Nekromanti Sommarrollspel

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Nu har det hänt igen...
För två veckor sedan skulle jag ha en såndär fin rollspelsvecka, men redan på måndagen började probelmen. En spelare hade fastnat i Stockholm, en annan visade sig ha dubbelbokats med årsmöte (som de ville ha med honom på bara för att han är ordförande), en tredje har annonserat att hon inte kommer hinna längre (föreningsliv och sambo har slukat hennes tid).
Nåja vi har spel inbokat på onsdagen, lite avhopp men sl har medelat att vi kör trots att vi blir få... men det visade sig bli han och jag bara, istället går vi ut med våra respektive och en kompis till och dricker öl.
Största glädjen var dock att vi tillsist samordnat hela CoC-gänget och till sist har en helg alla kan spela, söndagen är bokad för att fortsätta med Masks... och spelledaren har hög feber :gremfrown:

CoC var svår att undvika, sjukdom händer, men de andra två är typiska sommarföretelser för mig. Och snart kommer semestrarna. Så hur gör folk för att undvika sånt?

Jag har kört nån rollspelhelg nån sommar (vilket har varit kanon, nästa gång kör vi somamrstuga). Och under mina glada studierår i Linköping så brukade vi köra sommarkampanjer, men det byggde på att ingen av oss hade råd att lämna staden.

-Gunnar (spelsugen och ikväll så är det på gränsen att vi blir nog många för att spela)
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Jag vet inte hur det ligger till för andra, men jag har kommit att sänka förväntningarna på hur ofta och hur mycket det spelas. Får jag till en gång i veckan tycker jag det är fantastiskt och en gång varannan vecka med cirka var tredje gång inställd så är jag mycket nöjd. Men normen ligger på någon gång i månaden. Och att få en hel spelgrupp att kunna spela en hel helg eller åka till någons landställe och spela flera dagar i sträck det finns liksom inte på kartan...

Jag vet inte om det är det att alla blivit vuxna och helt plötsligt måste prioritera annorlunda eller om det helt enkelt är så att rollspel alltid är en aktivitet som får stå tillbaka för annat.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Men normen ligger på någon gång i månaden. Och att få en hel spelgrupp att kunna spela en hel helg eller åka till någons landställe och spela flera dagar i sträck det finns liksom inte på kartan...

Jag vet inte om det är det att alla blivit vuxna och helt plötsligt måste prioritera annorlunda eller om det helt enkelt är så att rollspel alltid är en aktivitet som får stå tillbaka för annat.
Lustigt nog var det av vuxenhet som vi kom in på helgspelandet. Spridda över landet så är det svårt att spela ihop med en del gamla vänner annars. Men det blir allt för sällan som vi hinner med. Men när vi lyckas är det guld, och det blir mcyket mer än rollspel som helgerna handlar om. Både träffas gamla vänner (utan att barnen är med en så länge, hittills har delar av föräldrarparen inte varit rollspelare, men det har ändrats nu), äta gott, koppla av och spela lite. Och knepet att få ihop helgerna ligger i antingen stora grupper eller lång förvarning... Så i oktober hoppas jag på att kunna köra nästa helg, men då är det dags att boka folk snart.

Annars så lät nog mitt inlägg lyxig, men det brukar inte vara tre kampanjer i veckan, snarare är det tre kampanjer som förhoppningsvis körs nån gång var i månaden (och då självklart tenderar att hamna samma vecka).

-Gunnar (vill få spel nått i sommar)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,927
Location
Nordnordost
Förra sommaren så spelade gruppen varje vecka.

"Gruppen" var i sammanhanget för stor för att vara en traditionell rollspelsgrupp, men det är folk som spelat med varandra i olika konstellationer de senaste åren. Vi körde Vampire, och "alla" var spelledare, och alla hade var sin rollperson. De som kunde komma träffades och så spelledde en ett äventyr som fick ta max ett spelmöte.

Det blev en väldigt spretig men väldigt rolig kampanj, där olika spelstilar och visioner blandades hejvilt.

