Solorollspel (och definitioner)

Men hur ser det ut för den friare sortens spel, vad gör ni då rent praktiskt? I ”vanligt” rollspel i grupp är ju ”slutprodukten” och det som tiden faktiskt läggs på till stor del konversationen mellan personerna runt bordet och storyn det skapar, men jag har inte riktigt förstått vad motsvarigheten till det är om jag skulle spela samma spel utan grupp med en orakel-SL.
Tänker att du är inne på något essentiellt där med konversation, det blir ju en form av inre monolog men också en dialog med oraklet och slumptabellerna, där det finns en hel del likheter med hur dialogen i en spelgrupp bedrivs. Där frågorna blir till slumptabell och orakel istället för SL. Exempel ur min förra solokampanj, i Cursed scroll 3 - midnight sun spelandes med Shadowdark och tillbehöret Solodark:
  • Är det där verkligen Jarl Olof? Fick en naturlig 1 på oraklet vilket innebär ett "Nej, och..." svar, lite fantasi och prompt-resultaten 54 Conceal och 41 Danger och ett slumpat monster senare senare var han ersatt av en tvilling till häxan som var hans rådgivare. Min karaktär visste att rådgivaren var av ondo men inte båda och föll för deras fälla, hälften av mina karaktärer dog.
  • Slumptabellernas dialog blir ju att bygga ut världen, slumpade i slutet på kampanjen att den jag mötte flera långskepp genom en slumptabell, var den ambitiöse Jarl Karsgalds skepp? Orakel 13, "Ja, men..." Karsgald var inte på dessa skepp, prompt 71 scatter, 81 path, han hade lurat mig för att ta min by när jag var låst i striden!
Blir ju alltid en del fritolkning och fylla i luckor, men det gör ju även spelare under en spelledare, med där i alla fall jag som spelledare plockar upp dessa trådar/kopplingar de ser som inte jag snappat upp. Lite Apofeni som krävs för att se en fantasivärld och mönster där de inte finns!
Skapas någon artefakt alltid av spelandet i form av text eller motsvarande?. Vore kul att få exempel.
Gör att mitt solorollspelande analogt så skall se ifall jag kan posta en sida senare. Men ur exemplen ovan så skriver jag ner detta ganska extensivt. Situationen, vilka tärningslag som görs, tolkningarna, följderna och mina karaktärers agerande. Klassisk rollspelsloop egentligen. Skapas därmed en hel del text som man behöver hitta sin egen struktur i. Blir ju likt gruppspel en bedömning om vad man kan ha nytta av senare, tenderar vara periodare så blir så mycket enklare för mig ifall att plocka upp ifall jag inte spelat på ett tag. Ganska kul artefakt med. Men skall man köra något mindre kan man absolut spela direkt ur huvudet, kan bli jäkligt bra flow då! Har även testat att sammanfatta sessionen efteråt som en liten historia men funkade sämre för mig.

Last edited:
Såg en recension av Astroprisma som verkar riktigt intressant. En mer ”spelig” variant av ett journaling-spel. Verkar precis vara i fullfillment-fasen så jag kan inte hitta någonstans där man kan beställa eller förbinda. Ser ju sjukt snygg ut också.

Tror att detta kan vara något för mig.

Kul att höra! Beställningar från Europa trycks i England (i Milton Keynes för att vara exakt), så frakten är ändå ganska överkomlig. Och leveranstiden är ok.
Hur är kvaliteten på böckerna? Jag tänker då närmst på bindningen. Jag kan inte räkna antalet gamla rollspelsböcker jag har som faller isär för att det är en dålig limbindning. En av de saker jag uppskattar mest med nyare rollspelsböcker jag har är att de nästan uteslutande är trådbundna (även de med mjuk pärm). En limbunden bok är helt enkelt inte bra om man ska bläddra mycket i den (vilket brukar vara fallet när det gäller rollspel).

Back