Solorollspel - vilket är bäst?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,906
Jag är sugen på att göra ett eget solorollspel, men har aldrig provat att spela något själv så jag har inga referensramar. Har någon ett bra tips på var man skulle kunna börja om man vill lära sig mer?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag är sugen på att göra ett eget solorollspel, men har aldrig provat att spela något själv så jag har inga referensramar. Har någon ett bra tips på var man skulle kunna börja om man vill lära sig mer?
Jag har hört att Ironsworn och Starsworn ska vara "the golden standard".


EDIT: Om du har nya DoD så finns det soloregler i boxen.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Jag är sugen på att göra ett eget solorollspel, men har aldrig provat att spela något själv så jag har inga referensramar. Har någon ett bra tips på var man skulle kunna börja om man vill lära sig mer?
Mythic GM Emulator var det första solospelet och satte en del begrepp och tankesätt som är ganska etablerade nu. Reglerna är bra och tydliga, men har också några svaga punkter. Äventyr får inga riktiga avslut till exempel, eftersom slumpgeneratorn fortsätter kasta in nya saker hela tiden. Just när man vill knyta ihop ett mysterium så dyker det upp nya ledtrådar och misstänkta. Många gillar också Ironsworn, men det är hårt knutet till rollspelsreglerna och spelvärlden. Och använder fler tabeller än jag kan hålla ordning på i min trötta hjärna.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,906
Ögnade genom Ironsworn nu. Jag tror inte jag kommer klara att läsa 270 sidor av ett så fult spel 🙃

Men det kanske är värt att försöka stålsätta sig!

edit: sorry jag insåg att jag skräpar ned tråden med OT, kanske bryta ut?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Ögnade genom Ironsworn nu. Jag tror inte jag kommer klara att läsa 270 sidor av ett så fult spel 🙃

Men det kanske är värt att försöka stålsätta sig!

edit: sorry jag insåg att jag skräpar ned tråden med OT, kanske bryta ut?
Jag kollade på ett antal videoklipp som visade hur man spelar, och då räckte det att skumma igenom reglerna 🙂
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Ögnade genom Ironsworn nu. Jag tror inte jag kommer klara att läsa 270 sidor av ett så fult spel 🙃

Men det kanske är värt att försöka stålsätta sig!

edit: sorry jag insåg att jag skräpar ned tråden med OT, kanske bryta ut?
Jag orkade faktiskt inte heller :) Men man får en bra uppfattning bara av att läsa de första delarna om RP-skapande och mekanik. Jag gillar många av tankarna även om jag nog hellre hade spelat det på två.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Jag gillar Strider Mode i The One Ring. Rätt kortfattat och elegant (likt rollspelet i sig).

Gillat det skarpt pga hur uppstyrt det är gällande färdande och sociala interaktioner pga huvudreglerna. Lagom mängd tabeller man kommer mycket långt med, samt att TORs regelböcker är strösslade med slumptabeller.

Också väldigt influerat av världen dock. Inget generiskt. Och självklart är mr Tomkin ansvarig även här.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Har sneglat lite på Across A Thousand Dead Worlds, efter att ha sett dave thaumavore's video om det (black oath har också andra spel och genrer och det ser ut som att alla är single-player/co-op)

men denna videon gjorde mig helt klart intresserad av across:

 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Här är solospel som någon snubbe gjorde på 80-talet. De är mer meditativa:

Top 10 Games You Can Play In Your Head, By Yourself

För lite kortare spel, både mina The Murder of Mr. Crow och Imagine kan man spela solo. En kille gjorde en serietidning baserat på ett solospel han gjorde med den sistnämnda. Vad jag vill säga med de spelet är att man behöver inte långa tabeller för solospel; första har samma frågeformuleringar utifrån olika perspektiv och den andra skapar två, till synes, orelaterade situationer och sedan får man fundera på vad som för dem samman.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Mitt problem med många tabeller är både att komma ihåg vilka tabeller som finns och sedan att hitta dem. ”Finns det en tabell för namn på värdshus? Eller var det för byar?” Jag letar, tappar tråden i berättelsen, och ger upp. 10 minuter senare hittar jag rätt tabell av en slump, men då behövs den inte längre. Jag inser att det blir lättare ju mer man spelar och att bokmärken antagligen skulle hjälpa. Men för mig blir det ändå en känsla av RoleMaster över det hela.
 
Top