Solorollspel (och definitioner)

Orpon

Veteran
Jag har precis skaffat en trave s k Solo Journaling RPGs (mest för att jag är anteckningsbokfetischist och har en trave oanvända).
Har inte riktigt kommit igång ännu men ska snart börja med Koriko - a magical year som verkar vara fantastiskt. Vet att @wilper har det. Har du spelat det ännu?

När det gäller solorollspel så finns det ju i en trave kategorier.
- Solo Journaling Rpgs (någon som har en bra svensk term för det?). Här inkluderar jag också map- och world-building
- Dungeon crawls/hex crawls
- Vanliga rollspel med "orakel/ai-spelledare"
Finns det flera?

Sen finns ju det som jag skulle kalla soloäventyr men som jag förstått att vissa kallar bokäventyr. (alltså choose your own adventure-böcker i stil med Ensamma Vargen). Känns som om vissa spel är någon hybrid mellan soloäventyr och vanliga rollspel (Drifter-serien mfl)

Jag undrar lite om det är många här på forumet som håller på med solorollspel och i så fall vilka.

Jag lekte lite med Ironsworn under pandemin, men fick själv inte ut särskilt supermycket av det. Däremot så har jag ibland gjort karaktärer med hjälp av Heinrich's Guide utan att ha någon tanke på att faktiskt använda dem, och det har nästan blivit som ett slags narrativ solospel!

edit: Mia Gibson och Nordic Skalds har en pågående Kickstarter med ett soloäventyr man kan spana in!

Last edited:
Jag har precis skaffat en trave s k Solo Journaling RPGs (mest för att jag är anteckningsbokfetischist och har en trave oanvända).
Har inte riktigt kommit igång ännu men ska snart börja med Koriko - a magical year som verkar vara fantastiskt. Vet att @wilper har det. Har du spelat det ännu?

När det gäller solorollspel så finns det ju i en trave kategorier.
- Solo Journaling Rpgs (någon som har en bra svensk term för det?). Här inkluderar jag också map- och world-building
- Dungeon crawls/hex crawls
- Vanliga rollspel med "orakel/ai-spelledare"
Finns det flera?

Sen finns ju det som jag skulle kalla soloäventyr men som jag förstått att vissa kallar bokäventyr. (alltså choose your own adventure-böcker i stil med Ensamma Vargen). Känns som om vissa spel är någon hybrid mellan soloäventyr och vanliga rollspel (Drifter-serien mfl)

Jag undrar lite om det är många här på forumet som håller på med solorollspel och i så fall vilka.
Jag har spelat mycket solospel de senaste åren. Enligt mig är det bästa uppfinningen inom rollspel på länge : ) Mest har det blivit fristående spel med orakel.

Efter mycket testande och en del frustration skrev @Skymning och jag TREY (som vann en Fenix Award 2025!). Grundkonceptet är inspirerat av Mythic GM Engine, men vårt system är mer lättspelat. Och bättre så klart. Precis som Mythic GME funkar reglerna med de flesta andra rollspel inom diverse genrer.

Har du hittat några favoritspel än så länge?

Jag spelar en solo session nästan varje vecka och rör mig i alla kategorier, trivs bäst i att spela med orakel och prompts samt en hel del andra sidotabeller för detaljer och slump. Här är ett urval av det senaste jag spelat:

Spelar just nu Alone against the darkness med Call of Cthulhu 7e (husregler och kraftigt förenklat system). Är ju det som du beskriver @Orpon riktigt rälsigt, men även bokäventyr har sin charm.

Spelade 22 sessioner med Solodark-supplementet i Cursed scroll 3 - Midnight sun i Shadowdark. Blev riktigt spännande och var grottkräl och hexkräl kombinerat, sandlåda där slumpen mer för storyn frammåt, min klart bästa solo-upplevelse.

Även spelar en hel del Thousand year old vampire, är ju något mellanting där mellan det tidigare beskrivet som bokäventyr men mycket öppnare. Är riktigt historieintresserad och har en nära vän som är historielärare (kört det ensam och tillsammans) och vi har haft riktigt kul med det, framför allt att skapa kontrafaktiskt historia!

I mina anteckningar hittar jag följande mycket skissartade idé:

Något mystiskt pågår och det är bara rollpersonerna som kan ta reda på vad. Men kommer de hinna få fram sanningen i tid?

