna var för stora? Annan anledning?</I>

Flera anledningar. Lancelot kom ju ursprungligen till för att distributören (AB Jan Edman/Prince August Games) hade blivit av med Target och ville ha en ny spelproducent som kunde fylla hålet, och därför sammanförde folk och pumpade in pengar.
    Problemet var att hålet efter en koncern med omsättning på flera miljoner var mycket större än vad som kunde fyllas av ett litet handelsbolag eller två. Lancelots produktionstakt var jämförbar med Neos idag, rätt normalt för en producent av den storleken, medan vad Prince August ville ha och piskade på om var ett rollspel och två brädspel om året, samt en modul och ett nr av Rubicon varannan månad - helt orealistiskt med tanke på antalet inblandade.
    Pga dålig kommunikation lades det dessutom ner rätt mycket onödig tid och arbete på projekt som gjordes i princip (eller helt) färdiga och sedan lades ner, oftast för att Prince August blev osäkra på marknaden för dem men inte kom sig för att backa ur förrän i sista stund (och på den tiden fanns det ju ingen annan att gå till - Sverige hade bara två riktiga speldistributörer, Prince August och Target). Hos Lancelot kunde man inte känna sig säker på att en grej skulle komma ut förrän den hade lämnat tryckeriet.
    Spelen sålde hyfsat - utmärkt med dagens mått mätt - men alltså långt ifrån de Target-liknande volymer som hade behövts för att motsvara pengarna som pumpades in i dem. Sen hjälpte det knappast att försäljningen av svenska spel i storstäderna var helt centrerad kring Tradition, som ju ingick i samma koncern som huvudkonkurrenten och hade ett direkt intresse av att <I>inte</I> sälja spelen. Det gjorde att Lancelot i stort sett förblev ett landsortsfenomen.
    En kurva över Lancelots likviditet såg ut som en berg- och dalbana; förmögna en månad, utfattiga nästa, förmögna igen... Alla var rätt medvetna om att det bara behövdes <I>en</I> utebliven topp för att slå ut botten för ekonomin - och den kom senhösten '90 när en fransk samarbetspartner drog sig ur brädspelet 'Kung Arthur', vilket fick den tyske dito att göra samma sak. Lancelot och den engelske partnern hade då inte råd att trycka spelet längre (fast det blev tydligen utgivet senare; se <A HREF="http://www.spielarchiv.de/spiel/k/koenigartus/koenigartus.htm">här</A>) och då blev de plötsligt utan den produkt som skulle ha räddat julhandeln det året. Deras ekonomi återhämtade sig aldrig efter det. Man förhandlade en del under '91 om att köpa in svenska licenser till utländska spel - den egentliga orsaken att GDW's Loren Wiseman bjöds in som gäst till första MittCon var för ett deal om 2300 AD - men vid det laget var folk lite för bittra och utbrända för att verkligen kunna följa upp dem (en av delägarna bara försvann spårlöst i två månader; vi fick senare höra att han hade tagit ett jobb på en bensinstation för att komma bort och slippa tänka på hela skiten).
    När konkursen föll var den ursprungligen tänkt att följas upp av en reorganisation och omstrukturering av verksamheten, som skulle fortsätta men styras direkt av distributören (brädspelet Robin Hood kom ut efter konkursen, och <I>Wastelands' Sverige</I>, <I>Weamhis</I> till Khelataar och <I>Ritningens irrfärder</I> till Western gjordes alla färdiga efter), men hela spelmarknaden hade dykt under året och Prince August blev mer och mer tveksamma till om den verkligen var värd att satsa på längre. Till slut bestämde de sig för att inte fortsätta med den, nån gång hösten '92, och på sätt och vis var det väl först då som Lancelot egentligen dog.

Fast det bör också påpekas att det fanns två bolag inblandade - Anders Gillbring & co gjorde Western från sitt eget handelsbolag NRBS och använde Lancelot som varumärke (ungefär som när 101 Productions gav ut Viking under namnet NeoGames), och <I>de</I> kånkade aldrig; när Prince August drog sig ur avvecklade de bara bolaget under ordnade omständigheter.

