Some animals are superior than others

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Men är det för att de är amfibier, eller är det för att paddan Ibrahim farfars far var Agha av den Röda Porten och klart som tusan att han är nostalgisk?
Precis min tanke. Klart de är melankoliska och nostalgiska, men inte pga av att de har simhud utan att de har förlorat sitt imperium.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Är det inte så, att i de flesta fabeldjursberättelser motsvarar de olika djuren just precis olika personlighetstyper snarare än, låt säga, olika etniciteter? Tycker inte det behöver vara ett problem.

Grejen med "en sak du verkligen inte är" får mig att tänka på Klas Klättermus: "De andra samlar nötter och har i sina hus, men jag har inget hus och jag är ingen sparsam mus. Jag går till mina vänner, de säger inte nej, och om jag rätt dem känner så delar de med mig."
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Men är det för att de är amfibier, eller är det för att paddan Ibrahim farfars far var Agha av den Röda Porten och klart som tusan att han är nostalgisk?
Ja, nej alltså det är ju rent historiematriellt, som @Måns väl också säger. Deras nostalgiska känslor är ju inte biologiska. Men de hade ju däremot en ordning som var biologisk, dvs det var amfibiernas rike, inte allas rike lite hipp som happ, dvs åtminstone grodor och salamandrar (salaam-andrar!) fäste ju vid ett tillfälle något värde vid just biologin, även om det var rent praktiskt (vem kan härska över både land och sjöar om inte just en padda). Så på ett eller annat sätt finns det ju där, att smådjuren ändå förhåller sig till sin biologi, sina fysiska skillnader. Och det blir kanske tråkigt eller just stereotypt om det bara är amfibierna som fått för sig att alls hålla på med det där. Jag vet, jag blandar lite äpplen och päron här, men jag gör ju en sallad, så att säga.

Men jag förblir väl själv kluven. När jag vaknade idag och kollade på det hela så kände jag att lägg av, en katt är ”graciös, fåfäng, listig”... bläh. Men det handlade mest om att själva LISTAN var tråkig och stereotyp. Kan det inte också ha med det att göra? Eller vari ligger er eventuella motvilja mot tanken? Jag frågar för att jag halvt om halvt delar den, men har svårt att säga varför.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
...Men det handlade mest om att själva LISTAN var tråkig och stereotyp. Kan det inte också ha med det att göra?
Jo, det ligger nog mycket där. Om en katt exempelvis skulle ha:

  • Som alla katter passar du i tweed
  • Oerhört lojal
  • Kräsmagad men glupsk!
  • Något disträ
  • Du går inte upp före 11!
  • Nattuggla
  • Lekfull men misstänksam
Eller nått sånt så kommer man undan med det betydligt bättre. Även om detta bottnar i någon slags bild av hur vi ser på katter så känns det även som rimliga karaktärsdrag man kan besitta utan att vara katt :)
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Jo, det ligger nog mycket där. Om en katt exempelvis skulle ha:

  • Som alla katter passar du i tweed
  • Oerhört lojal
  • Kräsmagad men glupsk!
  • Något disträ
  • Du går inte upp före 11!
  • Nattuggla
  • Lekfull men misstänksam
Eller nått sånt så kommer man undan med det betydligt bättre. Även om detta bottnar i någon slags bild av hur vi ser på katter så känns det även som rimliga karaktärsdrag man kan besitta utan att vara katt :)
Det här är så himla bra! Tack!
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Häpp. Här kommer en ny och uppdaterad variant, efter @Måns perfekta tonartshöjning och @Leon rimliga invändningar, och alla andras förslag och gilla-klick och synpunkter.

Jag tänker att instruktionen angående karaktärsdragen blir: om du vill ha ett ganska arketypiskt djur kan du välja två saker från listan som du är, och en sak som du verkligen inte passar in på men som du förhåller dig starkt till; annars kan du helt enkelt plocka en sak som du är, eller ingen, och kanske förhålla dig till en sak som absolut inte passar in på dig, och därefter välja helt andra karaktärsdrag och egenheter utifrån ditt jobb, din sällsamhete, eller bara vad du har för idé om din Rollperson. Men jag behåller tanken att de olika djur har ett lite olika temperament, om än mer diffusa sådana.

Det var svårt att hitta grejer till råttan och musen, och igelkottar har jag inte riktigt tänkt över hur de är än, utöver det vanliga som alla såna djur är, att de väl är lite blyga och försiktiga? Men det kommer väl. Hälp uppskattas förstås. Och jag har inte alls gett mig in på amfibierna än. Vad har paddor, grodor och salamandrar för personligheter? Och ska axolotl finnas med? Den är ju hemskt sällsynt, men också fasansfullt gullig. Jag tänker att amfibierna kan få vara lite mer "internationella" i sitt urval, även om det inte kommer finnas neonröda giftgrodor.

