Nekromanti Solospelsutmaningen som dog

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Hej igen.

För mycket länge sedan diskuterade vi förutsättningar för en eventuell solospelsutmaning , men kom aldrig riktigt till skott. Nu försöker vi igen...

Hur många här tycker egentligen om solospel? Finns det tillräckligt intresse för att börja spåna över hur en utmaning skulle kunna vara utformad? Är ni öht intresserade av att snickra/spela solon? Jag lovar att försöka göra en seriös satsning om folk bryr sig tillräckligt. Annars får jag väl inse att soloformatet är en hopplöst obskyr och ultranördig avart av riktigt rollspel (Yeah, fler nördpoäng till mig isf!.). :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Jodå...

...ett stycke obskyr nörd finns här som gillar solospel. Så skriv upp mig som medlem i intresseklubben, så går jag och hissar flaggan. :gremwink:

Jag arbetar för övrigt fortfarande på mitt eget soloscenario. Jag har skrivit runt 110 paragrafer och för tillfället har jag spaltat upp för 175 paragrafer - men om jag känner mig själv så hamnar det på runt 200. Gäller bara få tid och inspiration för det.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Re: Jodå...

Schysst! Mitt maxsolo är på ca 80 paragrafer, har mest satsat på korta, men intensiva alster (ett bidrag i dogmautmaningen bl a). Hade gärna mixat ihop en fullängdare, men när man börjar närma sig 100 paragrafer blir det lätt ohanterligt, om man inte förarbetat allt ordentligt. Nå, tack för stödet. Hoppas att fler solonördar nappar. Har ni idéer, så tveka inte att presentera dem!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Angående ohanterligt...

....så håller jag med dig. Det är en del av varför det går segt nu. Då man är inne i skrivandet är det enkelt - men kommer man ur det måste man nästan ta sig igenom allt för att komma in i det. Jag hade dålig koll i början och skriver bara i word.

Halvvägs så betatestade jag ett särskilt program som visade sig egentligen vara utmärkt för just att skriva solospel i (avsett för manusarbeten egentligen). Grämer mig att jag inte då tog tiden att föra över det då - nu är ddet för sent. Men till nästa solospel jag skriver hade jag tänkt försöka använda det (eller ett annat jag funnit).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag är såklart med. Jag har några bra pågående projekt på min dator som jag gärna skulle vilja ha en sporre som drev mig att färdigställa.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Re: Angående ohanterligt...

får man fråga vad det var för program du testade? Låter intressant.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Angående ohanterligt...

Kan vara det här.

/Han som minns

<font size="1">Sökord: "skriva" och "manus" på makarforumet.</font size>
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Programmet hette...

...Mazermind - och de sökte betatestare en gång i tiden på Rollspel.nu - vilket var hur jag kom i kontakt med dem.

Ett annat program som jag nämnde och vill minnas var freeware var yWriter, vilken troligen skulle kunna fungera också (även om det mer är som ett avancerat skrivprogram).
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Stämmer bra det! (ANT)

Och sluta skriva inlägg som besvarar samma sak samtidigt som jag! :gremtongue:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Stämmer bra det! (ANT)

"Och sluta skriva inlägg som besvarar samma sak samtidigt som jag! :gremtongue:"
Eller så kan jag sluta tänka att världen behöver min hjälp med att visa gamla trådar och svara snabbt på inlägg. Men tack vare XP-mängden fick mitt inlägg högre prioritet av forumet, så att mitt inlägg kom före ditt.

/Han som undrar när han får titeln Gud, för det känns passande på något sätt (då han är en gammal gubbe som ingen tror på)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Coolt!

Jag var med som referensperson för Mazermind. En hel del av mina teorier om hur man bygger upp manus och för den delen äventyr kom med där.