--
Åke
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
>Pga dålig kommunikation lades det dessutom ner rätt mycket onödig tid och arbete på projekt som gjordes i princip (eller helt) färdiga och sedan lades ner

Vad kan det ha varit för typ av projekt månne?

/Anders
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: :´(

<I>Sverigemodulen med omslag och illustrationer *snyft*</I>

Speciellt om man betänker att de faktiskt <I>finns</I> - Håkan Jonsson, jag och Jens Jonsson (känd från Kult) ritade illos till modulen, nån kille som jag inte minns vad han hette ritade kartor, och Håkan gjorde ett airbrushad omslagsbild (en söndertrasad svensk flagga mot svart bakgrund).
Rävspel har dem inte, så vi har inte kunnat scanna dem, och vi vet inte var de befinner sig idag. Om de inte är bortslängda så ligger de väl och möglar i en byrålåda nånstans...

--
Åke
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>"Sen hjälpte det knappast att försäljningen av svenska spel
i storstäderna var helt centrerad kring Tradition, som ju
ingick i samma koncern som huvudkonkurrenten och hade ett
direkt intresse av att inte sälja spelen."</I>

Just det här stycket gjorde mig otroligt stött, att
Tradition var så inblandade i gröten gjorde mig förvånad.
De bidrog ju till stor del att företaget fick lägga ned,
något som är mycket tråkigt. Undrar hur de ställer sig till
det inträffande idag. Hmm... det kanske till och med blir
en murvel-artikel (Blev lite inspirerad av Arvidos driftiga
artikel och sugen på att skriva).

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: :´(

<I>"Om de inte är bortslängda så ligger de väl och möglar i en
byrålåda nånstans"</I>

Då ska de bannemig plockas fram på direkten !
Förresten, hur många ex trycktes av Wastelands och de övriga
modulerna?

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Pga dålig kommunikation lades det dessutom ner rätt mycket onödig tid och arbete på projekt som gjordes i princip (eller helt) färdiga och sedan lades ner
Vad kan det ha varit för typ av projekt månne?</I>

Vi noterade nån gång efter konkursen att den enda av Lancelots produktlinjer där alla planerade grejor faktiskt blev utgivna var ett par set med hexagonpapper...
Helt färdiga grejor var de som nämndes tidigare (Kung Arthur, Sverigemodulen, Weamhis, Ritningens irrfärder) och ett konfliktspel vid namn <I>Coral Sea</I> som låg helt färdigt för tryck innan det avstannade. Khelataarmodulen <I>Sarokhela</I> kan väl också räknas dit; den las på hyllan för att den var för dålig och hann inte skrivas om innan Lancelot kånkade.
Det fanns också en binge halvfärdiga produkter som jag inte har idats hålla reda på, men där fanns bl.a expansionen <I>Shivaloor</I> till Khelataar, Wyomingmodulen till Western (Anders & Tove lånade sedan material ur den till konventsäventyret <I>Wyomings vargar</I>) och förstås Rubicon #11.
Planerade grejor som bara hann fram till lösa anteckningar inkluderar universaläventyret <I>Oreyfus</I>, den tredje modulen i Bayern-trilogin till Wastelands, och rollspelen <I>Coq Rogue</I> (föll på att Jan Guillou ville ha orimligt höga royalties) och <I>FutureShock</I> (en svensk licens av 2300 AD, med Wastelands som historisk bakgrund istf Twilight:2000). Andra upplagan av Khelataar kan också räknas dit.

--
Åke, som förmodligen har glömt nåt.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: :´(

<I>Förresten, hur många ex trycktes av Wastelands och de övriga modulerna?</I>

5000, tror jag det var. Western och Khelataar trycktes upp i 8000 ex (Western 1:a upplagan 3000, 2:a 5000).
Vet inte hur många man tryckte av WL-modulerna, men Khelataarmodulerna trycktes i 2500 ex var, så jag gissar på antingen det eller 2000.

--
Åke
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Hade ju velat ha...

FutureShock (en svensk licens av 2300 AD, med Wastelands som historisk bakgrund istf Twilight:2000).