Iår så verkar det inte bli något spel för mig i någon större utsträckning, gänget jag spelade med under terminen har andra planer, och min semester blev flyttad så jag missar nog Halmicon. Det blir att gräva ner tiden i Höstdimma och skriva ett riktigt strålande äventyr till SnöKon, så det kan speltestas under hösten, och så få klart kampanjen som jag redan börjat köpa på mig props till, och som kommer att bli helt osannolikt bra! :)
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Min sommar ser lika spellös ut som resten av året, mitt försök med brädspelsgrupp fick vi ihop hela 3 personer vid två separata tillfällen. Nu var det väl jag som var ansvarig för avbokandet av några av speltillfällena och nu så for den vuxne i spelgruppen på semester med familjen. Får väl se om det kommer igång till hösten igen eller ej.

Överlag så köper jag spel (främst brädspel), packar upp dem, sätter kortkondomer på lite kort, lägger tillbaka allt i lådan och ställer den i traven bland de andra spelen.

Mina spel blir helt enkelt inte spelade och rollspel har jag inte spelat sedan ett besök i rollspelsbaren på GothCon.

Fast jag är social outcast just nu så alla aktiviteter som kräver mer personer än en får helt enkelt bli lagda åt sidan. Mitt spelande sker uteslutande över internet och slutar nästan jämt med att jag hamnar i bråk med idioter (jag är dum nog att låta mig dras in i onödiga diskussioner).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,807
Location
Göteborg
Så hur gör folk för att undvika sånt?
Tror inte att det finns så mycket att göra, förutom lång planering. Eventuellt att anordna dedikerade rollspelshelger, när man åker iväg någonstans och spelar. Personligen har jag precis satt igång med tvenne kampanjer, som nog kommer att hålla igång under sommaren (förhoppningsvis. För tidigt att säga ännu, dock). Och det är mina första kampanjer någonsin, så jag är mycket nöjd.

Jag tror att det kanske stämmer att rollspel är en sekundär aktivitet för de flesta (de som inte hänger på wrnu). Om något annat kommer upp så har inte rollspel särskilt hög prioritet för icke-spelledarna.

-Gunnar (spelsugen och ikväll så är det på gränsen att vi blir nog många för att spela)
Perfekt upplägg för en omgång Oskrivna blad, alltså :gremsmile:.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Sympatiser för ont om spelande!

Mina spel blir helt enkelt inte spelade och rollspel har jag inte spelat sedan ett besök i rollspelsbaren på GothCon.
Klara sympatier! Hoppas vi tog väl hand om dig i Rollspelsbaren!

-Gunnar (som har svårt att se sig släppa rollspelandet helt igen)
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Efter flera års rollspels torka så träffade jag några nya rollspelare för några år sedan och har som mest spelat 3 ggr/vecka och som minst spelat 1 gång i veckan. Sedan jag flyttade till Umeå så har det tack vare stank.nu och en kille jag lärt känna i Skellefteå, blivit 1 gång i veckan.

I sommar lutar det mot att det nog blir 2 gånger i veckan med vissa lov. 1 grupp då vi spelar Ars Magica (vilket jag är nyfiken på) och den pågående gruppen då jag spelleder Vampire the Requiem.

/Honken
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tar semester.

Så hur gör folk för att undvika sånt?
Well, hur gör vi...
Känns som vi tagit spontansemester ifårn det hela. Lite trist, men ändå
Kan ibland vara skönt att ta semester ifrån spelandet faktsitk & få nya krafter sedan.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Sympatiser för ont om spelande!

Rollspelsbaren tog väl hand om mig och min kompis, vi fick en spelomgång med mycket vansinnigheter och många skratt.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping
Vi undviker det inte, vi tar smällen att det blir uppehåll när folk försvinner iväg eller gör något annat vissa perioder. Å andra sidan är vi så bortskämda vi faktiskt spelar en gång i veckan (enstaka veckor mindre och enstaka veckor mer) den absolut största delen av året.

