Nekromanti Solospel med mobilen

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
För att speltesta mina regler händer det ibland att jag använder Mythic GM Emulator, särskilt om jag behöver testa lite mer komplexa samband i spelen. Jag spelar igenom korta soloäventyr, ofta med fokus på en eller ett par regler. Det fungerar riktigt bra och nyligen upptäckte jag att allt som behövs är en mobil plus några appar. Jag tänkte dela med mig av min metod, eftersom den har funkat så pass bra. De här sakerna behövs:
PDF/Böcker:
Mythic GM Emulator. Detta är själva regelmotorn för att skapa scenarion efter hand som man spelar. Den kan vara bra att ha tillgänglig innan man kan reglerna, men behövs inte sedan.

Valfritt rollspel. Jag skapar en karaktär med rollspelet jag testar, Odd Soot för tillfället, och sparar karaktärsbladet på mobilen som en bild eller PDF (jag tar en bild av karaktärsbladet med mobilkameran till exempel). Det kan också vara bra att ha en PDF av reglerna tillgängliga på mobilen - om det är någon detalj man behöver kolla upp under spelets gång.

Appar:
Evernote. Jag samlar alla PDFer som behövs i en anteckning i Evernote (oftast bara karaktärsbladen). Här skriver jag också ner mina noteringar efter hand i scenariot, en scen i taget. Eftersom det inte finns någon spelledare måste man hålla reda på alla fakta själv. När Hit points och dylikt ändras använder jag Evernotes Annotation-funktion för att skriva in nya värden, sätta kryss och stryka över. Lite pilligt på en liten skärm, men det går bättre när man har övat lite.

Mythic GM Emulator. Det finns flera webbaserade versioner av Mythics regelmotor, men jag har fastnat för den här:
http://solorpggamer.blogspot.se/2012/04/member-from-mythic-yahoo-group-created.html?m=1.
Den är enkel och fungerar bra även på en liten mobilskärm. Alla tärningsslag som hänger ihop med Mythic-reglerna slås här.

Dicenomicon. Det finns väldigt många tärningsrullare att välja på. Jag använder Dicenomicon för att den är enkel. Alla slag som inte är för Mythic-motorns räkning sker här.

StoryCubes. Inte helt nödvändig. Jag använder den framför allt för att skapa en startscen till scenariot, men kan också vara ett bra komplement till Mythic när inspirationen tryter för att till exempel beskriva en NPC eller plats.


Vad är då fördelen med att spela på mobilen? Först och främst att allt man behöver finns samlat i en pryl som ryms i handen. Mobilen har man dessutom alltid med sig. När jag använde Mythic tidigare blev det ganska mycket papper, böcker och tärningar omkring mig - det tog ungefär lika mycket plats som en vanlig rollspelsomgång. Med mobilen går det att berätta en historia för sig själv var som helst, när som helst. Istället för att läsa en bok när det blir en stund över, kan man spela en scen i ett scenario.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Hur fungerar själva spelandet? Hur kommer du på scenariot?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Scenariot skriver sig självt efter hand, helt enligt systemet i Mythic GM Emulator. Väldigt förenklat så ställer man ja/nej-frågor till en tabell, och får på så sätt veta hur världen ser ut och hur personer agerar. Jag tyckte det kändes svårt i början, men när man har vant sig fungerar det förvånansvärt bra.

Tabellen har "trolighet" på ena axeln (Very likely, 50/50, Very unlikely osv) och Chaos Factor på den andra (Chaos Factor är 5 i början). När man har ställt en fråga och slagit 1d100, så korsläser man resultatet: Exceptional No, No, Yes eller Exceptional Yes. Till exempel "Har mordoffret något i fickorna?". 13 på 1d100 ger Yes.

Till denna enkla procedur kommer Altered Scenes, Events, ändrad Chaos Factor och en Description generator, som injicerar lite mer liv och oförutsägbarhet i scenariot.