Nu blir jag ju bara ledsnare och ledsnare, jag gillade Wastelands. Åke & gänget; kan ni inte vinna på Bingolotto eller något? ;)

''If I were a rich man, damdididam...''

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Just det här stycket gjorde mig otroligt stött, att Tradition var så inblandade i gröten gjorde mig förvånad.</I>

Hört av Nightowl på en Traditionbutik när det begav sig:
Tant: "Jag letar efter ett spel till min son, Wastelands. Har ni det?"
Biträdet: "Öh, näe..." (pekar på en Twilight:2000-box) "Kan han engelska?"

Deras snyggaste(?) manöver var nog när de bara köpte in 4 ex av Western, och när de fick frågan året därpå om de skulle köpa in fler så svarade de: "Näe, det spelet säljer inte - vi sålde bara fyra ex förra året."
Nå, objektivt sett är det nog mer upprörande hur Target kontrakterade sig som distributörer för Petersén&Jonssons Ragnarök Speldesign, och sedan bara lät deras spel samla damm inne på lagret (de använde fö samma manöver för att motivera det). I fallet Lancelot fanns det ju personligt groll mellan Fredrik Malmberg och distributören Prince August Games i bakgrunden också.

<I>Undrar hur de ställer sig till det inträffande idag.</I>

Dagens Tradition har ju inga affärsmässiga kopplingar till Target, Paradox och det gänget längre, så de tycker förmodligen inget särskilt.

--
Åke
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: :´(

<I>"5000, tror jag det var."</I>

Oj. Det är ju faktiskt riktigt många, enligt min allmänna
uppfattning om rollspelsproduktioner.

Lycklig över att ha ett exemplar!

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>"Nå, objektivt sett är det nog mer upprörande hur Target
kontrakterade sig som distributörer för Petersén&Jonssons
Ragnarök Speldesign, och sedan bara lät deras spel samla
damm inne på lagret (de använde fö samma manöver för att
motivera det)."</I>

Hurm. Låter lite konstigt. Jag menar, de torde ju bara ha
förlorat pengar på handlingen. Fast, Ragnarök kanske skulle
ha konkurerat med något av deras rollspel. På det sättet
kan ett företag styra markanden (Microsoft-syndrom).
Lumpet gjort.

<I>"I fallet Lancelot fanns det ju personligt groll mellan
Fredrik Malmberg och distributören Prince August Games i
bakgrunden också."</I>

Det här är blir ju allt intressantare ju mer man dyker i
det. Vill/kan du berätta mer angående just den här punkten?

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>"I fallet Lancelot fanns det ju personligt groll mellan Fredrik Malmberg och distributören Prince August Games i bakgrunden också."
Det här är blir ju allt intressantare ju mer man dyker i det. Vill/kan du berätta mer angående just den här punkten?</I>

Näe... Jag vet inte mer än så om just det. Prince August var ju Äventyrsspels distributör under guldåren i mitten på 80-talet, men nånting skar sig rejält mellan dem. Fredrik kapade banden och startade upp ett eget distributionsbolag under Target-paraplyet, och sedan hade de just inget mer med varandra att göra förrän Target plötslig köpte upp Prince August ´98 (och satte det i konkurs året efter).
Obekräftade (OBS obekräftade) rykten säger att betalningen för köpet huvudsakligen bestod av Target-aktier - och vi vet ju hur det gick med värdet på dem sen...

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Enligt Sinkadus

Enligt Sinkadus 33 (november 1991) anges Wastelands vara orsaken, och just det faktum att det rollspelet var hårdinbunden. Enligt detta gör Target Games AB rollspelen i boxar med tärningar (då detta är spel), medan hårdinbunden är en bok och säljs hos bokhandlare...

Vad jag ser måste det blivit någon typ av förändring...ytterst få svenska rollspel ges ut i boxar idag... Är väl bara Neogames just nu, men dessa kommer ett bra tag efter de första ur vissa rollspel...

Förresten, även Rävspel har givit ut en box...men den innehöll ju mycket mera än bara grundreglerna (syftar på Western).

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Top