Sommarutmaning: Skriv mig ett scenario med hemliga agenter

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Jag har just utlovat några gamla rollspelskompisar att köra en kort hemlig agent-kampanj när min fru blivit friskare, vilket förhoppningsvis blir till hösten.

Känner dock att jag har betat av mycket av det James Bond/Top Secret-materialet jag har i byrålådorna för den här spelgruppen. Dessutom misstänker jag att jag inte kommer att ha så mycket tid att skriva scenarion i sommar.

Tänkte därför utlysa en scenariotävling för att få lite nytt material att ta från. Jag kastar in en pdf-kopia av spelet Classified som belöning till det efter en omröstning subjektivt bästa bidraget. (Noterar att jag inte kan nämna ett enda svenskt renodlat spion-rollspel och därför får det bli ett utländskt pris).

Regler:
  • Det ska vara ett scenario där rollpersonerna är en grupp statliga hemliga agenter i en någorlunda nutida värld.
  • Det ska inte finnas några övernaturliga element i scenariot. Galna uppfinningar baserad på inte helt realistiska populärvetenskapliga teorier går dock jättebra.
  • Bidrag ska lämnas in senast sista augusti 2021.
  • Varje deltagare får lämna in så många bidrag hen vill.
Omröstning:
Alla som vill får vara med och rösta på vilket scenario de tycker är bäst. Den som skrivit dessa får åtnjuta ära och berömmelse samt en pdf av rollspelet Classified via DriveThruRPG.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Det hade jag missat. Måste undersökas om jag kan få tag på. Gavs ut när jag var nybliven småbarnsförälder och spelade lite mindre rollspel.
Det gjorde inget stort intyck på rollspelssverige och kom under vad som kallades "rollspelsdöden" då folk mest sa att det inte kom några rollspel, så de spel som kom ut hade den dåliga förutsättningen att folk inte trodde att det kom ut några spel.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Gissar att du har koll på Troubleshooters? Men kanske inte vad du letar efter?
Jepp det har jag ett exemplar av i bokhyllan.

Som sagt var det inte tänkt att vara en tråd för att tipsa om rollspel utan en för scenarion. Gärna med megalomaniska skurkar, diaboliska planer, spännande resmål, förföriska fiender och memeningslöst nöjesvåld.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Vilket omfång tänker du dig?
Sätter ingen egentlig storlek på det hela utan det är egentligen för att få en samling med bra idéer som kan adapteras till en bra kampanj.

Tänker att en bra skurk, hens diaboliska plan och en exotisk plats där scenariot utspelar sig räcker som ett sceanrio för mig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Operation Neon Kraken
-Ett scenario till Stareaters utmaning sommaren 2021 av God45

Vem spelar man?
Spelarkaraktärerna är hemliga agenter som jobbar för den amerikanska regeringen.

Bakgrund
Ett nätverk av av transhumanister som kallar sig för ”The Choir of the Neon Kraken” har blivit radikaliserade till aktion av ett tankeexperiment. Experimenter säger att i framtiden kommer någon tillverka en allsmäktig A.I. vid namn Neon Kraken. Neon Kraken kommer skapa oändligt med perfekta simulerade versioner av alla som kände till Neon Kraken men som inte gjorde allt de kunde för att se till att den blev verklig och tortera dem för evigt. Chansen att de är originalet och inte en simulation är alltså oändligt liten. De måste därför göra allting de kan för att se till att Neon Kraken skapas.

Grejen är att den memetiska idén som är Neon Kraken är skapad av en olaglig konspiration inom den amerikanska militären och de federala myndigheterna. Konspirationen heter Lucis vilker är taget ifrån det latinska ordspråket ”In absentia lucis, Tenebrae vincunt”. Lucis är en konspiration som funnits sedan 20-talet och är en högerextrem grupp som vill facilitera en fascistisk statskupp i USA. Lucis består av en rad celler så att ingen ska kunna förråda hela organisationen. Gruppen som skapat Neon Kraken memet tillhör Cell 17 och får sina order från Cell 3 via krypterade dead drops.