Ska jag skriva ner ett enkelt spelexempel?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Spelexempel:

1. Förberedelser. Jag skapar en ny anteckning i Evernote och placerar mina båda karaktärsblad som PDFer i den. Jag använder BRP som regelmotor och scenariot utspelar sig i mitt kommande spel Odd Soot. (Kort sammanfattat, ett undersökande spel som utspelar sig i ett alternativt universum på 1930-talet. Mänskligheten har tagit sig ut i rymden, men en farsot hotar att ödelägga hela civilisationer. Rollpersonerna är några av det lilla fåtal som tar hotet på allvar. Kristendomen anammades aldrig av romarriket, så animism, shamaner och magi existerar. Samtidigt utvecklades naturvetenskaperna snabbare när kyrkan inte förtryckte dem, vilket ledde till tidigare rymdfärder bland annat. Flera utomjordiska livsformer lever i relativ samklang i det som kallas för Comae Space, som är ungefär 20 Parsec i diameter).

2. Startscen. Jag slår de virtuella tärningarna i StoryCubes:



Jag plockar de två översta för grundkonceptet: Rollpersonerna får ett brådskande meddelande (telefoner är fortfarande ovanliga på 1930-talet) från en schackspelare, levererat med ilbud av en springpojke. "Jag har gjort en häpnadsväckande upptäckt. Kom genast. Det gäller Soten". Jag tar en skärmdump av tärningarna och lägger in i Evernote-anteckningen - de andra tärningarna kan komma till nytta som inspiration senare.

Jag går till webbversionen av Mythic för att få svar på några frågor. Chaos Factor är 5 så här i början. Jag vill veta lite mer om schackspelaren: Känner rollpersonerna till henne sedan tidigare? Eftersom jag inte har någon aning, så bestämmer jag att det är 50/50-alternativet som gäller. Jag slår 21 - jo, de känner till henne. Bor hon i närheten? 14 - Exceptional Yes! Jag tolkar det som att hon bor i samma stad, Glimminge i Doggerland (platsen som vi kallar Dogger bank i väderleksrapporten). Okej, det får räcka för tillfället. Nu är vi redo att besöka henne, vilket får bli första scenen. Den kommer om en stund!
 

Attachments

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
3. Första scenen. Chaos Factor 5. Jag börjar med att slå för om scenen blir den jag tänkt eller om något annat kommer emellan (Altered/Interrupt Scene): Jag slår över Chaos Factor, så scenen förblir oförändrad.

Jag döper schackspelaren till Anrid Hernes och skiver upp henne i listan över NPCer. Den här listan kan komma till användning senare i scenariot, till exempel när man ska välja en NPC slumpmässigt för en händelse.

Jag föreställer mig hur mina rollpersoner hittar till rätt hus. Bor fru Hernes i lägenhet (50/50)? Jag slår 38 - jo, hon bor i lägenhet. Är det fina kvarter (50/50)? 88 - nej , det här är ett helt vanligt hus i en vanlig del av Glimminge. Vi blir insläppta av portvakten och knackar på. Fru Hernes tackar för att vi kom så fort och ber oss stiga in. Min ena rollperson slår för färdigheten Psychology: Hon har inga synliga tecken på nervositet eller rädsla, utan verkar glad och upprymd. (Här kunde man slagit på Mythic-tabellen istället om man velat).

Jag föreställer mig hur vi sätter oss i det lilla vardagsrummet (med ett schackbräde uppställt, mitt i ett parti, vid fönstret) och fru Hernes börjar berätta. Hon spelar schackpartier på distans sedan flera år tillbaka med en man som heter Raud Rasmussen. Jag bestämmer, utifrån StoryCubes-tärningarna jag slog tidigare, att han bor på en annan planet i Comae Space. Jag frågar tärningarna: Är det Lacertae? Jag väljer Impossible (Lacertae har haft inreseförbud i flera hundra år…) och får 38 - No. (Flera gånger i scenarion har jag fått “omöjliga” eller oväntade svar. Scenariot tar då en helt annan väg än jag föreställt mig, och det blir oftast riktigt kul att komma på anledningar till avvikelsen). Är det Sisymbrium? Jag väljer Very likely (Sisymbrium är en kulturell smältdegel med relativt många människor boende i The Sinking City) - Yes.

