Nekromanti Sorcerers suck

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Åtminstone vid låg level. De känner till alldeles för få spells, så det som borde vara en av deras största fördelar (att de inte behöver förbereda spells) blir istället rätt värdelöst (om man bara känner till sleep och magic missile känns det mest som ett elakt skämt att "man får välja helt fritt vilka spells man kastar"). Dessutom kan de bara lära sig nya spells när de går upp i level, så när sorcerern i vår spelgrupp märkte att de två wizardarna kunde lära varandra spells blev han sur och bytte till en paladin i stället. (Innan dess hade han mest använt sin heavy crossbow, eftersom den var mycket effektivare än magic missile). Det är klart att alla klasser inte kan vara exakt balanserade vid alla levels, men jag tycker att två klasser som är så lika som sorc. och wiz. borde vara bättre balanserade.

"Fill your pockets up with earth, get yourself a dollar's worth"
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Några förslag:

Ge sorcerers bonus till known spells baserat på deras charisma bonus. (vid bonus +1 får de en level 1, vid + 2 en level 1 och en level 2, vid +3 en level 1,2,3 etc.)

Låt sorcerers få en extra known level 1 spell när de väljer ett visst djur som familiari (uggla kanske?), stryk då deras normala bonus av att ta det djuret som familiari.

Konstruera en feat som gör att de får en extra known level 1 spell (och level 2 kanske?)

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
Lära varandra spells???

så när sorcerern i vår spelgrupp märkte att de två wizardarna kunde lära varandra spells blev han sur

VA? Hur går detta till? Vad menar du med att de "lär varandra spells"?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Dessutom:

Jag föreslår ett system för att låta sorcerers byta sina known spells. Inte något överdrivet dock...

Förslag: När en sorcerer får tillgång till en ny nivå av spells så får han byta en spell som är 2 nivåer lägre.

Exempel: När din sorcerer når level 4 och får tillgång till level 2 spells så får han byta en av sina level 0 spells. När han når level 6 får han byta antingen en level 1 spell eller en level 0 spell. etc. Han kommer aldrig att kunna byta sina level 8 och 9 spells.
Alternativt spells 3 levels lägre eller mer.

Vad tycks?

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Tja, ska man se det ur ett rent regelmässigt perspektiv (vilket är rätt trist) så är väl Sorcerer en av de klasser man kanske bara tar en eller ett par levels i, för att kunna få lite magisk uppbackning till sina övriga färdigheter (en krigare som kan kasta sleep och magic missile kan vara bra att ha ibland).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
eller bara kunna kasta scrolls.. mycket bra att ha när de andra blir förstenade och sånt..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
Re: Lära varandra spells???

Men om jag mins mina regler rätt är det inte möjligt att kopiera spells från någon annans spellbook utan att originalet försvinner.

Däremot är det väl iofs möjligt att de skriver scrolls som ge ger till varandra.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
Re: Nej den försvinner inte från en spellbook

Ack! Det är illa när man förväxlar houserules med officiella regler. I min grupp har vi infört att spells försvinner även från spellbooks just för att förhindra att folk kopierar av varandra hela tiden.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Nej den försvinner inte från en spellbook

Och det skall förhindras för att?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
Re: Nej den försvinner inte från en spellbook

Tja, det allmäna konsensus i spelgruppen är att det gör det tråkigare att spela magiker.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
Re: Några förslag:

Njae... jag vet inte. Poängen med sorcerer är väl just att de har få spells - som de i gengäld kan kasta rätt ofta.

Håller man på å joxar blir de ju tillslut wizards som inte behöver förbereda spells.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
Re: Dessutom:

No way.

Byta? Med vem, höll jag på att säga. Vart skulle den gammla spellen ta vägen, liksom? Glömmer RPn bara den, eller vad?

Nej, har man valt så har man.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
Re: Nej den försvinner inte från en spellbook

Ibland har vi fler än 1 wiz.
Jag antar att det hela stammar ut att trollkarlarna vill vara unika - de vill inte att alla andra i gruppen ska kunna använda exakt samma besvärjelser som dem själva.

Än så länge har ingen kört en fullfjädrad sorcerer.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Nej den försvinner inte från en spellbook

Nå, kolla in prestige classen "dragon disciple" och andra dylika i Wizard & Sorcerer sourcebooken. Den kan ju kanske locka lite fler till att spela sorcerer. Själv blev jag faktiskt lite lockad, inte för att de blir mäktiga utan för att det kändes lite småcoolt, att bli en halvdrake tillslut...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Dessutom:

Varför inte bara låta en sorcerer lära sig två spells då de levlar snarare än bara en. En wizard får ju två, varför skulle sorcerern lida än mer än vad den redan gör.

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 
Top