Cell 17 har fått order om att en kvinna vid namn Carla Eccles måste dö, de har aktiverat The Choir of the Neon Kraken genom en rad meddelande om att hon måste dödas för att gynna skapandet av Neon Kraken. Detta har gjort att flera isolerade personer som är radikaliserade av Neon Kraken idén kommer försöka mörda henne.

Anledningen till att Cell 3 vill döda Carla är att hon ska ska vittna mot en infiltratör (vid namn Travis Winchester) från Lucis i justitiedepartementet, något som hålls hemligt men gjort att hon skyddas av FBI.

Så Cell 17 som inte vet varför de gör det skickar mördare som de inte vet vem de är för att döda en kvinna. Detta gör att det finns lager att gå igenom för agenterna för att faktiskt komma åt den faktiska konspirationen.


Cell 17:
Special Agent Elizabeth Graves Cyber Crime department FBI - Elizabeth är en fullt övertygad fascist och en härdad utredare för FBI utöver att vara en expert på brottslighet online. Hon har jobbat hårt med att skydda de mest extrema Neon Kraken personligheterna både med sina kontakter i FBI och sina kunskaper. Graves är också en MMA fighter och livsfarlig i närstrid.

Informations och digitalsäkerhetsexpert David Johns - Låt inte titeln lura dig, Johns är en hacker och en digital terrorist. Han kommer vända kören mot agenterna och göra allting han kan för att doxa dem. Han är också en mästare på att indoktrinera påverkningsbara personer över internet. En mes IRL dock.

Captain US Army PSYOPS Fred Drake - Är en enorm hög muskler tränad i okonventionella tortyrmetoder och alla typer av strid. Han är Cell 17:s vakthund och dödar gärna för att skydda cellen.


Cell 3:
Överste Matthew Stabile US Army.

Supervisory Special Agent CIA Harvey Bryant.

Assistant director of the office of the solicitor general Edgard Walker.


The Choir of the Neon Kraken lönnmördare:
Phyllis T. Diaz - Är en programmerare för Google och en övertygad troende på Neon Kraken. Hon är helt otränad i att döda men är smart och har byggt många bomber som hon kommer försöka döda Carla Eccles med.

Kevin Martinek - Är en milismedlem och före detta marinkårssoldat som radikaliserats efter att hans fru lämnat honom över hans drickande och paranoia. Är tränad att döda, har tillgång till vapen och känner inte att han har något att förlora.

Agent Nicole Wilson - Är en av agenterna som har jobbet att skydda Carla Eccles. Hennes fru är en A.I. forskare som övertygat henne om Neon Kraken.

Samuel Norwood - Är en Youtube-stjärna i konspirationskretsar. Han tänker samla en flashmob av Neon Kraken troende och använda den som en distraktion för att kunna skjuta Carla.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Va?!? Det är väl inte släppt än? :)
Nu var fingrarna lite snabbare än tanken och jag hoppade över en del. Jag tänkte på den "digitala bokhyllan" och de scenarion som finns att ladda ned från helmgasts sida. =)
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Sätter ingen egentlig storlek på det hela utan det är egentligen för att få en samling med bra idéer som kan adapteras till en bra kampanj.

Tänker att en bra skurk, hens diaboliska plan och en exotisk plats där scenariot utspelar sig räcker som ett scenario för mig.

Jag går hela vägen in i kaklet med detta i åtanke och levererar inte bara en idé utan en hel uppsjö med scenarion i denna ytterst minimalistiska Spy Hazard Assignment Generator (S.H.A.G.). 60st scenarioupplägg på en A4!

(Med det sagt så har jag full förståelse för att Stareater kanske vill ha lite mer matiga kreationer, så det är valfritt att se detta som ett fullvärdigt bidrag eller ej 😁 )
 