Hon fortsätter berätta om ett brev hon fick från herr Rasmussen igår, där han skriver att han har hittat en bot för The Odd Soot av en slump. Men hur blandar jag in rollpersonerna i det här? Jag bestämmer att herr Rasmussen behöver hjälp av några som kan lite om Soten. Är han i livsfara, frågar jag tärningarna (50/50). 36 - jo, hans liv är i stor fara! Han har ingen annan att vända sig till och ber nu fru Hernes om hjälp att hitta någon. Eftersom den ena av mina rollpersoner är journalist, verkar det troligt att fru Hernes läst en artikel som rollpersonen skrivit om The Odd Soot, och därför vänt sig till henne för hjälp.

Jag skriver in Raud Rasmussen i listan över NPCer.

Jag avrundar scenen där. Rollpersonerna har träffat sin “uppdragsgivare” och har fått en första glimt av vad scenariot handlar om. Dags för en resa till Sisymbrium.

Var ska nästa scen utspela sig? Ombord på det enorma passagerarskeppet eller ska jag gå direkt till landningen på Sisymbrium? Jag bestämmer mig för att hoppa över resan (om det inte blir en Altered/Interrupt Scene) och gå direkt till planeten.

Fortsättning följer...
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Tack Simon! Kul att du gillar det. Här kommer en bit till:

4. Andra Scenen. Förra scenen var ganska lugn och kontrollerad, så jag sänker Chaos Factor till 4. Jag slår för Altered/Interrupt Scene: Det blir en Interrupt Scene! Jag slår på Event-tabellen i Mythos: Ambigous event, Betray, Masses. Nu får man klura lite.

Jag tänker direkt att det är något som händer på rymdskeppet på vägen till Sisymbrium. Händelsen ska vara varken positiv eller negativ (Ambigous) och handla om att passagerarna (Masses) blir förda bakom ljuset (Betray). Hmm. Jag försöker föreställa mig hur det är att vara en av 800 passagerare instängd i en vecka på ett kryssningsfartyg i stil med Titanic, fast i rymden. Banketter, teaterföreställningar, rymdsjuka (?), spa-avdelning, fox-trot, storbandsjazz, cognac, cigarrer, fina lyxhytter och trånga kyffen.

Efter några minuter då jag i tanken flackar omkring på skeppet utan att några bra idéer dyker upp, tar jag mig en titt på StoryCubes-tärningarna igen. En död person. Aha, det kanske kan vara nåt att spinna vidare på. Jag letar fram slumptabellen för Spaceship Encounters i Odd Soot och slår en sjua: Unfolding Device (Engine) Damaged. Att en besättningsmedlem dog i olyckan verkar rimligt. Rollpersonerna har den dåliga vanan att vara på fel ställe vid fel tidpunkt, så de ser när den döde besättningsmannen flyttas (till sjukstugan?) av skeppsläkaren. Detta får bli början på scen 2 istället, och framkomsten till Sisymbrium blir scen 3.

Vad gör rollpersonerna när de ser något som liknar en skeppsläkare som, tillsammans med en till hälften dold medhjälpare, smugglar ut en liksäck nattetid ur maskinrummet? De fattar förstås misstankar och följer efter. Min andra karaktär, en gentlemannatjuv, har Stealth 58% och slår 22 - han smyger skickligt efter, medan journalisten sätter i ny film i kameran. Styr de mot sjukstugan (Very Likely)? Men nej, jag slår 93. Det kanske är något skumt på gång trots allt? Ska de till ett kylrum (50/50)? Exceptional Yes! Jag tolkar det som att de skyndar sig, dessutom till frysrummet. Eftersom det ligger i anslutning till köket börjar det hela kännas lite makabert...

