Solorpg - "Little town"

KnightGejmer

Veteran
Nu har jag provspelat ”Little town” två gånger varav den andra gången slutade ganska tvärt när min karaktär blev ihjälskrämd av en medelålders miljöaktivist som visade sig vara mer demonisk än jag tänkt…

Nu spelar jag en ”amateur sleuth” vid namn Ben. Staden heter Bright Canyon och ligger omringad ev stora skogar.
”case”-en explosion på sågverket.

Ben har tagit sig till platsen efter ett samtal med stadens chefredaktör Susan (Bright News). Hon hade redan skickat en färsking vid namn Lily.
Ben hörde med Susan om hon hade något att berätta innan han beger sig. Ett rykte bara. Men det löd att en mystisk kult etablerat sig i utkanten av staden och att ledaren vill bli borgmästare i staden.
När Ben kommer fram till sågverket så befinner sig polis och brandkår där. Även borgmästare Samuel Davis, och ett gäng åskådare.

Ben tar sig an uppdraget att leta rätt på Lily som enligt Susan är borta. Så han tar sig in i den del av sågverket som inte brinner och letar.
Men det är helt öde. Slår tärning för random event som blir "anamoly".
En person passerar plötsligt från ingen stans och ler mot Ben som blir skrämd och ryggar tillbaka. Innan han hinner tänka så händer samma sak igen men på hans andra sida.
Ben bestämmer sig för att springa ut. Då ser han Lilys bil, går dit och upptäcker Lily sittande bakom ratten. Hon ser chockad ut och blicken är fixerad rakt fram.
(Jag passar o att leta efter clues och hittar ett tidningsurklipp).
Sedan springer Ben till en sjukvårdare och efterfrågar dennes hjälp. Polisen som denne står och pratar med visar sig väldigt ointresserad så Ben slipper förklara sig på något sätt.

När jag tänkte på tidningsurklippet så ville jag veta vad det stod på det.. Visst man kunde låta det vara, bara en "clue" för att driva spelet framåt. Men jag slog på tabell för att se rubriken och det stod något om "bubblegum", så jag tänkte att det kanske är en ledtråd...hehehe. Att jag kan slå för JA/NEJ om borgmästaren tuggar tuggummi. Ett JA skulle leda mig till borgmästarens hus i nästa scen. Får se hur jag väljer att gå vidare.

Men det är intressant vilka historier som kan utspelas utan spelledare. Det kan ändå bli väldigt överraskande att spela solo på grund av alla slumpmässiga tabeller etc.
Nu är "Little town" ett relativt simpelt spel. Det finns inte så mycket tabeller eller liknande att slå på men det räcker för spelet i sig.
Man får hitta på lite och rollspela så blir det lite mer "kött på benen"

Nej jag fortsatte med äventyret och strök det där med tuggummit.
Istället slumpade jag fram ord från en tabell och nystade ihop en historia kring detta.

Tärningsslaget visar: "troublesome", "rope", "corrupt", "surprise". Är tidningsartikeln från 30-talet? JA/NEJ- Ja, men exakt årtal går ej att läsa ut. Det står 193...suddigt.
Jag tolkar orden som att ett troublesome (besvärlig) situation nådde sin kulmen då de man trodde var misstänkta för flertalet brott i staden blev dömda och hängda (rope). Detta kopplat till dåtidens smuggling (staden var ett smuggelimperium för många år sedan). Men domaren och advokaten var korrupta (corrupt) vilket kom fram i ljuset senare till mångas stora förvåning (surprise).

Ben drömmer den natten (sista scenen för dagen). Jag slår på tabell för detta: Ben drömmer att han tar examen. Susan står och tjoar och Lily klappar händerna. Borgmästaren ser sur ut. Alla andra personer är dimmiga. Men man kan ana en figur som flinar där bakom dimridån.

Nästa dag ringer Ben till Susan och försöker få henne att haka på planen att hålla borgmästaren upptagen medan jag (Ben) snokar igenom hans hem efter ledtrådar. Men hon vägrar och blir också arg.
"Nej, Ben. Absolut inte. Jag driver en tidning, inte en kriminell operation. Jag vet att du är bra på att... hitta saker, men det är Borgmästarens hus! Speciellt nu, efter all den här galenskapen. Om du gör det, gör du det på egen risk, och du får absolut inte nämna Bright News eller mig."

Susan har satt ner foten. Hon kommer inte att hjälpa Ben med inbrottet. (Från chatgpt).

Så nu tänkte jag planera inbrottet hos borgmästaren. Måste försöka få en översikt av huset först. Möjligtvis om jag lyckas övertala Susan om den biten i alla fall...

Gick inget bra med att övertala Susan. Så jag bytte aproach så att säga..
Jag valde att åka till borgmästarens hus men han var inte där. Frukost på ett café i stan.
Mannen som öppnade dörren var fientligt inställd och svår att övertala.
Jag drog en vals om att jag och kunde vänta på borgmästarens kontor. Men den lögnen sågades direkt.
tog bilen och åkte bort en bit, parkerade och smög tillbaka till huset. Såg ingen i fönstren så jag smög upp på trappen, öppnade försiktigt dörren och smög in.
Mannen stod längre in i hallen med ryggen mot mig. Han bläddrade i några papper som han höll i. Jag smög fram och drämde till med ficklampa mot bakhuvudet. Men då upptäckte han mig precis.
Det blev et slagsmål, "bråk" i Little town...
Jag (Ben) lyckades få in sista slaget och mannen för i backen. Jag undersökte och upptäckte till min fasa att mannen var död.
Letade igenom fickorna och fann bara en dyr parfym.
Jag skyndade mig upp på övervåningen och letade rätt på borgmästarens kontor. Letade "clues", fann en nyckel.
Samtidigt hör jag hur ytterdörren slår in och flera arga röster hörs där nere. Jag slår för "leave without a trace", lyckas och hamnar i en buske utanför huset.

Vid det här laget tänker jag att det är kultister som brutit sig in. De kommer att upptäcka liksom (som antagligen var en av dem). Polisen kommer och de åker fast för mordet. Borgmästaren klarar sig och fortsätter sina plikter.
Slog för "Solve the mystery", lyckades.
"Den där nyckeln hamnar bland mina trofeer i jordkällaren". CASE CLOSED.

Back