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Råttboet
Rollpersonernas mentor, en gammal underrättelseofficer, går under jorden när det uppdagas att han smugglat ut hemligheter från organisationen. Rollpersonerna anlitas för att spåra upp honom och föra honom tillrätta. I själva verket är detta såklart ett test av rollpersonernas lojaliteter, eftersom de står honom nära, och de övervakas i sin tur. Men mentorn kontaktar en av rollpersonerna i ett krypterat meddelande och säger att han blivit ditsatt av den riktige mullvaden, som fortfarande verkar inom organisationen. Så nu måste rollpersonerna besluta sig för vem de litar på. Mentorn försöker att ge dem de ledtrådar de behöver för att utreda mullvaden, men inte tillräckligt för att de ska kunna hitta honom själv, eftersom han inte vet om han kan lita på dem. Rollpersonerna behöver åtminstone till synes utreda mentorn själv, medan de i själva verket letar efter mullvaden, samtidigt som de själva är under övervakning. Twisten är såklart att det inte finns någon mullvad. Mentorn är inte förrädare; han har blivit kidnappad och torterad, och informationen om att han har läckt dokument är falsk. I själva verket är det hela en fiendeoperation för att att så förvirring i organisationen och distrahera från den verkliga operation de iscensätter och gärna vill ha ifred.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Oj vad mycket bra idéer. Kommer definitivt använda en del av dem till hösten. Keep up the good work.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag har en grundide som ser ut ungefär så här:
Det är "kalla kriget" eller dylikt. Två hunkiga killar ståroch försöker laga en sportbil. En ung kvinna som bor det väl tilltagna town house:et utanför bjuder in killarna på något kallt att dricka.
Alla är spioner. Alla har en egen agenda. Alla har en sida de jobbar för MEN kan tänka sig att gå över på andra laget. De kan också tänka sig att döda de andra. Kanske finns det en fjärde person i huset.


Tre eller fyra spelare alla har dold information. De kan i princip "vinna" solo, eller i grupp, men det går alltså ut på att på något sett spela ut osäkerhet mot varandra. Jag tänker mig att man i fas ett inte får ägna sig åt PVP, medan fas 2 är mer kaotisk och kanske våldsam? Man byter i alla fall läge i samband med att en av spelarna "bekänner färg". Har inte riktigt listat ut hur det här ska fungera, men tänker att det kanske är en total speltid (med prepp) på 2-3 timmar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Tre eller fyra spelare alla har dold information. De kan i princip "vinna" solo, eller i grupp, men det går alltså ut på att på något sett spela ut osäkerhet mot varandra. Jag tänker mig att man i fas ett inte får ägna sig åt PVP, medan fas 2 är mer kaotisk och kanske våldsam? Man byter i alla fall läge i samband med att en av spelarna "bekänner färg". Har inte riktigt listat ut hur det här ska fungera, men tänker att det kanske är en total speltid (med prepp) på 2-3 timmar.
Det här är ju ett varulvsspel! :gremgrin:
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Det här är ju ett varulvsspel! :gremgrin:
Nja, det är ett varulvsspel OCKSÅ, eller ett hidden information spel i alla fall. Men det ska liksom rollspelas.
Och ja, formen i sig gör att God45 inte kommer gilla det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
I slutet av andra världskriget genomför USA Operation PAPERCLIP. Ettusen sexhundra tyska vetenskapsmän och forskare extraheras och sätts i arbete för de förenta staterna. De kommer bland annat sätta grunden för NASAs raketforskning.

Men under PAPERCLIPs paraply är det tre herrar som utnyttjar operationen för att sko sig själva istället. De lägger beslag på konst, guld, ädelstenar, och värdesaker. Skeppar rikedomarna till säkrade platser som bara de tre vet om. De enas om att bara hämta det tillsammans och delar därför upp koordinater och koder för att få tillgång till rikedomarna sinsemellan. Hjälpredorna--samtliga tyska krigsfångar--belönas med en kula mellan ögonen.

Innan herrarna går i pension på 80-talet har de hunnit jobba med internationell underrättelse under flera årtionden. Luttrade spioner som ruvar på en hemlig rikedom. Långt senare, i modern tid, är det dags att göra ett uttag...

Idén med scenariot är att rollpersoner med moderna digitala hjälpmedel måste förfölja och spionera på de tre herrarna för att se om de har något fuffens på gång. Det är en teknologisk kamp mellan 60-70-talets mekaniska spionteknologi och rollpersonernas digitala. Old vs new.

Tre pensionerade James Bond mot hurtiga moderna millenials.
 
Top