Som någon skrev längre ned så kan det vara skönt med någon paus (om den är något så när planerad).
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,434
Location
Maastricht
Brukar inte vara några större uppehåll för min del på sommaren, vi spelar på ungefär som vanligt. Därimot kanske det blir lite fler lediga helger än vad det blir på hösten/vintern men det är så det fungerar på sommaren, folk vill ut o göra andra saker än att sitta inne och svettas i ett vardagsrum (trots att det är bland det bästa man kan göra).
Det var värre när man var yngre och blev tvingad att följa med föräldrarna till sommarstugan och det närmaste rollspel jag kom där var någon av den regelverk jag hade med mig för att mildra trisstesen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,807
Location
Göteborg
men det är så det fungerar på sommaren, folk vill ut o göra andra saker än att sitta inne och svettas i ett vardagsrum
Absolut. På sommaren spelar man naturligtvis rollspel utomhus. Kan varmt rekommendera rollspelspicknick. Dock blir det svårt att få upp bra stämning om man spelar Dark Ages: Vampire, som vi gjorde förra veckan. Solsken, mitt på dagen, på en filt på en gräsplätt bredvid ett dagis. Men det var kul i alla fall.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,709
Location
Värnhem, Malmö
"det är så det fungerar på sommaren, folk vill ut o göra andra saker än att sitta inne och svettas i ett vardagsrum"

De senaste dagarna har vi spelat rollspel för att undvika att dö av hettan utomhus. Sol som en blåslampa och ingen vind uppmuntrar också till rollspel.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,434
Location
Maastricht
De senaste dagarna har vi spelat rollspel för att undvika att dö av hettan utomhus. Sol som en blåslampa och ingen vind uppmuntrar också till rollspel
Du har inte vistats i någon av de platser vi brukar lira på hör jag. Vad s'gs om en etta på 30 kvm och fem personer tex ? 30 grader inomhus och 25 grader utomhus. Men visst, när värmen slår ner en på marken så fort man tar ett kliv utanför dörren så känns det bättre att stanna inne o bara hänga i soffan. Point.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,434
Location
Maastricht
Absolut. På sommaren spelar man naturligtvis rollspel utomhus. Kan varmt rekommendera rollspelspicknick. Dock blir det svårt att få upp bra stämning om man spelar Dark Ages: Vampire, som vi gjorde förra veckan. Solsken, mitt på dagen, på en filt på en gräsplätt bredvid ett dagis. Men det var kul i alla fall.
Fantasy spel passar alldeles utmärkt att spela utomhus, men det passar inte alltid alla. En del är känsliga mot solljus (inga vampyrer dock) och andra gillar hellre att sitta inne. Man vet ju trots allt inte vilket väder som kan dra in över ens huvud, och sitter man då där med böcker för närmare 2 papp så vill man inte ha ösregn direkt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Fantasy spel passar alldeles utmärkt att spela utomhus, men det passar inte alltid alla. En del är känsliga mot solljus (inga vampyrer dock)
Eller pollen, frisk luft eller insekter.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Under de senaste åren har vi under sommaren spelat ungefär lika mycket som under resten av året totalt. Så lär nu inte bli fallet eftersom vi äntligen har lyckats med det omöjliga, en bestämd rollspelsdag. Under året som har gått har vi spelat sjukt mycket rollspel. Oftast brukar vi dra igång någon sommarkampanj som antingen hinner avslutas (Som när vi dödade Forgotten Realms för några år sedan), eller som rinner ut i sanden efter det att sommaren är slut. Det tredje alternativet är det vi har nu, sommarkampanjen (I D&D, brukar bli det då vi oftast är en otroligt stor grupp på sommarspelen) drog ut på tiden och istället för att rinna ut så har vi nu spelat det i stort sett varje söndag sedan i november (då söndagsrollspelet instiftades, före det var det något mer sporadiskt) och nu kommer vi istället avsluta (har kanske en 6 sessioner kvar) förra årets sommarkampanj den här sommaren. Känns otroligt roligt.

Ibland har vi till och med hunnit med två kampanjer på sommaren, så allt som allt brukar det bli mer rollspel på sommaren. Fördelen med en stor grupp är ju att det inte spelar någon roll om typ 1-3 personer är borta, det går att spela ändå (ja, vi brukar vara ca 8 personer). Men självklart brukar det finnas ett par veckor här och där då de allra flesta är bortresta.

/Jonas, ser fram, emot söndag
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Många spelare (OT)

Fördelen med en stor grupp är ju att det inte spelar någon roll om typ 1-3 personer är borta, det går att spela ändå (ja, vi brukar vara ca 8 personer).
Lite nyfiken, hur gör ni när alla åtta dyker upp, kör ni med många och om så, har ni några tips för hur att få flyt på det?

-Gunnar
 
Top