Nekromanti Sorgligt

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Jag vill inte klanka på någon, men jag tycker att det är förbannat sogligt att världens genom tidernas bästa SF-rollspel, orginalMutant och dess supliment inte har diskuterats på detta forum (vad jag kan finna)en enda gång.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag tycker att jag har sett det diskuteras men jag tycker personligen inte att det är i närheten av "tidernas bästa SF-rollspel". Det är måttligt underhållande, men där drar jag gränsen.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Fördelarna med Mutant är enorma, det är del enda rollspelet jag har spelat där komik, action, skräck och romantik har flytit bra, allt ifrån storslagna episka äventyr till de mest jordnära senarion som handlar och rå och oglamoriserad överlevnad passar in i den sköna världen som för en gångs skull är placerad i norden. Mutant är spelet som presenterar de mest hårresande anatomiska discutioner och samtidigt kan bjuda på bra intressant karaktärsrollspelande (bara för att du är mutant betyder inte det att du är hård). Jag hoppas verkligen att detta spel aldrig glöms bort utan lever kvar och frodas.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Glöm inte heller att titta på orginalet

Gamma World, från TSR, var förlagan som Mutant snodde nästan allting från: förbjudna zoner, muterade djur, fyndtabellerna, och så vidare.

Hylla gärna Mutant (jag tycker att det var otroligt roligt att spela) men glöm inte det spel som banade vägen!

MVH

Magnus



Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Glöm inte heller att titta på orginalet

Instämmer!
Landhajen var för övrigt ett av de monster som kopierades rakt av från Gamma World.

Nightowl, som äger Gamma World av ovan nämnda skäl, och pratat med Michael Petersen om saken. Jodå, Fredrik Malmber ordagrannt beställde en Gamma World-kopia...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Re: Glöm inte heller att titta på orginalet, men!

jag är inte så insatt i Gammaworld, men hela skandinavien bakgrunden är såå skön, i vilket annat rollspel kan man kalla sig för Laser-Lasse och vara stenhård?

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Glöm inte heller att titta på orginalet

Gamma World ROCKAR!, det jag jag som gammal Mutant fanatiker vittna om.
Tyvärr så har WoTC lagt ned Alternity produkterna, och Gamma World han precis komma ut i ett fåtal exemplar. Så kan vara lite svårt att få tag i för tillfället.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Mutant är en av mina tre favoriter... Helt sanslöst kul, alltså. Reglerna är inte så viktiga i ett spel, det är världen och stämningen. Att MT2 är så bra kan ju iofs bero på spelledaren också...

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

gorgon

Veteran
Joined
21 Jun 2001
Messages
7
Re: Glöm inte heller att titta på orginalet, men!

vet nån vart man kan få tag på uppdrag till mutant R Y M D
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Jag ser det inte som SF, mer som postapokalyptisk fantasy med ett och annat steampunk-drag."
Hörddu, skall man ställa kram på vetenskaplighet skulle de FLESTA spel som brukar betraktas som SF inte platsa här i 13 sekunder... ;-) Såvida man inte hävdar att om det har rymdskepp och dödsstrålar då är det SF, men inte annars... Och Mutant har åtminstone dödsstrålarna. :-D

Mutant använde tillräckligt mycket "vetenskapliga" och "teknologiska" troper och teman för att klassas som SF, IMDO. Själv tror jag att det inte diskuteras eftersom majoriteten av den grupp gamers som postar här inte har samma nostalgiska kärleksförhållande till Mutant som många i min generation (född 71) har (inte för att andra inte skulle kunna digga spelet heller, men det HJÄLPER om man kunde läsa när första upplagan kom ut, och enda sättet att få avfyra ett eldvapen på svenska i ett rollspel var Mutant...)

Nightowl, som bara vill tillägga att hans första RP någonsin var en muterad tjur med Immunitet: Allt, Gälar&simhud och Klor.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Glöm inte heller att titta på orginalet, men!

"men hela skandinavien bakgrunden är såå skön"
Jodå. Fast den kom med Mutant II, och från och med MII gick allting utför ;-). Nä, så illa är det inte, men jag anser att det är lite för mycket mischmasch där; basiskt-basiskt försökte Anders Blixt-falangen vara "seriösa", samtidigt som andra ville leka Laser-Lasse, och Mutant blev en allmän wastebasket för allt big Ä inte kunde pressa in i Ereb Altor... Suck.

Om jag skulle köra Mutis idag skulle det vara den bakgrund som finns beskriven på Rävspels hemsida, "Röde Orm möter Mad Max" - www.rolspel.com, titta under Andra Rollspel: Mutant (tror jag). Den som först var med i Sverox...

Där finns (tycker ego) originalkänslan i Mutants grundbox, plus den direkta kopplingen till Skandinavien, plus en dos corny humor. Mutant skall ha corny humor, annars är jag inte med.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Mutant är ett höjdar spel men det är är inte ett samtalsämne som man disskuterar i 30 timmmar om du saknar en Mutant disskution får du väl starta en.

"It´s to bad she won´t live,
but then again who does"/Blade Runner
 

Mlkr

Veteran
Joined
6 Jul 2001
Messages
3
Location
Fristad
originalmutant

Jag har ju själv bara spelat Det Mutant med krimtillbehören och så... Har dock lite koll på de tidigare, men hur ser världen ut i det ni nu pratar om???

*blip*
 
Top