Främst är det här väl att betrakta som en redovisning för projektgruppen. Arbetet fortskrider, tycker jag, och nu är faktiskt rollpersonskapitlet snart klart, i nån sorts betaversion. Nästa grej blir magi, tror jag -- teaser i form av en ny teckning längst ner.

*

KATT
  • Försvinner iväg och gör mystiska saker
  • Passar bra i siden och silke
  • Gäspar med hela kroppen
  • Disträ
  • Värdigt och upphöjt majestät… och en svans med treårings personlighet
  • Vaknar aldrig före klockan elva
  • Kräsen och glupsk
  • Rör sig som om golven är smutsiga

KANIN
  • Extremt punktlig
  • Vänlighet vinner i längden
  • Kusligt vanlig
  • Bråttom, bråttom, bråttom
  • Hoppar till av små ljud
  • Det finns en chans solen inte går upp i morgon
  • Ett av syskonen i en jättelik skara
  • Ögon som glittrar av drömmar och planer; men ser inte skillnad på det första och det andra

HARE

  • Gräver utmärkta diken
  • Vi skulle kunna lösa det om folk lyssnade
  • Gör det som behöver göras
  • Vill helst bli lämnad ifred
  • Jag ger mig aldrig när jag har rätt
  • Ger nådigt med mig fastän jag alltid har rätt

EKORRE

  • Älskar upprepningar
  • Kommer att leka kurragömma till och med på min egen begravning
  • Samlar saker i skåp och byråer — och glömmer vad, eller var
  • En tendens till fixa idéer
  • Försöker få med absolut allt i min hemliga dagbok

VESSLA
  • Jag lyssnar, jag lyssnar; låtsas att vi pratar, jag ska snara den där sparven
  • Med smicker kommer man långt, med andra men tyvärr också med mig
  • Passar i hattar med granna fjädrar
  • Gratis saker smakar faktiskt bättre
  • När jag blir irriterad måste jag klättra, klättra, klättra
  • Bara patrask äter djur som kan tala

UTTER
  • Täljer små figurer i trä och ben
  • Sisu
  • Förtjust i vackra stenar
  • Jag kan lyssna och slå kullerbyttor samtidigt
  • Ger sig av på en lång resa längs floden varje sommar
  • Gör små lekar av allt
  • Förklara igen vad det åstadkommer ”att klaga”
MUS
  • Ni misstar kortvuxenhet för svaghet, min gode herre
  • Kan multiplicera tvåsiffriga tal i huvudet
  • Ni misstar försiktighet för feghet, min dam
  • Alltid pressveck på byxorna
FLADDERMUS
  • Varför blev ni tysta? Jag menade det som ett skämt
  • Allt jag älskar kommer försvinna, men kärleken finns kvar
  • Månen är min bästa och enda vän
  • Ler stort när alla har gått hem från tebjudningen
  • Mina tavlor föreställer hur saker låter och känns, inte hur de ser ut
RÅTTA
  • Lycka är en soppa med exakt sjutton pepparkorn per morot
  • Ska jag bära något år dig?
  • Snällt skvaller är bättre elakt

MULLVAD
  • Pratar om figurer i böcker som om de vore nära vänner och släktingar
  • Låt oss inte rusa iväg och ändra allt
  • Ytan är ett tunn skal, och djupet under det är ändlöst
  • Tålmodig

RÄV
  • Ett hus med tre ingångar och fyra utgångar; och de är inte samma
  • Rodnar så fort någon tittar på mig
  • Jag skulle lyda reglerna… om Bafotakungen kom tillbaka
  • Besatt av ett projekt
  • Gräset alltid grönare på andra sidan
  • Trasslar in sig i självanalyser
  • Tycker om hasardspel
  • En stormande förälskelse, ny eller evig

GRÄVLING
  • Tre lås på dörren
  • Varför bli folk ledsna så fort jag säger vad jag tycker?
  • Har långa, filosofiska samtal… med de gamla benknotorna jag gräver upp ur trädgården
  • En griffeltavla som jag tar fram i skymningen, för att göra ett schema över nattens planerade aktiviteter: äta, gräva, dricka te, sy en docka
  • Bestämd? Mina vänner kallar mig ”Amfibiekejsaren” för min blanka päls skull

BISAMRÅTTA

IGELKOTT


GRODA

PADDA

SALAMANDER

AXOLOTL

1BAD9BB2-CA34-4140-9E59-8A8EE8B71951.jpeg
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,534
Location
Göteborg
Haha, så där skulle min katt antagligen gilla att resa. Han avskyr bilfärder, men en luftburen vagn med en sork på kuskbocken - det verkar perfekt.
 
Top