1. Kom överens om vilken tematik som ska gälla (t ex Fantasy, Nutid, Science-fiction, …)
2. Bestäm åtta olika alternativ till Mysteriets Kärna (t ex: [Tematik: nutid]Utomvärdslig Ondska, Skräckelement, Spionage, Konspirationer, Terrorverksamhet, Ensam Galning, Kult, Utomjordingar)
3. Gör rollpersoner som vanligt
4. Sätt upp en Startscen där rp introduceras till äventyret (rp får en ledtråd i form av en plats/person eller en text)
5. Rp får skaffar sig därefter mer information genom att undersöka Ledtrådar. Ledtrådar hör till en Scen.
6. Varje Scen innehåller flera ledtrådar, alltid en person, en plats och en text. Efter att minst tre ledtrådar samlats in är det 60% sannolikhet att man uttömt Scenen på all information som krävs (ett sk ”Scenslag”). Därefter är det kumulativ ökad sannolikhet i 10%-steg. Spelarna ska efter minst tre inhämtade ledtrådar slå ett Scenslag. Det går inte att nå högre än 90% det finns alltid en möjlighet att en scen kan innehålla ytterligare Ledtrådar). Efter att en Scen är avslutad får spelarna ställa en Orakelfråga (”Utgörs mysteriets kärna av X?”)
7. En Orakelfråga kan bara besvaras med ett ödesmättat ”ja” eller ”nej”. Första frågan har 1/8 sannolikhet att besvaras med ja. Nästa med 1/7 osv. Om Oraklet svarar ”ja” har rp lyckats med äventyret.
8. För varje misslyckad Orakelfråga höjs Riskmätaren med ett steg.
9. När rp undersöker en ledtråd påverkar Riskmätaren utgången dels (i) genom att ge negativa modifikationer på färdighetsslag och dels (ii) genom att sannolikheten för våldsamheter/olyckor/infiltration ökar.
10. Se nedan för fakta om personer, platser och texter. Dessa ska genereras slumpmässigt.

Inte kommit så långt än. Skamligt nog är det kvar i orginalförpackningen fortfarande.

På min egen lista ligger "Hostile - Solo" nära till hands, men jag har katten inte kommit längre där. https://www.zozergames.com/hostile-solo.html

Jag provade att spela OKULT solo med Google NotebookLM som "medspelare", men det blev ingen bra upplevelse. Den fattade aldrig riktigt grejen med att spela långsamt mot ett avlägset mål och försökte hela tiden brilliera genom att lösa trådar handlingen omedelbart. Och grejen att det är två olika tidsperioder som berättelsen utspelar sig i omväxlande, det var helt ogörligt för den att hålla reda på. Skall jag spela mer OKULT får det bli med människor.

Men blir intresserad av det @Kraftsoppa skriver om prompts, hur använder du det?
Mestadels använt Solodark och One page Mythic GME, där man rullar en verb mot en substantiv och fritolkar det. Blir väldigt kreativt friflödande där man använder sin förmåga att se mönster i saker som inte har det för att tolka dessa ord. Ganska simpelt men effektfullt för mig, vet att det helt klart inte är för alla!

Exempel: Solodark skulle det kunna vara Verb: 23, Overcome och Noun: 84, Decay. Sen tolka det i kontexten, karaktären kanske blivit sjuk och behöver hjälp eller varför inte du behöver återbygga en relation? Tolkningen är din ur den kontexten du spelar i!

Känner jag att det inte ger något uppslag slår jag om eller tar ny annan riktning. När man spelar med sig själv så blir det ju sålänge man har roligt, vilket i mitt fall blir "att göra intressanta historier och utmaningar", så gör man rätt.

Föredrar gruppspel, men har ändå provat lite solospel för att stilla nyfikenheten.

Jag har kommit fram till att Ironsworn inte alls är min grej, men det beror nog mest på att det är PbtA, vilket som bekant är en vattendelare. Det kändes som att systemet arbetade emot mig och aktivt hindrade spelflödet.

Sedan har jag provat några journaling games, som The Lightouse at the Edge of the Universe och The Wretched. De var okej underhållning, men de är inte rollspel enligt mig. Knappt ens spel. Snarare någon sorts kreativitetsövningar.

Till sist har jag provat Ker Nethalas, och där kände jag att det verkligen klickade. Det är mer en dungeoncrawler än ett rollspel, med struktur och procedurer som gör att det flyter på bra trots att man inte har någon spelledare. Otroligt välskrivet och underhållande. Ganska Mörk Borgig atmosfär.

För att sammanfatta kan man nog säga att jag föredrar att spela med en grupp, men ska det spelas solo behövs ett ordentligt ramverk och något som driver spelet mer än min egen fantasi. Lite mer åt brädspelshållet. Annars skriver jag nog hellre ett eget äventyr som jag kan utsätta min spelgrupp för. För prep är väl också spel?

Edit: Just det, måste nämna Fighting Fantasy också. De böckerna är fantastiskt charmiga. Körde City of Thieves i somras. En rejäl nostalgitripp!

Last edited:
Back