/M
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Re: Stämmer bra det! (ANT)

Eller så postade du några sekunder innan mig. Ni ungdomar är ju betydligt mer raska än oss gamlingar... :gremwink:

annars så är ditt visande av gamla trådar alltid välkommet!
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Jag suger

Alltså, jag har inte tid. För tillfället har jag en tre-fyra saker som måste komma före allt kul för att jag ska kunna fortsätta ha kvar min lägenhet och äta mat och dylikt, så jag kommer inte kunna delta. Sorry. Hade gärna velat.

Jag tokgillar idén att spela solospel, dock. Jag gillade ditt förra, så bygg fler!
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Har funderat lite mer angående en solospelsutmaning. När jag först fick idén så tänkte jag mig korta solon i samma anda som Trobers Dogmautmaning - Solon på lite drygt 50 paragrafer över ett par sidor. Det tråkiga med det är att finurliga mekanismer som man vill testa inte kan implementeras fullt ut över så få paragrafer; i begränsat format blir solospelen mer som små, intensiva scenarion - kanske med ett par minispel i spelet för att ge illusionen av ett större solo. Ett alternativ till detta kan vara solon som skapas i lag om 2-4 personer som utvecklar sina spel i projektgrupper, där man kan satsa på lite större solospel med kanske 100-150 paragrafer. För att detta ska vara intressant tycker jag att det krävs åtminstone 3-4 lag som ställer upp och intresset är nog alldeles för svalt...

Ett tredje alternativ är att satsa mer på en slags "solosamberättarprojekt", där man sätter ett tak på antal paragrafer och börjar skriva, utifrån ett givet scenario (något som gjorts tidigare i någon tråd, orkar inte leta reda på den nu). Detta skulle kräva att man även noterade nummer på paragrafer som är förbrukade under resans gång. Efteråt kunde ju en till flera korrläsa allt och publicera i något trevligt format som avslutning. Det tråkiga med detta är att "speligheten" försvinner, vilket åtminstone jag tycker är trist.

Vad tycker ni? Jag sammanfattar mina förslag:

1. Korta solon på ca 50 paragrafer i en slags "soloutmaning" i samma anda som Dogmautmaningen
2. Solospel som skapas i lag - även här som en slags tävling mellan grupperna, men mer omfattande projekt
3. Samberättarprojekt där vem som helst får vara med. Ett antal regler och riktlinjer styr upp projektet och det färdiga resultatet pusslas ihop lite snyggt av någon/några som känner sig manade

Har ni några andra idéer över hur man skulle kunna gå tillväga?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Skall jag skriva solon, är det för att jag kan placera dem i In the Dark:s värld och genom det ändå föra fram små bitrådar i storyn där. Så jag tror jag inte alls är särskild lämplig att samarbeta med (utan att framstå som en galen diktator :gremtongue: ) i det här sammanhanget i fråga om val av story och så.

Så för mig är det i så fall punkt 1 som låter intressant.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Hörrö... jag läser ju inte makarforumet längre...

...men av en slump(?) så snackade jag lite Han idag och kommenterade då att jag inte hängde här längre för att det mesta var ointressant (för mig) men att jag troligtvis missade några intressanta saker. Så nu gick jag hit och hittar det här inlägget. :gremlaugh: Ödet rockar ibland!

Jag ska ju göra ett stort solo till nästa julkalender är min plan vad gäller soloskapande. Där blir det definitivt fler än 50 paragrafer och det projektet går nog inte att implementera i en tävling. Däremot blir jag kanske inspirerad att ta tag i det eftersom det i nuläget består av ett php-skelett, 4 yrken som ska vara bra på olika saker, en lista över 6 områden som ska delas upp i en massa platser/händelser samt en lista på forumiter som man ska störa på under äventyrets gång.

Vad gäller dina alternativ så svarar jag 1 med motiveringen att det nog är för få inblandade för att något annat ska funka ordentligt. Att sätta en paragrafgräns låter smart. Hellre många små än flera stora (iaf i en förstagångssolotävling).

Får se om jag kommer ihåg den här tråden nu bara...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Låt oss hoppas på ditt minne...

...för annars får vi komma och sparka på dig :gremwink:
 
Top