Nekromanti sorcerern hur funkar den hos er?

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Hallå där!

Hur funkar sorcerern i era kampanjer?

Vad skaffar hon för spells? Vad brukar sorcerern ha för roll i ett sällskap?

skiljer det mycket eller är det en typisk sorcerer?

/bombu undrar
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
Vi har väl inte haft så himla många trollkonstnärer i kampanjen ännu och de som funnits har spelats av nybörjare, vilket innebär att jag valt formler för dem. Jag har mest försökt välja ut kul formler som låter dem göra något under äventyren. Fet-bort går ju alla formler som man mest använder hemma på kammaren. Sådant kan man ju köpa pergament för.

Deras roll i gruppen har väl oftast varit densamma som traditionella magiker, hålla sig undan och spränga bort motståndet med magi. Undantaget är ju rollfigurer som multiklassat och haft en annan roll vid sidan av trollkonstnär - såsom min frus barbar/trollkonstnär. Då blir det mer närkontakt. :gremsmile:

/Mikael
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
När det gäller rollen Sorcerer (trollkonstnär) så kan man ju låta den ha en helt annan roll än den vanlige trollkarlen, magikern, wizard.

Att man har en annan bakgrund, andra intressen, mindre böcker mindre akademiskt. Men det behöver ju inte poänteras i äventyret, men det kan komma fram.

Brukar ni få fram skillnader hos personligheter hos sorcerern.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag försöker få spelarna att rollspela wizards och sorcerers på olika sätt.

Wizard ska vara en person som är kutryggig med dålig syn för att han suttit uppe för många nätter i sin trånga vindskammare.

Sorcerer ska vara en avvikande person som man lägger märke till (både på gott och ont). Han kanske till och med är ledare för äventyrarna (till skillnad mot en wizard som brukar hålla sig i bakgrunden).
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Han funkar

Närmare bestämt som kampanjens just nu hårdaste RP (antagligen. Tjuv/lönnmördaren multade till en level nekromantiker sist, men innan var han toküber, så han kanske ligger jämnt nu). Av storyskäl kan han byta form till drake (eller, snarare, han ÄR en drake och kan polymorpha till en alvskepnad intuitivt av ren vana), which is useful, ibland.

Komiskt nog är han en riktig fegis, så nästan alla hans formler är skyddsformler eller förflyttningar (Mage Armor, Haste, Cat's Grace etc.). Den udda blixten kan han väl lobba iväg, men annars är det rätt stutt på den offensiva fronten.

Han är rätt ball i alla fall; kampanjens ende någotsånär mentalt friske rollperson :gremsmile:


/Feliath - Éloath heter han
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Åtminstone för höglevelsorcs gäller att eftersom de lägger alla sina stat-poäng i charisma, så tenderar deras familiar (som långsamt går upp i intelligence) att bli smartare än sin herre... :gremlaugh:
 

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
Så funkar han

Sorcerers är aning moddade i Feliaths kampanj också, de använder intelligence för att kasta besvärjelser istället för charisma, vilket gör att de får en annan karaktär.

Han är helt klart kampanjens just nu hårdaste RP, men inte pga att han är en level 9 sorecerer utan av ovan nämnda storyskäl, även om han nog skulle vara den hårdaste (rent stridsmässigt) RP:n i kampanjen utan den förmågan.

Hans roll i gruppen, som nu består av en John (tjuv/lönnmördare/nekromantiker som drömmer för mycket för sitt eget bästa), Mere (NPC aristokrat, Johns flickvän (?) och slav (!)), Alexander (Bard, nytillkommen framfusig prick med lömska motiv) och Éloath (ovan nämnda sorcerer), är vad jag närmast skulle likna vid en rådgivare med egna planer, även om han intagit en lite mer styrande roll efter att nekromantikern gick bort.

Hans formelval präglas av att han från början var tänkt att vara en riktig fegis (vilket han också var) men nu mer så är han nog den modigaste (eller minst eftertänksamme :gremlaugh:) karaktären i gruppen.

Förövrigt så är det bara John som är mentalt störd numera (och kanske Mere, det vet jag inget om), så kasta inte ur dig dylika saker hur som helst Feliath.

Noir - Anser att Feliaths inlägg utelämnade en del viktiga detaljer.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
[color:\\"red\\"]

för höglevelsorcs gäller att eftersom de lägger alla sina stat-poäng i charisma, så tenderar deras familiar (som långsamt går upp i intelligence) att bli smartare än sin herre...


[/color]

Man frågar sig då vem som egentligen är herre, och vem är the pet?

Jag tycker att Sorcererns inriktning på karisma gör ganska roliga karaktärer.

Intelligens är ju nått som funkar bra för magiker, men karisma blir på nått sätt lite fräscht,


[color:"purple"]

] inte så smart men övertygande


[/färg.
 
Top