Journalisten är ikapp nu och tar några oskarpa bilder i det dåliga ljuset som bevismaterial (misslyckat slag på Craft (Photography)). Ytterligare ett Stealth-slag behövs på sluttampen: 04 - nära perfekt, så jag bestämmer att gentlemannatjuven nu kommer så nära att han hör vad skeppsläkaren och den mystiska medhjälparen pratar om. Dags att slå en Description i Mythos-appen: Calmly, Ancient. Den mystiske medhjälparen vänder sig om och jag bestämmer att det är en kvinnlig Skreeder Shaman (motsvarigheten till samer i Odd Soot, men med en egen egen nation). Är de osams (50/50)? 75, nej. Är den döde också en Skreeder (Likely)? Exceptional No! Vad innebär det - motsatsen till en Skreeder Shaman kanske? En Wittenbergpräst (ett ordenssällskap inom krystendomen, som jagar genom Comae Space efter magiker att tillintetgöra), som jobbat under cover på skeppet för att avslöja… någonting.

Skeppsläkaren och shamanen, en synnerligen märklig kombo, inser jag diskuterar vad f-n de ska göra nu: Inte nog med att de har en död besättningsmedlem, han är dessutom en förklädd spion. Deras andedräkter ångar i den kalla luften. Passagerarna ska helst inte veta någonting alls om dödsfallet, men vågar de informera kaptenen om Wittenbergprästen? 52 - nej, de bestämmer sig för att inte berätta. De sveper istället in kroppen i ett stort stycke vaxat tyg och placerar den längst in i en hylla, så oåtkomlig som möjligt. Shamanen reciterar tyst några verser på samiska och fäster en liten amulett där tyget snöras ihop. De lämnar frysrummet huttrande, släcker ljuset och stänger.

Min gentlemannatjuv står ensam kvar i mörkret, inlåst i frysrummet, tillsammans med kroppen efter en död andeutdrivare. Ok, det får bli ett POW-slag för att inte få panik: 22, det går bra. Han tar ett djupt andetag och känner sig fram till dörren. Är journalisten i närheten (Very Likely)? 99 - Exceptional No! Det här bådar inte gott. Dags att börja bulta på dörren och hoppas att någon i köket hör. Blev journalisten bortschasad (Somewhat Likely): 13, Yes. Hör någon bultandet från frysrummet (50/50)? 25 - jo, någon kommer och öppnar. Tack vare sin Fast Talk på 58 så kommer han undan med några dåliga bortförklaringar.

Han tar sig tillbaka till hytten, ganska frusen, för att hitta sin kollega. Är hon där (Very Likely)? 55, jo då. De sätter sig ner och går igenom vad de precis har sett och hur de ska gå vidare.
[HR][/HR]

Där lämnar jag Krys & Lin åt sina öden mitt i Comae Space. Åtminstone för tillfället. Det blev en ganska typisk Mythic-session, med ett äventyr som skrev sig självt med några tärningsslag och lite kreativa uppslag efter hand. Samt en del oplanerade vändningar. Dödsfallet ombord hade jag inte en tanke på i förväg, och det utvecklades snabbt till ett eget litet mini-äventyr. Om jag hade fortsatt kanske de två historierna visat sig hänga ihop? (En shaman och skeppsläkare - en märklig kombination som borde kunna vara intressanta i fortsättningen, kanske till och med i ett annat scenario).

Jag hoppas att det här korta exemplet har visat hur Mythic kan användas. Det är väl värt att prova, även i en grupp som vill spela utan spelledare, men passar säkert inte alla. För mig har det blivit ett sätt att gå in i fiktionen när jag vill och behöver. Ett riktigt bra hjälpmedel helt enkelt.

Verkar det intressant att prova för någon?
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Ja ditt andra exempel gjorde att det klarnade, helt klart redskap man får kolla mer på!
 
Joined
15 Apr 2016
Messages
11
Ballt! Ska ha det i åtanke, verkar som det finns mycket som de verktygen kan användas till - både för solo- och gruppspel! Tack för write-up!
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Berätta gärna hur det går om ni testar! Det är alltid kul att höra.

Jag har också provat att använda Mythic när jag agerade helt vanlig spelledare för en grupp, med bara startscenen definierad, och även det funkade bra. Det blev ett smidigt sätt att spela nästan helt utan förberedelser.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Intressant att få läsa, jag har tidigare inte lyckats greppa vad Mythic GM Emulator går ut på.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Trevligt att kunna hjälpa till : )

Jag upptäckte just att det finns en bok med tilläggsregler också: Variations. Jag blir lite sugen på att testa den...
 
Top